به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامعلی رخشانیمهر، معاون هماهنگی توزیع توانیر مدیریت مصرف برق از طریق تغییر عادات و باورهای مصرفی مردم را امری امکانپذیر و پایا دانست و اصلاح رفتار مصرفی جامعه را موضوعی شناختی- اقتصادی و از وظایف اصلی روابط عمومیها برشمرد.
معاون هماهنگی توزیع توانیر از روابط عمومیهای صنعت برق به جهت نقش بسزایی که در کنترل مصرف و عبور موفق از پیک تابستان گذشته ایفا کردند، قدردانی کرد و در تبیین انتظارات از روابط عمومیها برای گذر از پیک ۹۹، پذیرش سه اصل برای ایجاد تحول در بخش مدیریت مصرف را اساسی دانست و اظهار داشت: برای تحول در بخش مدیریت مصرف، نخست باید باور کنیم با توجه به پیچیدگیهای صنعت برق نمیتوان همه کارها در این عرصه را صرفا با دانش مهندسی، مدیریت کرد.
رخشانیمهر در تبیین اصل دوم گفت: با توجه به اینکه عمده تلاشهای ما برای ذینفعان اصلی یعنی مشترکان برق انجام میشود، باید بپذیریم آگاهسازی مشترکان رکن اصلی کار است و اصل سوم اطلاعرسانی بهموقع است که متاسفانه در این سه بخش تاکنون موفق عمل نکردهایم.
بیشتر بخوانید:پایداری کامل شبکه آب، برق و گاز در مناطق زلزله زده استان بوشهر
وی، رشد فزاینده مصرف برق برای مصارف غیر مولد به ویژه مصارف سرمایشی، غیر اقتصادی بودن افزایش ظرفیتهای تولید، محدودیت ظرفیت شبکههای انتقال و توزیع نیرو، کاهش نیاز به تغییر ساعات کار صنایع مولد و کاهش اثرات زیست محیطی را از جمله دلایل صنعت برق برای فعالسازی جامعه در بخش مدیریت مصرف عنوان کرد.
رخشانیمهر در مورد اصولی که باید برای فعالسازی جامعه در بخش مدیریت مصرف برق مورد توجه قرار گیرد، گفت: رفتار مصرفی مشترکان موضوعی شناختی- اقتصادی است که اصلاح آن از وظایف اصلی روابط عمومیها محسوب میشود، مدیریت مصرف از طریق تغییر عادات و باورها، امری امکانپذیر و پایاست و برای تغییر عادات و باورها بایستی جامعه نسبت به مصرف برق حساس شود.
وی علاقهمند کردن مردم به مدیریت مصرف برق با توجه به در دسترس بودن روشهای ساده و بدون هزینه کاهش مصرف برق برای مشترکان، ارایه مشوق بابت مدیریت مصرف، ایجاد حس مسئولیت فردی-اجتماعی در آحاد جامعه و ... را از دیگر راهکارها برشمرد و افزود: صنعت برق باید در این زمینه گامهای جدی بردارد و روابط عمومیها نقش بزرگی در این عرصه دارند.
رخشانیمهر با اشاره به قرار گرفتن طرح تحول دیجیتال در دستورکار توانیر و شرکتهای توزیع برق، این طرح را شامل ۲۴ برنامه ذکر کرد و مدیریت بار و مصرف انرژی برق را از جمله این برنامهها برشمرد که در تابستان گذشته موفقیت در گذر از پیک بار را با حدود ۳۸۰۰ مگاوات برنامههای پاسخگویی بار و مدیریت مصرف، رقم زد و علاوه بر پرداخت پاداش به صنایع و مشترکان سنگین، حدود ۱۵۰ میلیارد تومان پاداش به بخش خانگی اختصاص یافت.
