تقوی‌نژاد گفت: باید دارو‌های وارداتی که امکان تولید در داخل کشور دارند را  وارد چرخه تولید کنیم تا واردات دارو کاهش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کامل تقوی‌نژاد، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت بهداشت در حاشیه یکصد و دهمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما صرفه‌جویی منابع در سال آینده را مدنظر قرار دادیم چرا که قیمت تمام شده هزینه بستری و درمان سرپایی باید مورد ارزیابی قرار بگیرد همچنین نحوه اداره مطلوب بیمارستان‌ها بسیار حائز اهمیت است.

تقوی‌نژاد اظهار کرد: ما ۷ میلیون و ۶ هزار مورد بستری در سال داریم. طبق آمار هزینه بستری به جز دارو برای هر بیمار به طور متوسط سالیانه حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده و هزینه بستری با دارو حدود ۴۰۰ هزار تومان است که در نهایت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه تمام شده برای هر بیمار محاسبه می‌شود.

او گفت: این هزینه‌ها از بیمه‌های پایه و تکمیلی پرداخت می‌شود. باید توجه داشت ما بازار ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در درمان بیمه‌های بازرگانی داریم که در سال ۹۷، حدود ۱۸۰ میلیارد تومان از این منابع برای بستری در بیمارستان‌ها استفاده شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت بهداشت تصریح کرد: سیاست‌های جدید وزارت بهداشت تنها توجه به بهداشت نیست بلکه باید در حوزه آموزش نیز ورود کنیم چراکه ۱۴ تا ۱۶ درصد هزینه بیمارستان‌ها در حوزه دارو است و ۸ درصد هزینه‌های بیمارستان‌ها صرف تأمین تجهیزات پزشکی می‌شوند. به طور کلی ۲۲ درصد از هزینه‌های بیمارستان‌ها به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص پیدا می‌کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت بهداشت ادامه داد: باید دارو‌های وارداتی که امکان تولید در داخل کشور دارند را  وارد چرخه تولید کنیم تا واردات دارو کاهش پیدا کند.


بیشتر بخوانید: پرداخت ۴۰۰ میلیاردی پاداش بازنشستگان وزارت بهداشت تا ۲ روز آینده


او با اشاره به ارز دارو و تجهیزات پزشکی بیان کرد: سال گذشته ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به واردات دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص دادیم که با صرفه‌جویی و حمایت از تولید داخل به ۳ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. جهت گیری ما به این سمت است که سال آینده ۲.۵ میلیون دلار واردات دارو و تجهیزات پزشکی داشته باشیم.

تقوی‌نژاد گفت: یکی از مواردی که بین دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بیمه سلامت مورد توجه قرار دارد، سقف بیمه سلامت است که در این اجلاس مورد توجه قرار می‌گیرد، همچنین بودجه سال ۹۹ و جهت‌گیری در زمینه هزینه‌کرد آن مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه بودجه سال ۹۹ نسبت به سایر دستگاه‌ها رشد قابل قبولی داشته است، گفت: بودجه بهداشت و درمان در سال آینده نسبت به امسال، حدود ۱۱ درصد رشد خواهد داشت.

او افزود: برگزاری این قبیل همایش‌ها از دو بعد انتقال تجربیات و دستاورد‌ها و شنیدن مشکلات می‌تواند مفید باشد؛ همانطور که سفر‌های وزیر بهداشت به شهرستان‌ها می‌تواند در حل مشکلات دانشگاه‌ها کمک کننده باشد.

او افزود: بحث بهداشت و سیاست‌های مورد تأکید وزیر بهداشت به ویژه طرح «هر خانه، یک پایگاه بهداشت» و واکسیناسیون مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد همچنین درباره شیوه پرداخت مطالبات، تصمیماتی خواهیم گرفت.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.