رشد ۳۱ درصدی صادرات محصولات باغی در کردستان

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: صادرات محصولات باغی نسبت به مدت مشابه خود در سال قبل به لحاظ ارزش دلاری بیش از ۳۱ درصد افزایش یافته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، شهریار حنیفی گفت: آمار میزان صادرات محصولات کشاورزی استان در ۱۰ ماه منتهی به دی سال جاری به ارزش ۲۷۴ میلیون دلار است که با توجه به ارزش ۵۶۳ میلیون دلاری کل صادرات گمرکات استان در بازه زمانی مذکور، محصولات کشاورزی حدود ۴۹ درصد از کل صادرات استان را تشکیل می‌دهد.

او افزود: آمار میزان صادرات محصولات کشاورزی استان در این مدت در مقایسه با مدت مشابه بر اساس ارزش دلاری با ۲۰ درصد کاهش مواجه بوده، اما بر اساس ارزش وزنی با ۱۹ درصد افزایش از ۴۴۵ هزار تن سال قبل به ۵۲۹ هزار تن رسیده است.

حنیفی بیان کرد: از میزان ۲۷۵ میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات استان در سال جاری، حدود ۴۵ میلیون دلار شامل ۱۶ درصد مربوط به تولیدات استان بوده است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال بیشترین میزان صادرات مربوط به محصولات زراعی بود که کشش تقاضای بازار عراق برای محصولاتی مانند هندوانه و گوجه فرنگی از دلایل افزایش صادرات محصولات زراعی است.

حنیفی یادآور شد: صادرات محصولات باغی نسبت به مدت مشابه خود در سال قبل به لحاظ ارزش دلاری بیش از ۳۱ درصد افزایش یافته که یکی دلایل عمده این افزایش رعایت شاخص‌ها و ضوابط بسته بندی توسط صادر کنندگان است.

توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: صادرات محصولات شیلاتی در ۱۰ ماه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۲۲۲ درصد کاهش یافته و از کل صادرات محصولات شیلاتی سه هزار و ۷۷۴ تُن در ۱۰ ماه گذشته از سال جاری حدود ۶۱ درصد شامل ۲ هزار و ۳۲۹ تُن مربوط به تولیدات استان است.

او افزود: در خصوص صادرات محصولات دامی نیز به دلیل وضع ممنوعیت صادرات دام زنده در خرداد ۱۳۹۷، میزان صادرات این محصولات در سال جاری نسبت به مدت مشابه به لحاظ ارزش دلاری حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است.

حنیفی گفت: در حال حاضر با توجه به افزایش دام‌های پرواری پایین بودن قیمت دام زنده نسبه به قیمت تمام شده به جهت حمایت از تولید کنندگان لازم است تا آزادسازی صادرات دام زنده به صورت محدود صورت گیرد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.