"نشانگان تونل مچ دست" سراغ چه کسانی می‌رود؟

یک متخصص ارتوپدی گفت: بیماری «نشانگان تونل مچ دست» در افراد خاصی رخ می‌دهد که در صورت شدت آن‌ باید از طریق جراحی بر طرف شود.

ذبیح الله حسن زاده متخصص ارتوپدی و جراح استخوان و مفاصل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره گرفتگی رگ‌های مچ دست گفت: درد مچ دست یا احساس گزگز و مور مور نوک انگشتان به ویژه انگشت شست، اشاره و انگشت سوم نشانگر یک بیماری به نام «نشانگان تونل مچ دستی» یا بیماری «CTS» است.

او افزود: بیماری «نشانگان تونل مچ دستی» در زنان حدود ۱۰ برابر بیشتر از آقایان بروز پیدا کرده و در دوران بارداری زنان، افراد بالای ۵۰ سال، بیماران مبتلا به تیروئید، کارگران کار‌های سخت و فعالیت بیش از زنان خانه دار به وجود می‌آید.

علائم بیماری

حسن زاده درباره عوامل بروز بیماری «نشانگان تونل مچ دستی» گفت: بیماری CTS باعث چسبندگی رگ‌های دست شده و می‌تواند از مراحل خفیف مانند: گزگز، ضعف و مورمور شدن تا مراحل شدید که آن باعث بیدار شدن افراد از خواب شود، خود را نشان دهد.


بیشتر بخوانید: علل بروز کیست مچ دست و ترفند‌هایی سنتی برای درمان آن


این متخصص ارتوپدی با اشاره به اقدامات لازم برای تشخیص بیماری «تونل مچ دستی» اظهار کرد: در مراحل ابتدایی پزشکان با معاینه و گرفتن شرح حال مانند گرفتن نوار عصب و عضله از بیماران می‌توانند از وضعیت جسمانی آن‌ها مطلع شوند و برای بهبود وضعیت جسمانی آن‌ها دارو تجویز کنند.

حسن زاده اظهار کرد: گزگز مداوم و شدید، آب شدن عضلات اطراف سطح انگشتان دست و بیدار کردن افراد از خواب در افراد بالای ۵۰ سال نشانه پیشرفت روند این بیماری است که تنها از طریق انجام عمل جراحی‌های موفق مانند آندوسکوپی بهبود می‌یابند.

انتهای پیام/

برچسب ها: زنان باردار ، مچ دست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار