معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دانشگاه سه وظیفه اصلی آموزش، پژوهش و تربیت انسان را برعهده دارد که هسته این عملکردها باید همزمان وجود داشته باشد.

وحید شالچی معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: دانشگاه یک نهاد اجتماعی است که سه وظیفه اصلی دارد؛ آموزش، پژوهش و تربیت انسان ( فرهنگ پذیری) که هر کدام از این وظایف را باید در جایگاه خود به درستی انجام دهد.

او در ادامه گفت: دانشگاه زمانی می‌تواند نقش خود را به درستی ایفا کند که هسته این عملکردها را همزمان داشته باشد. متاسفانه مشکلی که در دانشگاه‌های امروز ما وجود دارد این است که به پرورش دانشجو توجهی ندارند و این یک معضل اساسی است که بعدها تاثیرات مخربی بر جامعه دارد.

معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: دانشجویان تربیت یافته امروز قرار است روزی در این جامعه نقش ایفا کرده و موثر واقع شوند بنابراین در خصوص این موضوع یعنی مباحث فرهنگی نیازمند منابعی هستیم مانند کارشناسان فرهنگی و اجتماعی و ساختار حقوقی مناسب و بخش دیگر منایع مالی کافی برای فراهم کردن امکانات  لازم  تا دانشجویان بتوانند از ان بهره مند شوند و دانشگاه نیز نقش خود را به درستی ایفا کند .

شالچی افزود: در حال حاضر ما در مسائل فرهنگی دانشگاه‌ها در مرحله راهبردی مانده‌ایم  و مسئله‌ای که در جامعه قابل جایگزینی نیست پرورش شهروند فرهیخته و آشنا با مسائل فرهنگی است. به همین دلیل در این زمینه از دانشگاه انتظارات زیادی می‌رود تا بتواند تدابیر اندیشمندانه ای در این حوزه داشته باشد.

اوگفت: اگر دانشگاهی بخواهد شهروندانی را تربیت کند که به تراز جمهوری اسلامی برسند و میراث فرهنگی کشور را تداوم بخشند و انسان‌هایی مسئول و خلاقی باشند باید  بتواند در این اقتصاد رقابتی این روزها با تدبیر بیشتر نقش درستی ایفا کند و همچنین  رویکرد مناسب‌تری در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشد.

معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: مشکلی که اخیرا حادتر شده است این است که  عمده بودجه‌ای که در دانشگاه وجود دارد صرف حقوق و دستمزد می‌شود و بخش فرهنگی و پژوهشی که روح دانشگاه از آنجا نشات می‌گیرد از بودجه کمتری برخوردار است.

شالچی مطرح کرد: آسیب‌های اجتماعی  این روزها شایسته کشور ما نیست به همین دلیل  تلاشمان باید  بیش از پیش باشد و سیاست‌ ها و مهارت‌های مدیریتی خاصی را اتخاذ کنیم  تا بتوانیم از بروز مشکلات عدیده فرهنگی جلوگیری کنیم .

او گفت: دانشگاه علامه طباطبایی در تلاش است تا بتواند بودجه لازم را برای بخش فرهنگی  فراهم کند اما  نیازهای دانشگاه در این زمینه،تا بودجه تخصیص یافته فاصله زیادی دارد .

معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی یادآوری کرد: تلاش ما در دانشگاه بر این است که بتوانیم با توجه به وضعیت و فشارهایی که وجود دارد انسجام ملی را حفظ کرده و میراث فرهنگی را به دانشجویان منتقل کنیم ودر زمینه تقویت فرهنگ و مسئولیت دانشگاهی است تا دانش آموخته‌ای که از دانشگاه خارج می‌شود یک انسانی باشد با روحیه و فرهنگ عقلانی.

انتهای پیام /

برچسب ها: اخبار علمی ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار