فیلم سینمایی «پوست» به کارگردانی برادران ارک "بهرام و بهمن ارک" کارگردانان معروف تبریزی، به عنوان تنها فیلم به زبان ترکی در بخش رقابتی سی و هشتمین دوره جشنواره فجر اکران می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،بهرام ارک  کارگردان فیلم عصرامروز در نشست خبری، اظهار کرد: برادران ارک به سینما به عنوان یک فضا و تجربه جدید نگاه می‌کنند تا با شکل دهی به مسائل بصری فیلم هنری و فانتزی را به اکران در بیاورند.

او افزود: فیلم‌های مطرحی که به اکران در می‌آیند اغلب عامه پسند و دارای مخاطب هستند و بیشتر فیلم سازان نیز به سمت این گونه آثار می‌روند، اما فیلم شاخصی با ژانر هنری و مفهوم پیچیده آنچنانی در سینمای ایران وجود ندارد.

او با بیان این‌که فیلمنامه و موضوع فیلم «پوست» طی هفت الی هشت ماه با الهام از افسانه‌های محلی آذربایجانی نگارش شده است، گفت: این فیلم با اقتباس از ادبیات قهوه‌خانه‌ای به عنوان یک مکتب و ادبیات شفاهی آذربایجان در بستر هنری شکل گرفته است که «ولی عبدی» عاشیق کهنسال آذربایجانی در این فیلم با ساز خود قصه را روایت می‌کند.

 ارک با اشاره به این‌که این فیلم به دور از خرافه گویی به دنبال طرح مفاهیم واقعی به مخاطب است، اظهار کرد: ساخت فیلم به زبان ترکی یک چالش در حوزه سینما مطرح است و تاکنون فیلم‌های ترکی به دلیل زبان متفاوت از فارسی اکران نمی‌شوند و یا بستری وجود ندارد که خود را مطرح کند.

او بیان کرد: فیلم ۹۰ دقیقه‌ای پوست در روستا‌های میلان، باویل و عنصرود اسکو و شهر تبریز در دو پارت و با گذراندن مشکلات فراوان مالی، شرایط جوی نامساعد طی ۲۰ و ۶۷ روز فیلم برداری شده است و روزانه حدود ۶۰ نفر اعم از بازیگر، کارگردان و سایر عوامل صحنه حضور داشتند.

او متذکر شد: کار فیلمبرداری «پوست» برعهده تیم فیلمبرداری علی ایپاک بود و بازیگرانی هم‌چون جواد قامتی، ناصر هاشمی، محمود علی نظر علیان و هادی افتخار زاده از بازیگران مطرح تبریزی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند و محمدرضا مصباح نیز تهیه کننده این فیلم بوده است.

این کارگردان تبریزی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به صحبت‌های مطرح شده در جلسه شورای شهر تبریز در خصوص فیلم کوتاه حیوان، اظهار کرد: امیدواریم مشاوران فرهنگی، مشاوره‌های درستی به مسئولان شهری ارائه بدهند تا مسئولان به جای سوءتفاهم و غرض ورزی، از هنرمندان حمایت روحی کنند.

او در ادامه با بیان این‌که سیاست‌های موجود در هر جشنواره بین المللی متفاوت از سایر کشور‌ها است، گفت: اصغر فرهادی سیاه‌نما نیست، بلکه در تلاش است تا وجهه دیگری از نگرانی اجتماعی را به تصویر بکشد؛ همان طوری که در فیلم فروشنده نیز شاهد شخصیت مرد روشنفکری بودیم که به زدن یک سیلی قناعت کرد؛ هم‌چنین فیلم عباس کیارستمی نیز که در جشنواره کن درخشید نشان از انسان دوستی وی بود.

او افزود: در ایران نیز همانند سایر کشور‌ها سانسور وجود دارد که با توجه به سیاست‌های هر کشور متفاوت خواهد بود؛ هم‌چنین سیاست مدیران جشنواره نیز در انتخاب آثار دخیل است که امیدواریم امسال بتوانیم با فیلم ترکی پوست، رضایت مخاطبان و داوران جشنواره را کسب کنیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.