به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، انتخاب نام كسبوكار از جهاتی مانند قرار دادن خشت اول یك ساختمان است. وقتی خشت اول یك بنا قرار داده میشود، زیربنا و كل سازه براساس آن منطبق میشود. بنابراین اگر این خشت بهدرستی در جایش قرار نگیرد و ذرهای نادرست جاگذاری شود، میتواند بالا رفتن كل بنا را با مشكل مواجه كند. به نوعی چنین مشكل كوچكی در ادامه میتواند به فاجعهای بزرگ تبدیل شود. پس اگر با وسواس شدیدی برای انتخاب نام كسبوكارتان مواجه شدهاید و حس میكنید نامگذاری كار بسیار حساس و دشواری است، باید بگویم كاملا حق دارید! با نگاهی به تجربیات كسبوكارهای موفق و ناموفق در سراسر دنیا و توجه به توصیههای كارشناسان خبره در زمینه نامگذاری كسبوكارهای مختلف میتوان به خوبی به اهمیت این موضوع پی برد.
به دلیل نقش پررنگ نامگذاری در موفقیت یا شكست كسبوكارهای جدید و نوپا در ادامه هشت اشتباه رایجی را كه كارآفرینان هنگام نامگذاری با آن روبهرو میشوند، بررسی میكنیم تا بتوانید با پرهیز از اینها، بهترین انتخاب را برای نام كسبوكارتان داشته باشید.
بیشتربخوانید: ۱۰ ترفندی که هر پدر و مادر شاغل باید بدانند
شورایی برای انتخاب نام تشكیل دهید
مشورت كردن و تشكیل شورا از اصولی است كه همواره چه در آموزههای اسلامی و چه به عنوان یكی از كلیدیترین عوامل موفقیت در كارهای گروهی مطرح میشود؛ بنابراین به نظر میرسد در این مورد نیز مشورت و دخیل كردن نظر همه اطرافیان (اعضای خانواده، دوستان، كارمندان و مشتریان) كار بسیار درست و معقولی باشد. اما اینبار مشورت مشكلاتی به همراه
خواهد داشت.
اول این كه شما در نهایت قرار است فقط یك اسم انتخاب كنید. در نتیجه مجبورید نظر بیشتر افرادی كه سعی كردید در این كار مشاركت دهید را نادیده بگیرید. دوم این كه در چنین شرایطی معمولا بر سر اسمهایی توافق میشود كه رایج هستند و انتخابشان نیاز به جسارت ندارد.
بنابراین بهتر است حتی اگر احساس میكنید نیاز به همفكری دارید، تنها افرادی را وارد كنید كه قدرت تصمیمگیری بالایی دارند و به نوعی حس میكنید توانایی بیشتری در انتخاب نام مناسب دارند و از سوی دیگر موفقیت كسبوكارتان را واقعا از اعماق وجودشان آرزو میكنند. اعمال سلیقه شخصی نیز میتواند مسیر نامگذاری را منحرف كند. سعی كنید از كسانی كمك بگیرید كه میتوانند علایق شخصی خود را بیرون در بگذارند و با ذهن باز وارد همفكری شوند.
نكته دیگری كه شاید به آن كمتر توجه میشود این است كه در میان افرادی كه قرار است نام مناسب پیشنهاد دهند تعادل مناسبی میان تعداد افراد چپدست و راستدست وجود داشته باشد. اگر فقط از افراد راستدست كمك بگیرید به دلیل این كه بیشتر از نیمكره چپ مغزشان استفاده میكنند، معمولا سراغ اسمهای ادبیتر و توصیفیتر خواهند رفت.
استفاده از كلیشهها
زمانی كه از میان واژههای ادبی و كلمات توصیفی نتوانید به واژه دلخواهتان برسید، ممكن است ذهنتان به سمت تقلید از غولهای حوزه كاریتان سوق پیدا كند. این موضوع فقط محدود به كشور ما نیست و در بسیاری از نقاط دنیا شركتهای زیادی را با نامی مشابه شركتهای بزرگ پیدا میكنیم. مكرر استفادهشدن و شنیدهشدن برخی اسمهای معروف برای مشتری خستهكننده و غیرجذاب خواهد بود. از طرف دیگر این حس را منتقل میكند كه شما شركتی كپیكار و غیراصل هستید. در نتیجه از اطمینان مشتری نیز كاسته میشود. این در حالی است كه به راحتی میتوانید با كمی خلاقیت، اسامی بسیار مناسب و گویا و در عین حال اثرگذاری را برای كسبوكارتان انتخاب كنید و از تكراریشدن و كلیشهای بودن، بپرهیزید. این نكته بهویژه در انتخاب اسامی
سه قسمتی تشدید میشود. اگر نگاهی به شركتهای ثبت شده در یك سال اخیر در حوزههای گوناگون داشته باشید، در بیشتر آنها به الگوی بسیار تكراری و كلیشهای میرسید!
استفاده از نقشه جغرافیا برای نامگذاری
یكی از روشهای رایج نامگذاری در سراسر دنیا این است كه افراد از نام محله، شهر، استان و كشور در بخشی از نام شركتشان استفاده میكنند. شاید این كار در شروع كسبوكارتان موجب ترغیب همشهریها و هماستانیهایتان برای خرید شود، اما در ادامه میتواند مانع رشد و گسترش وسیع كسبوكارتان شود. به عبارت دیگر زمانی كه كسبوكارتان محدود به منطقه خاصی باشد، نام آن منطقه مشكلی ایجاد نخواهد كرد، اما زمانی كه بخواهید حوزه فعالیتتان را فراتر از منطقه گسترش دهید، با استقبال چشمگیری مواجه نمیشوید؛ زیرا بسیاری از افراد با دیدن نام شركت، شما را به عنوان یك مجموعه كسبوكاری كوچك محلی تصور میكنند كه در منطقه خاصی فعالیت دارد. این موضوع در كشورهای مختلف جهان نیز گریبانگیر رشد بسیاری از كسبوكارهایی بوده كه امروزه به غولهای كسبوكار تبدیل شدهاست. اگر شما نیز هنگام انتخاب نام شركتتان این اشتباه را مرتكب شدهاید، باید با ترفندی نام منطقه را در نام مجموعه كمرنگ كنید. برای مثال مرغ سوخاری كنتاكی كه روزی فعالیت خود را از ایالت كنتاكی آمریکا آغاز كرده بود، در ادامه فعالیتش زمانی كه میخواست به یك مجموعه زنجیرهای بینالمللی توسعه پیدا كند از حالت خلاصه نام شركتش (كیاِفسی) برای برندسازی خود استفاده كرد.
قطار كردن اسامی پشت سر هم برخی كارآفرینان برای برآوردهكردن الزام سهقسمتی بودن نام شركتشان، هر واژه یا صفتی را كه احساس میكنند با كسبوكارشان در ارتباط است پشت سر هم میچینند. این روش موجب شده كه اغلب نام شركتها آهنگ و ساختار بسیار مشابهی داشته باشد و در بسیاری از موارد خیلی عجیب و غریب و بیمفهوم به نظر برسد. استفاده از این تركیبها گرچه ممكن است به ظاهر توصیفكننده كسبوكارتان باشد، اما این اسامی نامأنوس هیچگاه در ذهن مصرف كننده نمی نشیند.
شاید شركتهایی كه در حوزه خود اولین بودهاند دستشان برای استفاده از اسامی تركیبی بازتر بوده است، اما زمانی كه بحث رقابت به میان میآید استفاده از واژهها یا تركیبهای مشابه اسامی موجود برای نامگذاری برندتان میتواند بهضررتان تمام شود. در ابتدای راه ممكن است این شباهت و همآوایی منجر به جذب مشتری بیشتر شود. اما زمانی كه كسبوكارتان بزرگ شود و بخواهید رشد كنید، همچنان سایه برند دیگری روی كسبوكارتان خواهد بود و نمیتوانید شخصیت مستقلی برای شركتتان شكل دهید. پس هنگام نامگذاری تلاش كنید علاوه بر انتخاب نامی خوشآهنگ كه به خوبی در ذهن میماند، استقلال و شخصیت شكلگرفته كسبوكارتان را نیز نمایش دهید.
استفاده از اسامی خیلی خاص و عجیب
استفاده از اسامی با معانی ویژه و خاص در بسیاری از موارد بسیار خوب است. گاهی این اسامی به داستانی در پشت كسبوكار یا پیام مجموعه اشاره میكند. اما اگر قرار باشد این اسم خاص خیلی عجیب باشد یا نوشتن یا تلفظ مشكلی داشته باشد، احتمالا این داستان هیچوقت برملا نمیشود؛ زیرا كلا مشتری زیادی جذب برندتان نمیشود كه بخواهد پیامتان را نیز دریافت كند. در عین حال اسمی كه نوشتار یا آوای خاص و گوشنوازی داشته باشد میتواند در لحظه اول توجه مشتری را به خود جلب كند و حتی علامت سوالی در ذهن ایجاد كند كه ریشه این نامگذاری چیست و چه داستانی دارد! بنابراین حواستان به مرز باریك میان معمایی و خاص بودن اسم و عجیب و غیرجذاب بودنش باشد. با یك اشتباه ساده میان این دو ممكن است كسبوكارتان از موفقیتی بزرگ به شكستی محتوم تبدیل شود.
