در هشتمین همایش سالانه طراحان و تولید‌کنندگان حوزه مد و لباس، تولید‌کنندگان خواستار توجه و حمایت بیشتر دولت و ارتباط بیشتر با طراحان ایرانی شدند.

هشتمین گفت‌و‌گوی طراحان و تولید‌کنندگان مد و لباس با مسئولان/ سومین کتاب مد و لباس ایران رونمایی شدبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، هشتمین همایش سالانه طراحان و تولید‌کنندگان حوزه مد و لباس کشور چهارشنبه دوم بهمن ماه،با حضور و استقبال قابل توجه آنان در تالار وحدت برگزار شد.

تلاش برای احیای دوباره صنعت تولیدات مد و لباس ایرانی ـ اسلامی

سیده مرضیه شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس که میزبان این همایش نیز محسوب می‌شود، در ابتدای این مراسم با تأکید بر اینکه همکاری و همفکری طراحان و تولید‌کنندگان اهل ذوق و آشنا با تار و پود هنر ـ صنعت مد و لباس می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مسائل فرهنگی کشور همچون آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی نسل جوان باشد، گفت: این همکاری می‌تواند به احیای دوباره صنعت تولیدات مد و لباس ایرانی ـ اسلامی منجر شود.

وی از فعالان عرصه مد و لباس برای همکاری با کارگروه دعوت و اظهار کرد: همراهی تک تک شما عزیزان در بستر برنامه‌های کارگروه مد و لباس قطعاً زمینه‌ساز نگاه ارزشمند و تعاریف جدیدی از رنگ و زیبایی و تغییر سلایق مصرف لباس با رنگ و بوی اسلامی خواهد بود.

شفاپور که ترجیح می‌داد فرصت اظهار نظر و بیان دیدگاه را به تولید‌کنندگان حاضر در مراسم دهد، در سخنان پایانی خود گفت: امیدوارم بتوانیم فارغ از هر طیف و جهت‌گیری‌های سیاسی برای ایران عزیز مثمر ثمر و ارزشمند واقع شویم.

رفع مشکلات تولید‌کنندگان پوشاک

فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دومین سخنران این مراسم بود که ضمن قدردانی از زحمات حمید قبادی، دبیر پیشین کارگروه ساماندهی مد و لباس، درباره آمادگی مجلس و کمک به رفع مشکلات تولید‌کنندگان گفت: امیدواریم با فعالیت کمیته مواد اولیه مشکلات تولید‌کنندگان را مرتفع سازیم.

وی با اشاره به اینکه در تلاش هستند با همکاری بانک‌ها معوقات کارگران تولیدی‌های پوشاک پرداخت، مواد اولیه مورد نیاز تولید‌کنندگان تهیه و مشکلات گمرکی رفع شود، اظهار کرد: علاوه بر توجه به ذائقه داخلی در تولید پوشاک باید بازار‌های خارجی را نیز مورد توجه قرار دهیم. البته در این میان قیمت پوشاک نیز مهم است و باید تلاش کرد تا محصولات خوب با قیمت مناسب به مردم عرضه شود.

اظهارات طراحان و تولید‌کنندگان مد و لباس

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک تهران نیز ضمن قدردانی از زحمات حمید قبادی که بیش از توان خود را برای هنر صنعت مد به کار گرفت و همچنین تلاش‌های شفاپور که در همین مدت کوتاه جدیت خود را در انجام وظایف محوله نشان داده است، قول داد این اتحادیه در خدمت کارگروه باشد و با طراحان نیز این میثاق را بست که طرح‌های خوب آن‌ها را به تولید برسانند.

وی خطاب به طراحان و تولید‌کنندگان، گفت: در عرصه طراحی و عرضه پوشاک به خصوص پوشاک بانوان، باید ضمن ایجاد جذابیت و تنوع به رعایت عفاف و حجاب نیز توجه کنیم. یکی از دغدغه‌های ما تولید مانتو‌ها و چادر‌هایی است که در شأن بانوان ایرانی باشد و در کنار جذابیت و تنوع، پوشیدگی لازم را نیز ایجاد کند؛ این کار سختی است، اما طراحان ما با خلاقیت خود می‌توانند در این عرصه هنرآفرینی کنند.

در ادامه این مراسم رحیم چگینی، مدیرعامل برند زاگرس پوش، با اشاره به فعالیت برند خود به عنوان برندی ملی و کاملاً ایرانی، گفت: کار در عرصه پوشاک بیشترین اشتغال‌زایی، بیشترین ارزآوری و ارزش افزوده را دارد. ما تولید‌کنندگان علی‌رغم همه مشکلات باید با کیفیت‌ترین محصول را متناسب با ذائقه مردم تولید کنیم.

وی خطاب به طراحان، گفت: شما برای ما بسیار اهمیت دارید و ما باید با هم بیشتر کار کنیم. شما طراحان باید بازار و نیاز جامعه را ببینید چرا که جامعه به تنوع و نوآوری نیاز دارد.

این تولید کننده کشورمان خطاب به مسئولان نیز گفت: دست تولید‌کنندگان و طراحان را نباید ببندید بلکه باید جلوی ورود کالا‌های قاچاق را بگیرید. دست تولید‌کنندگان را باز بگذارید ما هم در جبهه اقتصادی در حال جنگ هستیم. اجازه دهید طراحان کمی آزادتر فعالیت کنند؛ البته این به معنای کار خارج از فرهنگ ایرانی نیست بلکه با اتکا به این فرهنگ هم می‌توان متنوع طراحی کرد.

محمد مولایی، مدیر برند خانه پیراهن ایرانیان نیز با تأکید بر اهمیت برندسازی در کشور، گفت: برای ایجاد برند به طراحی خوب محصول نیاز داریم تا در ذهن مخاطب جای بگیرد. برای این کار باید مسیر حضور طراحان را در سیستم تولید فراهم کنیم و هزینه آن را بپردازیم.

وی ضمن هشدار نسبت به این مسئله که اگر روزی در‌های واردات باز شود و ما تولید کنندگان تا آن زمان نتوانسته باشیم برند‌های خودمان را قدرتمند به مردم عرضه کنیم باز هم به حاشیه رانده می‌شویم، گفت: مردم هویت و فاخر بودن می‌خواهند و برند است که این‌ها را تأمین می‌کند. در حال حاضر پوشاک ایران از نظر کیفیت قابلیت رقابت با محصولات خارجی را دارد، اما از نظر برندسازی این قابلیت رقابت را ندارد که باید به آن توجه کرد.

مهرداد افراز، مدیرعامل برند تعطیلات نیز از عدم حمایت مسئولان دولتی از تولید‌کنندگان پوشاک انتقاد کرد و گفت: طی سال فعالیت حتی یک مسئول دولتی از شرکت ما بازدید نکرده است در حالی که از سایر کشور‌ها برای پیشنهاد همکاری و تولید مشترک بازدید کرده‌اند. وقتی مسئولان تولید‌کنندگان را نمی‌شناسند چگونه می‌توانند از آن‌ها حمایت کنند.

ضیائی، رئیس هیئت مدیره انجمن فناوری راهبردی آمار، اطلاعات و ارتباطات مد و لباس ایران نیز در ادامه این مراسم به معرفی این انجمن و فعالیت‌هایی که در عرصه مد و لباس انجام می‌دهد، پرداخت.

قبادی: مردم به دنبال لباس‌های جدید ایرانی هستند

حمید قبادی، دبیر سابق کارگروه ساماندهی مد و لباس و مشاور اجرایی معاون هنری وزارت ارشاد به عنوان آخرین سخنران این مراسم، ضمن تشکر از حاضران و ابراز خرسندی از اینکه دوباره در جمع طراحان و تولید‌کنندگان مد و لباس قرار گرفته است، گفت: روزی را به خاطر دارم که عده‌ای مطرح کردند اگر در‌های واردات پوشاک را ببندیم مردم ایران بدون لباس می‌مانند، اما به برکت حضور فعالان عرصه مد و لباس، نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه امروز شاهد پیشرفت در این حوزه هستیم و مردم به دنبال لباس‌های جدید ایرانی هستند.

قبادی ادامه داد: در این دو سال سخت‌ترین شرایط در همه حوزه‌ها به ویژه پارچه برای ما رقم خورد، اما در همین شرایط هم چرخ تأمین مواد اولیه با نگاه به تولید داخل متوقف نشد و درحالی که اشتغال در همه حوزه‌ها متزلزل است، تولید‌کنندگان پوشاک پرچم اشتغال آفرینی را به دست گرفته‌اند.

وی با یادآوری زمانی که محصولات کفش چین در حال از بین بردن صنعت چرم ایران بود، گفت: با تلاش‌های شما این صنعت از بین نرفت پس به تلاش‌هایتان امیدوار باشید و به توسعه بیندیشید چرا که این جامعه به غیر از دستان من و شما توسط هیچ کس دیگری سرو و سرافراز نخواهدشد.

رونمایی از سومین کتاب مد و لباس ایران

رونمایی از سومین کتاب مد و لباس ایران بخش دیگری از این مراسم بود که قبادی در این رونمایی ضمن تقدیر از تیم تهیه کننده این کتاب، گفت: این کتاب راهنمای مد و لباس ایران است. البته من همچنان چند نقد به این کتاب دارم چراکه باید در بستر شبکه مجازی فراگیر شود و محدود به کسانی نباشد که پول داده‌اند بلکه همه تولید‌کنندگان را شامل شود.

وی افزود: در این کتاب برند ۱۵۰ ایرانی در ۳۶۰ صفحه به مردم معرفی شده است.

پرسش و پاسخ و گفت‌و‌گوی طراحان و تولید کنندگان با مسئولان کارگروه ساماندهی مد و لباس پایان بخش ایران مراسم بود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.