حجت الاسلام عباسی گفت:آرمان بزرگ انقلاب اسلامی، ایجاد تمدن نوین اسلامی است که با محوریت قرآن کریم محقق خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عباسی رییس جامعه المصطفی العالمیه دوشنبه‌ شب در آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی قرآنی و حدیثی المصطفی (ص)گفت: عقلانیت، معنویت و عدالت در انقلاب اسلامی، برگرفته از آیات قرآن کریم است که برای همه انسان‌ها به ارمغان آورده شده است.

حجت الاسلام عباسی بابیان این‌که هیچ‌یک از کتاب‌های آسمانی به‌اندازه قرآن کریم به عقلانیت و علم‌آموزی دعوت نکرده است،عنوان کرد: علم و دانش و آگاهی به‌شرط اتصال به دین و معنویت در مکتب والای اسلام دارای اهمیت و جایگاه بسیار ارزشمندی است.

رییس جامعه المصطفی بابیان این‌که اخلاق و معنویت در عصر کنونی از یاد رفته است، یادآورشد: بدون تردید فضائل اخلاقی و معنوی از ارکان تمدن اسلامی خواهد بود که متأسفانه در حال حاضر در میان انسان‌ها مورد غفلت قرارگرفته است.

او با اشاره به گسترش ظلم و بی‌عدالتی در جهان امروز،بیان کرد: قسط و عدالت در میان انسان‌ها بسیار کمرنگ شده است، درحالی‌که آرمان ادیان الهی و انقلاب اسلامی، جامعه‌ای سرشار از عدالت و به‌دوراز ظلم است.

حجت الاسلام عباسی تصریح کرد: انقلاب اسلامی به جهانیان نشان داد که با تکیه‌بر آموزه‌های دینی و قرآنی می‌توان باوجود همه محدودیت‌ها و تنگنا‌ها به قله‌های پیشرفت و اقتدار دست پیدا کرد.

معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی العالمیه نیز در این آیین بابیان این‌که شعار این دوره از جشنواره «استقامت امت، نصرت الهی» بود، تصریح کرد: آیات نورانی قرآن کریم بهترین و بالاترین آموزه‌ها برای مقاومت و تداوم راه انقلاب اسلامی و شهیدان است.

حجت‌الاسلام جعفر کریمی یادآورشد: معرفی آموزه‌های قرآن و عترت، توسعه فضای انس با قرآن و حدیث در میان طلاب و شناسایی ظرفیت‌های جامعه المصطفی در عرصه قرآن و حدیث از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره بوده است.

او با بیان این‌که طلاب و فضلا با ۷۲ ملیت در داخل کشور و نمایندگی‌های المصطفی در خارج از کشور در این دوره از جشنواره مشارکت کرده‌اند،گفت: مخاطبان این جشنواره طلاب حضوری و غیرحضوری، اساتید و اعضای هیأت علمی، کارکنان و خانواده‌های طلاب و کارکنان جامعه المصطفی بوده‌اند.

معاون جامعه المصطفی افزود: این جشنواره بین‌المللی در ۱۴ رشته شفاهی و ۸ رشته کتبی با موضوع‌های معارف و تفسیر قرآن، حفظ و تلاوت، شرح و تفسیر حدیث و آموزه‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برگزار شد و مشارکت شرکت‌کنندگان در این دوره ۱۵ درصد نسبت به دوره گذشته افزایش پیداکرده بود.

او سطح علمی این دوره از جشنواره را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود: جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی با رعایت تمامی استاندارد‌های مسابقات و المپیاد‌های قرآنی و حدیثی بین‌المللی و با حضور داوران و اساتید مطرح به‌خوبی برگزار شد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) نیز در این آیین گفت: با وجود تحولات عمیق در جامعه و بروز عوامل کشف معارف و حقایق از یک سو و عوامل فساد و گمراهی از سوی دیگر، تکلیف امروز روحانیت روز به روز سخت‌تر و مسیر‌های آن پیچیده‌تر می‌شود.

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی افزود: در نیم قرن گذشته درک و فهم نوع بشر و حقیقت جویی انسان‌ها بسیار ارتقاء پیدا کرده و در کنار آن عوامل بسیاری نیز برای به گمراهی کشیدن جامعه و دوری انسان از معارف و حقایق بوجود آمده است.

او با بیان اینکه امروزه تجهیزات و امکانات بسیار پیشرفته‌ای برای دسترسی انسان به علوم و معارف ایجاد شده که در ۵۰ سال گذشته تصور آن را هم نداشتیم، یادآورشد: در گذشته اندک شبهاتی در حاشیه مباحث عقلی رخ می‌داد، اما امروزه بمباران شبهات از مسیر‌های گوناگون در جامعه وجود دارد که پاسخگویی به آن‌ها نیازمند برنامه ریزی و اقدامات جدی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه افزود: در گذشته روحانیون را به دانشگاه راه هم نمی‌دادند و امکان عمل و فرصت کمی برای خدمت به دین و معنویت وجود داشت، اما در حال حاضر زمینه‌های بسیاری برای اقدام و عمل ایجاد شده و در سرتاسر جهان، احساس نیاز به آموزه‌های دینی و معنوی بوجود آمده است.

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در پایان بر ضرورت بهره مندی از فرصت‌های تبلیغی بوجود آمده و تجدیدنظر در برنامه‌ها تأکید کرد و گفت: امروز جوانان کشورمان در معرض فساد‌های اخلاقی و اعتقادی بسیاری قرار گرفته اند که طلیعه آن در جامعه ظاهر شده و بسیار خطرناک نشان می‌دهد، از این رو باید با ایثار و ازخودگذشتگی در این مسیر هرچه بیشتر کار و جهاد کرده و جلوی آسیب‌ها را بگیریم.

در حاشیه برگزاری این آیین از خدمات قرآنی و حدیثی آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تجلیل شد.

در پایان این آیین همچنین از برگزیدگان هرکدام از رشته‌های قرآنی و حدیثی با اهدای لوح تقدیر و جوایزی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار