رئیس سازمان فضایی ایران طراحی و ساخت ماهواره‌های ۵۰۰ کیلوگرمی و قرار گرفتن آن‌ها در مدار هزار کیلومتری را از برنامه‌های این سازمان دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کنفرانس علمی هوافضای ایران در دانشگاه امیرکبیر با مرتضی براری رئیس سازمان هوا فضای ایران و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد.

مرتضی براری رئیس سازمان هوا فضای ایران و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این کنفرانس درباره برگزاری انجمن هوا فضای ایران گفت: تلاش و همکاری انجمن و دانشگاه‌های کشور باعث شد تا ما بیش از یک دهه رتبه یک علمی را در حوزه هوافضا در کشور و رتبه ۱۱ را در جهان به دست آوریم.

براری افزود: برنامه ما این است که به کمک دانشگاه‌ها و انجمن‌ها بتوانیم اقتدار علمی هوا فضای ایران را تا اقتدار اقتصادی هوا فضای ایران توسعه دهیم.

رئیس سازمان هوا فضای ایران با اشاره به مهم‌ترین نقش دانشگاه‌ها در جامعه اظهار کرد: مهم‌ترین نقش دانشگاه‌ها حل چالش ها، مشکلات و مسائل کشور است.

براری، طراحی و ساخت ماهواره پیام یک را از دستاورد‌های محققان این حوزه نام برد و گفت: این ماهواره یک ماهواره عملیاتی و کاربردی است؛ در مرحله اول پرتاب این ماهواره موفقیت‌آمیز بود، ولی مرحله دوم پرتاب آن با استفاده از ماهواره‌بر تا مدار ۵۰۰ کیلومتری حمل شد، اما ماهواره‌بر نتوانست سرعت ماهواره را به سرعت مورد نظر برساند و ماهواره نتوانست در مدار قرار گیرد.

رئیس سازمان فضایی ایران، افزود: طراحی و ساخت ماهواره‌ها با دقت یک متر از برنامه‌های این سازمان در سال ۱۴۰۴ است که ما این هدف را با دانشگاه امیرکبیر شروع کردیم.

او ادامه داد: در سرفصل توسعه زیرساخت‌های فضایی ما چهار گام را در نظر گرفتیم که گام اول آن دستیابی به مدار ۲۵۰ کیلومتر بوده است.

براری با بیان این‌که ما این هدف را در ۴ پرتاب ماهواره‌های "رصد"، "نوید"، "فجر" و "امید" محقق کردیم؛ اظهار کرد: در گام دوم دستیابی به ماهواره‌های با وزن ۲۵۰ کیلوگرم و در مدار ۵۰۰ کیلومتری دایروی بوده است که عمر مداری این ماهواره‌ها ۵ سال در نظر گرفته شده است.

او با تاکید بر این که این اهداف قرار است تا سال ۱۴۰۰ برای ایران تثبیت شود، بیان کرد: علاوه بر آن‌ها تلاش داریم تا تعداد پرتاب‌ها را در سال افزایش دهیم، به گونه‌ای که قرار است در سال آینده ۴ پرتاب را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس سازمان فضایی کشور گفت: در گام سوم برنامه‌های فضایی کشور  قرار است با ماهواره‌بر "سریر" فعالیت خود را آغاز کنیم که پژوهش و فناوری در آن انجام شده؛ این ماهواره‌بر قادر است ماهواره‌های با وزن ۵۰۰ کیلوگرم را در مدار هزار کیلومتری و سنکرون با خورشید قرار دهند.

او در ادامه بیان کرد: دستیابی به مدار ژئو با ماهواره‌بر "سروش" گام چهارم برنامه‌های فضایی کشور است که این امر در مجموعه‌های دفاعی آغاز شده است.


بیشتر بخوانید: ارتقای جامعه دانش محور ایرانی با کمک شرکت‌های دانش بنیان


او همچنین با تاکید بر ضرورت کشور در زمینه توسعه شبکه‌های ناوبری، ادامه داد: در حال حاضر کشور‌های آمریکا، چین، شوروی، اروپا، ژاپن و هند در حوزه‌های توسعه شبکه‌های ناوبری فعال شده‌اند؛ چرا که این حوزه دارای اقتصاد بزرگی است. به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۴ اقتصاد مستقیم آن ۱۹۰ میلیارد دلار و اقتصاد غیر مستقیم آن ۱۲۰۰ میلیارد دلار بوده است که این میزان در سال ۲۰۱۷، ۲۹۹ میلیارد دلار اقتصاد مستقیم و ۲۲۰۰ میلیارد دلار اقتصاد غیر مستقیم آن بوده است.

رئیس سازمان هوا فضای ایران تصریح کرد: مهم‌ترین مصرف کننده شبکه ماهواره‌ای وزارت راه و شهرسازی است؛ چرا که صنعت ماهواره‌ای هم سازمان استراتژیک است و هم صنعتی است که با امنیت ملی گره خورده است و وزارت راه و شهرسازی باید در این خصوص فعالیت قابل توجهی داشته باشد.

براری درباره اکتشافات فضایی گفت: متاسفانه به اکتشافات فضایی در کشور کمتر توجه شده است و ما در تلاش هستیم این موضوع را در اولویت قرار دهیم و اهمیت ویژه‌ای برای این بخش قائل شویم.

براری در پایان یادآوری کرد: کشور‌های توسعه یافته همیشه محدودیت‌هایی را برای کشور‌های درحال توسعه به وجود می‌آورند و جلوی موفقیت‌های آن‌ها را می‌گیرند؛ بنابراین ما در تلاش هستیم تا به عنوان یک کشور فعال و موثر در جهان حضور پیدا کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار