معاون هماهنگ کننده دفتر پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در استان خوزستان حدود ۷۳۰ نفر در لیست انتظار پیوند عضو قرار دارند.

عباس چنانه، معاون هماهنگ کننده دفتر پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: پیوند اعضای مختلف بدن انسان در هر کشور، نشان دهنده توانایی علمی آن کشور و پیشرفت تکنولوژی پزشکی است.

او با بیان اینکه با افزایش تصادفات، مرگ به علت عارضه مغزی نیز افزایش یافته است، افزود: استان خوزستان از جمله استان‌هایی است که بیش‌ترین گیرنده عضو را دارد و درحال حاضر حدود ۷۳۰ نفر در لیست انتظار پیوند قرار دارند.

چنانه با بیان اینکه در کشور ایران پیوند اعضای مختلف بدن به بیماران نیازمند انجام می‌شود بیان کرد: افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند می‌توان با کسب رضایت از خانواده متوفی، اعضای او را از قبیل؛ قلب، ریه ها، روده ها، لوزالمعده، کلیه ها، قرنیه، پیوند استخوان و پوست به بیماران نیازمند اهدا کرد.

معاون هماهنگ کننده دفتر پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: باتوجه به اینکه بعد از مرگ مغزی زمان زیادی برای پیوند اعضا و زندگی بخشیدن به بیماران نیازمند وجود ندارد، لذا با کسب رضایت خانواده متوفی می‌توان به بیماران زیادی زندگی بخشید.

به گفته این مقام مسئول، بیماران مرگ مغزی امکان بازگشت به زندگی را ندارند و هر بیمار که از نظر جسمی و داخلی در سلامت کامل باشد، اعضای او برای ۸ نفر قابل پیوند است.

اهدا اعضا ۱۰ نفر در ۱۰ ماهه امسال

او در ادامه گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه، ۵۴ مورد مرگ مغزی اعلام شده که ۱۱ نفر آن‌ها زن و ۴۳ نفر آن‌ها مرد بودند.

عباس چنانه رده سنی این تعداد مرگ مغزی شده را ۱۰ تا ۳۰ سال عنوان کرد و بیان داشت: ۷۰ درصد این افراد زیر ۳۰ سال و ۳۰ درصد آن‌ها نیز بالای ۳۰ سال سن داشتند.

او تصریح کرد: در مدت مذکور فقط ۱۰ مورد مرگ مغزی شده به اهدا عضو از جمله؛ کلیه، کبد و یک پانکراس رضایت داده اند که این تعداد اهدا عضو نسبت به موارد فوت شده رضایت بخش نیست.

پیوند اعضا فرهنگ سازی شود

چنانه به آیه ۳۲ سوره مائده در مورد اهدا عضو به بیماران نیازمند اشاره و تصریح کرد: شخصی که باعث زندگی بخشیدن به دیگران می‌شود هم مانند این است که همه را زنده کرده است.

معاون هماهنگ کننده دفتر پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه حدود ۷۳۰ نفر در خوزستان در لیست انتظار پیوند هستند، افزود: امیدواریم با اجرای برنامه‌های گوناگون از جمله؛ برنامه‌های فرهنگی و تبلیغ ورزشکاران و هنرمندان این اقدام حسنه و خداپسندانه فرهنگسازی شود.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: اهدا عضو ، پیوند اعضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار