به گزارش خبرنگار
اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،
بی شک طی سال های گذشته جمهوری اسلامی ایران می توانیم شاهد پیشرفت های بی شمار کشورمان در زمینه های مختلف باشیم؛ اما در حال حاضر روی صحبت ما گمرک است که پایه آن به سال های قبل از انقلاب برمی گردد اما رشد و پیشرفت خود را مدیون انقلاب است.
امروزه گمرک به عنوان اولین و مهمترین مجری مقررات تجارت جهانی در کنار سایر عوامل در عرصهی تجارت بینالملل، از جمله بانک ها، شرکتهای بیمه و مؤسسات حملونقل، نقشی مهم و کلیدی در توسعهی تجارت قانونی و اعمال سیاستهای بازرگانی کشور دارد.
انسداد مرزهای کشور تنها مختص به این روزها نیست و جنگ تحمیلی هم منجر به بسته شدن مرزهای همسایگان ما به علت امکان آسیب بسته شده بود. این روزها هم مرزهای کشورهای مبتلا به ویروس منحوس کرونا به روی همدیگر بسته شده است تا پس از دفع این بلا فعالیت های اقتصادی مجدد از سر گرفته شود. پس می توان گفت بسته شدن مرزها و گمرکات کشور، امری نادر و فاجعه بار نیست.
انسداد مرزهای مشترک با همسایگان در زمان بحران، طبیعی است
پرویز جاوید عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفتوگو با خبرنگار
اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت گمرک نسبت به گذشته اظهار کرد: نمیشود وضعیت گمرک در کشور را نسبت به گذشته مقایسه کنیم، زیرا جمعیت کشور از ۳۵ میلیون به ۸۰ میلیون تبدیل شده و نمیتوانیم بگوییم وضعیت بهتر یا بدتر شده است.
وی ادامه داد: جابه جایی کالا در سال ۵۷ حدود ۵ تا ۶ میلیون تن بوده که این رقم امروزه به ۹۰ تن رسیده است و این نشان میدهد کشور در زمینه کمّی، توسعه پیدا کرده است.
جاوید افزود: از نظر کیفی، اداری و سیستمهای اتومات اصلا در وضعیت خوبی در زمینه تسهیل مبادلات کالاها قرار نداریم و نتوانستیم رشد قابل توجهی داشته باشیم بلکه به شدت در این زمینه ضعیف هم هستیم.
این اقتصاددان بیان کرد: اگر امروزه نتوانستیم در زمینههای کیفی پیشرفت کنیم دلیل آن عدم سرمایه گذاری در گمرک است؛ افرادی که در زمینه اداره گمرک فعالیت داشتند از دانش کافی برخوردار نبودند به همین دلیل با نگاهی سطحی و گذرا به گمرک کشور ما و مقایسه آن با سایر گمرک کشورهای دیگر نظیر عربستان، امارات، کویت و دبی متوجه میشویم که در این زمینه بشدت عقب هستیم.
وی با اشاره به اینکه گمرک نیازمند پیشرفتهای اساسی است، گفت: اگر به کشورهای اطراف ازجمله ترکیه سفر کنیم متوجه خواهیم شد که با تولید کننده و وارد کننده بسیار تعامل دارند به حدی که کالایی دپو نمیشود؛ اما در کشور ما امروزه کالاهای ضروری دپو میشود پس مشکل کار کجاست؟
جاوید گفت: امروزه کالاهای تجار ما از جمله گندم، جو، سویا و روغن دپو شده است و مشکل اساسی آن نبود هماهنگی بین اجزای گمرک و بها ندادن به تولید کنندگان و صادرکنندگان در کشور است.
عضو انجمن اقتصاددانان ایران افزود: رشد کیفی بسیار کم در زمینه گمرک به تولید ضربه میزند، ضربه به تولید به کار ضربه میزند، ضربه به کار بیکاری به وجود میآورد؛ از همین رو میتوانیم به این نتیجه برسیم توسعه در یک کشور از رشد گمرک پدید میآید، اما گمرک در کشور ما شرایط مطلوبی برای توسعه ندارد.
وی گفت: شاید ما در زمینه جابه جایی کالا رشد کرده باشیم، اما اگر برنامه بهتری داشتیم هیچ وقت رشد این نبود و بی شک در جابه جایی کالا به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیون تن در سال میرسیدیم؛ از همین رومی توان نتیجه گرفت ما از نظر کمی رشد کردیم، ولی به آن چیزی که میخواهیم نرسیدیم.
جاوید گفت: اولین مورد از نظر کمیت است که نمیتوان گفت از نظر کمی رشد مطلوبی داشتیم، جهت دوم از نظر اداری است که آیا گمرک توانسته با تولید کنندگان و صادر کنندگان به تعامل کافی برسد؟ که جواب آن منفی است. در اخر تجهیزات اتوماتیک در گمرک میتواند پاسخگوی نیازها باشد که بازهم جواب آن منفی است.
این کارشناس اقتصادی در پایان در خصوص شرایط به وجود آمده و مرزهای بسته شده در کشور به دلیل بیماری کرونا گفت: اینکه کشورهای دیگر مرزهای خود را در برابر مرزهای ما بستند کاملا عادی است؛ همچنین ضروری بود چند ماه پیش اقدام به بستن مرزهای خود کنند.
زمانی که این ویروس از بین برود مرزهای کشور خود به خود باز شده و به مرور زمان تجارت به روال عادی خود باز میگردند. به همین ترتیب نیاز نیست نگران باشیم.
گفتنی است در پی شیوع بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ در کشورمان، کشورهای ترکیه، گرجستان، ارمنستان، پاکستان، عراق، کویت و وان مرزهای خود را با ایران بستند.
بستن مرزها مورد پذیرش هر دو کشور بود
همچنین مهدی گلچوب در گفتوگو با خبرنگار
اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در همین خصوص اظهار کرد: بستن مرزها به روی ایران امری طبیعی, پیش بینی نشده, ضروری و مورد پذیرش طرفین بود.
وی ادامه داد: زمانی که ویروس کرونا از بین برود مراودات تجاری با کشورهای همسایه به حالت قبل بر می گردد. همچنین نیازمند است تجار در مذاکرات خود و ارسال محصولات خود به کشورهای همسایه تمهیدات مورد نظر کشور مقصد را فراهم و رعایت بهداشت را کنند.
گلچوب در پایان در خصوص مراودات تجاری با چین بیان کرد: تجارت بین ایران و چین روند عادی خود را باید طی کند زیرا مبادلات ایران و چین از طریق دریا است و قائدتا از چین تا ایران با کشتی حدود یک ماه طول می کشد و اگر برسد به ایران علائم این ویروس را نشان می دهد و در مرزها حتما تیم پزشکی وجود دارد.
انتهای پیام/