انتخاب نام اشتباه و سپس تلاش نكردن برای تغییر آن بسیاری از كارآفرینان و بنیانگذاران شركتها میدانند كه نام مناسبی را برای مجموعه خود انتخاب نكردهاند، اما منتظرند همین نام به صورت معجزهآسایی خودش مشكلش را حل كند! در بسیاری از موارد همانگونه كه پیشتر اشاره شد، ممكن است نامی برای كسبوكاری در ابعاد و مقیاس كوچك و منطقهای مناسب باشد. اما زمانی كه كسبوكار بخواهد رشد كند و وارد مرحله بزرگتری شود همین نام ممكن است مانع پیشرفتش شود.
بنابراین فرآیند نامگذاری را تمامشده فرض نكنید؛ پس از گذشت مدتی از نامگذاری و آغاز برندینگ شركت تان با توجه به بازخوردهای حاصل میتوانید متوجه شوید چقدر این اسم توانسته به توسعه بازار و جذب مشتری كمك كند، یا برعكس با شكست روبهرو شود. مطمئنا با استفاده از قدرت خلاقیت و افزایش وسعت دیدگاهتان میتوانید بهترین اسم را برای فعالیت كوتاه مدت و بلندمدت مجموعه خود انتخاب كنید.
استفاده از روش در هم آمیختن اسامی
بسیاری از كارآفرینان وقتی میخواهند در كوتاهترین زمان ممكن نامی خلاقانه برای كسبوكارشان انتخاب كنند به سراغ تركیب صفتها یا اسامی مختلف و خلق اسم جدیدی میروند كه از نگاه خودشان بسیار پرمعنا و مفهوم است اما ظاهر اسم یا آهنگ صداكردن آن خیلی ناموزون است.
یادتان باشد تركیب كردن دو اسم و ابداع واژه جدید از رایجترین روشهای خلق اسامی جدید است اما نباید به هر قیمتی بخواهیم نام خلاقانهای تولید كنیم. ضمن این كه این روش نامگذاری بیشتر در زبان انگلیسی رواج دارد و با تقلید از آن همیشه نمیتوان نام مناسبی در زبان فارسی نیز خلق كرد. یادتان باشد در این چیدمانها قرار نیست شكلات و سركه را با هم مخلوط كنید! بهتر است كمی خطشكن باشید و نوآوری بیشتری را در نامگذاری به خرج دهید. شاید روزی این روش خیلی جدید و مبتكرانه به نظر میرسید، اما این روزها انتخاب نام خاص، ساده و اثرگذار به مراتب بهتر از انتخاب اسامی عجیب و غریب و ناآشناست.
استفاده از اسامیبا نوشتار غیرمعمول
بسیاری از شركتها تلاش میكنند با تغییر نامحسوس در نوشتار یك واژه نام منحصربهفردی تولید كنند. به ویژه شركتهایی كه سعی میكنند با بازی با واژهای انگلیسی آن را به اسم منحصربهفردشان تغییر دهند ممكن است با مشكل بیشتری روبهرو شوند. اول این كه وقتی از این نام در نشانی وبگاه شركت استفاده میكنند، وقتی مشتری بخواهد آن را جستوجو كند ممكن است ویژگی ویرایشگر گوگل، املای نوشتار را به شكل درستش تغییر دهد و در نهایت فرد را به وبگاههای دیگری هدایت كند.
نكته دوم این كه معمولا چون استفاده از چنین اسمهایی مفهوم خاصی نخواهد داشت و واژههای ابداعی هستند، باید برای رساندن پیام یا مفهومی كه مد نظرتان بوده هزینه بیشتری را صرف تبلیغات و بازاریابی كنید. در نتیجه این كار شما را با شكست حتمی
روبهرو نمیكند.
بسیاری از شركتهای مطرح دنیا مانند كداك (Kodak) و زیراكس (Xerox) نیز از همین روش استفاده كردهاند. حتی این نام منحصر به فرد به موفقیت بیشترشان كمك كرده است. اما پیش از برگزیدن نامی با این روش بهتر است به بودجهای كه برای تبلیغات و بالا بردن رتبه جستوجو در موتورهای جستوجو در نظر گرفتهایدتوجه كنید.