مشهد قطب تولید نقره در کشور است و موانع و مشکلات موجود باعث شده تا کارگاه های نقره سازی مشهد در آستانه تعطیلی قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، خراسان رضوی با ظرفیت‌های فراوانی که دارد جایگاه ویژه‌ای را در کشور به خود اختصاص داده است. مهم‌ترین ظرفیت و ویژگی این استان وجود بارگاه منور حضرت رضا (ع) است، وجود حرم مطهر رضوی باعث جذب سالیانه۳۰ میلیون گردشگر داخلی و خارجی به این استان می‌شود که خود ظرفیت اقتصادی عظیمی هم برای خراسان رضوی و در سطح کشور محسوب می‌شود.
 

طبق برآورد‌های انجام شده میزان ذخایر معدنی خراسان رضوی ۳ میلیارد تن برآورد شده که رقم قابل توجهی است از این میزان ذخایر معدنی، نقره سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است به علاوه این ماده معدنی جزء مهم‌ترین فلزات صادراتی خراسان رضوی به حساب می‌آید.
 
خراسان رضوی قطب تولید زیورآلات نقره/ کارگاه های نقره سازی مشهد در انتظار تصمیم بانک مرکزی

با توجه به وجود منابع غنی نقره، حدود ۲ هزار کارگاه نقره سازی با ۱۶ هزار کارگر در سطح مشهد فعالیت می‌کنند.

زیورآلات نقره مشهد در سال‌های اخیر با استقبال خوب زائران ایرانی و خارجی مواجه شده است، اما قوانین صادراتی موجب شده که میزان تولید و صادرات از تعادل خارج و کارگاه‌های نقره سازی را با مشکلاتی مواجه کنند.
 
خراسان رضوی قطب تولید زیورآلات نقره/ کارگاه های نقره سازی مشهد در انتظار تصمیم بانک مرکزی

یکی از مشکلات موجود بر سر راه صادرات و واردات نقره به طور ویژه، موانع تجارت چمدانی نقره از مشهد به عنوان قطب تولید در کشور است، طبق این قانون هر توریست به صورت قانونی می‌تواند ۱۵۰ گرم طلا و ۱۵۰ گرم نقره را به صورت چمدانی از کشور خارج کند این در حالی است که ارزش ۱۵۰ گرم طلا معادل ۹ کیلوگرم نقره است.
 

حمایت از تولید

برای بررسی دقیق‌تر این مشکلات با باقر معبودی نژاد رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر و نقره مشهد گفت و گو می‌کنم.

باقر معبودی نژاد رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر و نقره مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می گوید: اوج گیری و حمایت از تولید در دو سال اخیر باعث شد تا سازندگان، تولید خود را بالا برده و رشد خوب و قابل توجهی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ داشته باشند، اما قانون مربوط به تجارت چمدانی، یکی از موانع مهم فروش این محصولات به شمار می‌رود.

او ادامه می‌دهد: در جلساتی که تشکیل شد دولت امیدواری خوبی به ما داد و در بازدید معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از کارگاه‌های نقره سازی مشهد، شرایط کارگاه‌ها کاملا تشریح شد، با وجود موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک ایران، بانک مرکزی هنوز موافقت خود را با صادرات چمدانی نقره تا سه کیلوگرم اعلام نکرده است.

رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر و نقره مشهد می‌گوید: بر اساس پیشنهاد ما مبنی بر آزاد شدن امکان صادرات نقره تا سه کیلوگرم، بانک مرکزی در پیشنهادش اعلام کرده که این میزان را فقط تا ۳۰۰ گرم افزایش خواهد داد، اما این میزان در مقابل ارزش طلا، حجم قابل توجهی نخواهد بود و دردی از ما دوا نمی‌کند.

معبودی نژاد می‌افزاید: امروز بزرگ‌ترین کارگاه‌های ما با ۲۰۰ کیلوگرم نقره دپو شده و فروش نرفته مواجه هستند و به ما اعلام کردند که با این روند مجبور خواهند شد تمامی کارگران خود را تعدیل کنند.

او تصریح می‌کند: شرایط نقره امروز در وضعیت بسیار بدی قرار دارد، علاوه بر موانعی که ذکر شد، صادرات به دلیل مشکلات مربوط به برگشت ارز تقریبا به صفر رسیده، چون ارز برگشت داده شده باید به نرخ نیمایی باشد در صورتی که نقره و طلا بر اساس نرخ جهانی قیمت گذاری می‌شود و این کار برای صنف ما کاملا ضرر در پی دارد.

رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر و نقره مشهد می‌گوید: هم اکنون با کم شدن نظارت‌ها، بازار پر از کالا‌های تایلندی و چینی شده و طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سالانه تا حدود ۹۰ تن قاچاق در این حوزه در خراسان رضوی وجود دارد که احتمالا بیشتر هم شده است.

معبودی نژاد می‌افزاید: دلیل رد پیشنهاد ما از سوی بانک مرکزی دلیلی کاملا غیر کارشناسی است، بانک مرکزی مدعی است در صورت صادرات ۳ کیلوگرم نقره به صورت چمدانی، ذخایر نقره با خطر مواجه می‌شوند‌ و  این در حالی است که ما در خودکفایی کامل در این صنعت قرار داریم و با وجود معادن مختلف در کشور و افزایش ظرفیت برداشت معادنی که به تازگی در خراسان رضوی امکان پذیر شده است نیاز داخلی مان کاملا تامین می‌شود.

 
خراسان رضوی قطب تولید زیورآلات نقره/ کارگاه های نقره سازی مشهد در انتظار تصمیم بانک مرکزی

او با اشاره به آخرین پیگیری‌ها برای حل مشکل موجود بر سر راه فعالان این صنعت ادامه می‌دهد: در جلسه‌ای که به تازگی با علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی داشتیم، موانع و مشکلات موجود به طور کامل بررسی شد و پیگیری‌های بسیار خوبی از سوی استاندرای انجام شده و این قول به صنف ما داده شده که خراسان رضوی به عنوان قطب تولید از بقیه استان‌ها مستثنی شده و بتوان تا ۳ کیلوگرم نقره به صورت چمدانی صادر کرد و این امیدواری وجود دارد که تا پایان امسال این قانون اصلاح شود.
 
کارگران نقره سازی گروگان فروش ۲۰۰ کیلوگرم نقره دپو شده/ کارگاه‌های نقره سازی مشهد در انتظار تصمیم بانک مرکزی/
 
چند سال است که مقام معظم رهبری با نام گذاری هر سال به عناوین اقتصادی و نگاه ویژه به داخل و حمایت از تولید و تولیدکنندگان داخلی این پیام را مخابره می‌کنند که مسئولین بیش از پیش باید به موضوع تولید داخل از جمله صنعت و بنگاه‌های کوچک زود بازده و ایجاد اشتغال برای جوانان، اهتمام ورزند، چون این امر تحقق اقتصاد مقاومتی را در پی دارد.

اشتغال جوانان ارتباط مستقیم با مسائل مهم دیگری از جمله ازدواج و فرزند آوری دارد و به همین نسبت توجه ویژه هم می‌طلبد، یکی از صنایع با بالاترین سود میان دیگر صنایع، صنعت گردشگری است که می‌توان با تکیه بر آن به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافت؛ می‌توان با نگاه درست و برنامه ریزی صحیح و حساب شده و بکارگیری ظرفیت‌های فراوان موجود در خراسان رضوی و مشهد و ظرفیت ۳۰ میلیون زائر در سال، صنعت گردشگری را در کشور متحول ساخت؛ و حالا تولید کنندگان و سازندگان نقره در مشهد تقاضای هیچ گونه تسهیلات مالی از مسئولان ندارند و تنها درخواست شان رفع موانع برای فروش تولیدات دپو شده در انبار‌های شان است؛ تولیداتی که قرار است با فروش آنها، چرخ زندگی ۱۶ هزار خانواده بچرخد.
 
انتهای پیام/
 
گزارشگر: مهسا براتی نژاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.