جای جای شهر مقدس قم به ویژه آستان سراسر نور بانوی کرامت در روز عاشورای حسینی حال و هوای دیگری دارد و کبوتر دل هر زائری را تا حرم نورانی سید و سالاران شهیدان به پرواز در میآورد.
دلدادگان ساحت مقدس اهل بیت (ع) در قالب هیئتها و دستههای سینهزنی و زنجیرزنی با حضور در حرم مطهر کریمه اهلبیت، حضرت فاطمه معصومه (س) آمده اند تا این مصیبت عظیم را به بانوی کرامت (س) تسلیت بگویند و با قطره اشکی دل و دیده را به نور عترت و عصمت روشن کنند.
سوگواران در این روز حزن انگیز با برپایی ایستگاههای صلواتی در سطح شهر و توزیع نذورات از عزاداران حسینی پذیرایی میکنند و عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت نشان میدهند.
مردم شهر قم دیشب و امروز با حضور در حرم حضرت معصومه (س) به عزاداری پرداخته و با تشکیل دستههای سینه زنی به یاد مصائب سیدالشهدا (ع) و سقای تشنه لب، حضرت ابوالفضل (ع) بر سر و سینه زدند و اشک ماتم ریختند.
مجالس عزاداری در روز عاشورا در مساجد، حسینیهها، امامزادگان و تکیههای شهر قم در حال برگزاری است و سخنرانان در این مجالس به بیان ویژگیهای اخلاقی امام حسین (ع) و هدف قیام این امام معصوم میپردازند.
به مناسبت عاشورای حسینی در بیوت و دفاتر مراجع عظام تقلید و همچنین دفتر مقام معظم رهبری در شهر قم مراسم عزاداری برپا شده است و سخنرانان در این مجالس درسهای نهضت عاشورا را تبیین میکنند و مداحان به مدیحه سرایی و نوحه خوانی میپردازند.
مراسم عزاداری در مساجد به ویژه مسجد مقدس جمکران، تکایا، بقاع متبرکه با حضور اقشار مختلف مردم با شور وصف ناپذیری در حال برگزاری است.
گروهی از جوانان هم طبق رسوم محلی خود بر سر، صورت و لباس خود گل مالیده و تعدادی دیگر کفنهایی با نماد خونی بر تن دارند.
تعداد از مردم با پوشیدن لباسهای سفید و پیشانی بندهای سبز رنگ، به یاد سقای دشت کربلا حضرت عباس (ع) در بین مردم با کوزه، آب توزیع میکردند و تعدادی دیگر هم با جمع آوری زباله، واکس زدن کفشهای عزاداران. ارادت خود را به سید وسالار شهیدان ابراز کردند.
دستهها و هیئتهایی از دیگر کشورهای مسلمان مانند هند، پاکستان، اندونزی، افغانستان و عراق هم به صورت جداگانه وارد حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) شده و در صحن امام رضا (ع) به عزاداری پرداختند.
حجت الاسلام موسوی، کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن عرض تسلیت به مناسبت عاشورای حسینی در خصوص سبک زندگی امام حسین (ع) گفت:امام سوم شیعیان در تمام سالهای زندگی پربرکتشان سبک زندگی اسلامی توام با آزادیخواهی و عدالت را ارائه میکنند.
وی افزود: با بررسی در سیره زندگانی امام حسین (ع) میبینیم که ایشان در برهههای مختلف زندگی از کودکی تا بزرگسالی در نقش پسر، پدر، همسر، برادر، فرماندهی، امامت و شهروندی یک پرونده آموزشی بسیار توسعه یافته داشته اند که می توان از هر فصل زندگی ایشان یک کتاب قطور زندگی تألیف کرد.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: حسین (ع) مهربان ترین بودند همان طور که در حدیث کساء آمده است وقتی وارد خانه میشوند،با ادبیاتی پر مهر و عطوفت عنوان میکنند: «بوی بهشت و بوی جدم میآید» پدربزرگ ایشان حضرت ختمی مرتبت در زیر عبا، القاب زیبایی به امام حسین (ع)نسبت میدهند: «تو شافع امت و پرچمدار منی». حضرت زهرا(س) خطاب به امام حسین(ع)میگویند: «نور چشمم و میوه دلم هستی». این ادبیات اگر در زندگیها حاکم و جاری شود، بسیاری از مشکلات خانوادگی زمینه بروز پیدا نمیکند.
حجت الاسلام موسوی با اشاره به روابط محکم خواهر و برادری امام حسین(ع) اضافه کرد: حضرت زینب (س) و امام حسین (ع) به حدی با هم مهربان و غمخوار یکدیگر هستند که حضرت زینب(س) در زمان ازدواجشان شرط میکنند که من هر روز باید برادرم را ببینم.
این کارشناس مذهبی بیان کرد:این روابط عاطفی به گونهای است که زینب (س) تا دم شهادت هم برادر را همراهی می کند و در گودال قتلگاه بالای سر او میایستد و زیر نیزه شکسته ها، برادر را جست و جو میکند.
حجت الاسلام موسوی گفت:در برخورد با امام حسن (ع)، ایشان حرمت و احترام برادر بزرگشان را به خوبی حفظ میکنندتا امام حسن (ع) بودند، سیدالشهدا (ع) روی حرف ایشان حرفی نمیزدند و به او اقتدا میکردند و مردم ایشان را تحریک میکردند که تو خلیفه و رئیس باش، اما ایشان قبول نمیکردند و برادرشان امام حسن (ع) را به آنها نشان میدادند.
وی ادامه داد:زندگی حسین (ع) به گونهای بود که در بین او با دیگران رقابت، عداوت و کدورت نبوده است. به عنوان نمونه، برادر دیگرشان حضرت عباس (ع) فدایی ایشان بودند و امام حسین (ع) را جز تا زمان شهادت، برادر خطاب نکردند.
این کارشناس مذهبی بیان کرد:درسوره انسان که درشأن امام حسین (ع) نازل شده است:زمانی که امام حسین (ع) بیمارمی شوند، حضرت زهرا (س) برای سلامتی ایشان روزه نذر میکند که وقتی اسیر، فقیر و یتیم در منزل آنها میآید، غذایشان را به آنها می بحشند، اما با این حال سیدالشهدا (ع) ناراحت نمیشود؛ اینها سبک زندگی دگرخواهی و از خودگذشتگی را میرساند.
وی افزود: زمانی که حضرت عباس (ع) لب رود میروند تا برای کودکان خیمه آب بیاورند، جرعهای آب هم نمینوشند، این نشان میدهد که تربیت از درون خانواده شروع میشود و آنها در یک خانواده منسجم، معنوی، گرم و مؤدب و امن پرورش یافته اند.
حجت الاسلام موسوی با تاکید بر ضرورت الگوگیری از سیدالشهداء(ع) گفت:در زیارت عاشورا میخوانیم: «اللهم محیای محیا محمد و آل محمد»، (محیا) یعنی چگونه زیستن ما باید با الگوگیری از این عزیزان در زندگی فردی با عبادت و معنویت همراه باشد، در زمان حادثه عاشورا نیز عاطفیترین صحنهها اتفاق میافتد و افراد این خانواده یکدیگر را ترک نمیکنند و جوانان بنی هاشم که پر از آرزوها بودند، ترجیح دادند قطعه قطعه شوند، رگ هایشان بریده شود، چاک چاک شوند و لب تشنه باشند، تا از خانواده و دین دفاع کنند.
این کارشناس مذهبی با بیان این که امام حسین(ع)الگوی کامل برای زندگی فردی، اجتماعی و روشهای اخلاقی، عبادی و سیاسی است ،تاکید کرد:خانواده ها در جوامع اسلامی باید برنامه های زندگیشان را بر مبنای سبک زندگی حسینی تنظیم کنند، چرا که زندگی حسینی عاقبت بخیری انسان را در دنیا و آخرت تضمین میکند.
حجت الاسلام موسوی با بیان این که در سبک زندگی اسلامی باید از سخاوت و ایثار امام حسین(ع) الگوبرداری شود، ادامه داد:امام حسین (ع) سرش را در راه حق داد و تمام هستی خود را فداکرد، در دوران حیات هم زیاد اهل بخشش بودند و فقرا را اطعام میکردند و هر کسی گرفتار میشد، نزد ایشان برای حل مشکل میآمد.