به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حیدر مطاعی معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره وضعیت راههای سیستان و بلوچستان گفت: بخش زیادی از جادههای اصلی، فرعی و روستایی تا کنون بازگشایی شدهاند، اما در برخی از جادههای اصلی تا زمانی که سیلاب فروکش نکند، نمیتوان عملیات بازگشایی را انجام داد.
او افزود: شهرهای ایرانشهر، قصرقند و چابهار، بیشترین حجم سیلاب را داشتهاند و به تبع آن راههای مواصلاتی در این شهرها بیشتر آسیب دیده است به گونهای که برای بازگشایی ۳۰۰ راه روستایی به دلیل اینکه کل مسیر زیر آب رفته، اکنون نمیتوان عملیات راهسازی انجام داد.
به گفته مطاعی ۴۰۰ دستگاه انواع ماشینآلات راهداری در حال بازسازی راههای اصلی، فرعی و روستایی تخریب شده یا مسدود در اثر سیلاب در جنوب استان سیستان و بلوچستان هستند.
مطاعی با اشاره به انتقال تمام امکانات عمرانی و راهسازی بخش خصوصی، دولتی و پیمانکاری به مناطق سیل زده افزود:عملیات امداد رسانی از ۱۹ دیماه آغاز شد، در حالی که ابتدا باید آب موجود در محورها و جادهها فروکش کند تا بتوان میزان خسارت وارده را برآورد کرد.
بیشتر بخوانید: مسدود شدن ۳۵۰ راه روستایی در استان سیستان و بلوچستان / محورهای اصلی و فرعی بازگشایی شد
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود:اکنون در جادههایی که آبگرفتگیها به شکل نقطهای است، عملیات بازگشایی راه در حال انجام است، اما در بسیاری از محورها، آبگرفتگی کلی است و با توجه به اینکه سرعت انتقال آب کند پیش میرود، پس از فروکش کردن سیلاب با حداکثر سرعت بازسازی محورها آغاز خواهد شد.
او بیان کرد: بررسیها نشان میدهد در عرض دو یا سه ساعت، معادل دو سال بارش در جنوب سیستان و بلوچستان انجام شد که ۲۵۰ میلیمتر بارندگی ثبت شد، این در حالی است که پس از هشدار سازمان هواشناسی، بلافاصله امدادرسانی آغاز شد و آماده باش کامل وجود داشت.
مطاعی گفت: منطقه سیل زده دشت است و رودخانههای سیلابی وجود ندارد تا بتوان آبهای سطحی را جمع آوری کرد، ناگزیر برای فروکش کردن سیلاب باید منتظر ماند؛ اما بسیاری از جادههای روستایی تخریب شده، با اقدامات موقتی بازگشایی شد.
انتهای پیام/