وی شهرکهای صنعتی، بخش کشاورزی، اینترنت اشیا، CNG ها، مدیریت بارهای غیر دیماندی، تغییر ساعات اداری، توسعه استفاده از استارتاپها، کنترل بار روشنایی معابر و ... را از جمله سرفصلهای شرکت توانیر برای برنامه ۰۹۹ ذکر کرد که استفاده از کنتورهای هوشمند از موضوعات برجسته آن محسوب میشود و طی سالهای گذشته حدود ۳۰۰ هزار کنتور طرح فهام عمدتا در صنایع نصب شد و امسال نیز ۱۷۲ هزار کنتور هوشمند به این تعداد افزوده شده است.
رخشانیمهر با اشاره به برنامه توانیر برای نصب پنج میلیون کنتور هوشمند برای مشترکان صنعتی، کشاورزی و مشترکان غیر دیماندی پرمصرف، هوشمندسازی را با استفاده از کنتورهای AMR و AMI و ترکیب آنها عنوان کرد که باعث میشود علاوه بر امکان مدیریت مصرف، نیاز اطلاع رسانی به مشترکان به نحو مطلوب اجرا شود.
معاون هماهنگی توزیع توانیر با اشاره به برنامه توانیر برای کاهش هزار مگاوات بار مصرفی پیک ۹۹ با کمک شرکتهای استارتاپی، از اجرای پایلوت در شهرستانهای زاهدان و مشهد در سال جاری خبرداد که ۱۵ درصد کاهش بار مصرفی در این مناطق را به همراه داشته است.
وی با اشاره به اختصاص ۵۰ درصد بار پیک شبکه به مشترکان خانگی، این طرح را قابل اجرا برای همه مشترکان خانگی عنوان کرد و افزود: روابط عمومیها از بزرگترین استارتاپها محسوب میشوند و انتظار داریم شرکتهای استارتاپی با ایجاد پیام، نقش خود را به عنوان محرک برای مشترکان برق ایفا کرده و پس از پخش پیام، میزان تغییر در رفتار مصرفی و تغییر در گفتمان مورد سنجش و اندازهگیری قرار گیرد.
رخشانیمهر افزود: باید افزایش سطح آگاهی مردم و تغییر رفتار آنها نسبت به برنامهها اندازه گیری شود، استفاده از این ظرفیت برای سال آتی پیشبینی شده و برای آن پاداش درنظر گرفته میشود.
وی ایده اصلی کار را ارسال پیام از طریق استارت آپها در جامعه و مشاهده نتایج در ورودی خطوط ۲۰ کیلوولت ذکر کرد که با ارایه پاداش به مردم در قالب جوایز یا مشارکت در کارهای خیر اجتماعی همراه است.
وی اجرای پایلوت در توزیع برق شهرستان مشهد را با اختصاص پاداش جهت کمک به کودکان کار و اجرای آن در توزیع برق سیستان و بلوچستان را از سوی دانشگاه صنعتی شریف ذکر کرد که با ۱۵ درصد کاهش بار در مناطق اجرای طرح همراه بوده است.
رخشانیمهر تغییر مدل کسب و کار از سنتی به جدید را در دستور کار بخش توزیع برق عنوان کرد و با اشاره به مزایای تبدیل قبوض کاغذی به قبض سبز، ایجاد ارتباط دو سویه با ۳۶ میلیون مشترک برق را از مهمترین مزایای این اقدام برشمرد که میتواند از سوی روابط عمومیهای صنعت برق کشور به عنوان یک رسانه دوسویه برای آگاهسازی و اطلاعرسانی به مردم، مورد استفاده قرار بگیرد.
معاون هماهنگی توزیع توانیر با اشاره به ظهور بازیگران جدید در صنعت توزیع، از ورود ۳۴ بانک به عرصه پرداخت قبوض علاوه بر PSPها خبر داد و گفت: نزدیک به ۲۰۰ هزار مشترک درحال حاضر صورتحساب برق خود را از طریق اپلیکیشنهایی که PSPها در اختیار گذاشتند، پرداخت میکنند و یک سوم درآمد برق از این مسیرحاصل میشود که ظرفیت خوبی را در اختیار ما قرار داده است.
انتهای پیام/