سرمای هوا تهدید جدی برای زنبوران جوان در مهاباد

معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد گفت: زنبورداران و کشاورزان مهابادی مراقب کلنی‌های جوان در فصل زمستان باشند.

سعیدیان معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: زنبورداران منطقه برای جلوگیری از خسارت سرمای سخت زمستان لازم است اقداماتی را انجام دهند تا کلنی‌ها بتوانند به سلامت زمستان را سپری کنند.

او به شرایط محیط کنترل شده برای نگهداری زمستانی زنبور عسل اشاره کرد و افزود: درجه حرارات محیط برای زنبورداران بین ۵ تا ۸ درجه سانتی گراد از طریق دستگاه‌های گرم کننده و سردکننده ثابت نگه داشته شود.

سعیدیان اضافه کرد: محل نگهداری زنبور‌ها باید کاملا تاریک و راه ورود به ساختمان با درب دوبله کاملا بسته شود، در صورت نیاز به بازدید از نور ملایم قرمز استفاده شود.

او گفت: رطوبت اضافی را باید از طریق دستگاهی با به جریان در آوردن هوای تازه به داخل کندو‌ها از بین برود، اگر چه نگهداری کندو‌ها در محیط کنترل شده برای زنبورداران نیمه حرفه‌ای آماتور مقرون به صرفه نیست، ولی زنبورداران حرفه‌ای ممکن است آن را روش مفید بدانند.

معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد اظهار کرد: زنبورداران باید روی کندو‌ها را با پارچه ضخیم بپوشانند و کندو‌ها را ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر از سطح زمین بالاتر قرار دهند.

سعیدیان همچنین به زنبور داران توصیه کرد در زمانی که سددی هوا زیر صفر است از بازدید کندو‌ها و ضربه به کندو‌ها خودداری کرده و از وجود ملکه در کلنی زنبورعسل اطمینان حاصل کرده و در صورت نبود ملکه نسبت به ادغام آن‌ها با کلنی دارای ملکه اقدام نموده و شان‌های اضافی را از کندو خارج نمایند و از دارو‌های ضد کنه نیز استفاده کنند.

انتهای پیام / س خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.