استاندار زنجان گفت :ایجاد روشنایی وتسریع در اجرای نیوجرسی بتنی باید در آزادراه‌های زنجان انجام و زمان پایان این پروژه‌ها نیز اعلام شود.

ضرورت تسریع در اجرای نیوجرسی بتنی در آزادراه‌های استان زنجانبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،استاندار زنجان در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها که با حضور مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور برگزار شده بود، گفت: این استان به لحاظ تردد به ویژه خودرو‌های سنگین رتبه ویژه‌ای دارد و در منطقه شمالغرب کشور رتبه دوم تردد‌ها را داریم که نشان از جایگاه ترددهاست و آزادراه گنجایش این ترافیک سنگین را ندارد.

حقیقی با بیان اینکه باید آمار‌های یکسانی از تعداد سوانح جاده‌ای ارائه شود، اظهارداشت: همه مکلف هستند این مهم را رعایت کنند و مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان آمار دقیقی از تصادف، تعداد فوتی‌ها به تفکیک برون شهری و درون شهری و رتبه زنجان در سطح کشور به رسانه‌ها اعلام کند.

او تاکید کرد: اغلب تصادف‌های منجر به فوتی عامل انسانی است و باید برای این مهم راهکاری تعیین و این علت کنترل شود.

استاندار زنجان تاکید کرد: سامانه سپهن در خودرو‌ها باید به پلیس کمک کند چرا که از سال ۸۰ پلیس مجهز به سیستم هوشمند شده که باید این سیتم به این ارگان کمک کرده تا بتواند کنترل لازم را داشته باشد.

حقیقی افزود: شرکت آزادراه زنجان – تبریز کمترین اقدام به وظیفه خود کرده چرا که در حال حاضر روسازی آسفالت در این میسر کیفیتی ندارد در حالیکه این موضوع تعهد این شرکت برای این راه ارتباطی است.

به گفته او، نشست ها، ناهمواری‌های متعدد و قابل توجهی در حدفاصل کیلومتر ۴۵ تا ۶۰ در آزادراه زنجان – تبریز وجود دارد.

استاندار زنجان متذکر شد: اختصاص ۱۵ درصد از عوارض خودرو‌های عبوری برای هزینه این آزادراه هیچ می‌باشد اگر در کوتاه مدت راهکاری توسط شرکت آزادراه زنجان – تبریز ارائه نشود در شورای تامین از قوه قضائیه درخواست اعلام جرم علیه این شرکت می‌کنم.

حقیقی تاکید کرد: چنانچه ظرف یک هفته راهکاری برای اصلاح نشست و ناهمواری‌های متعدد از سوی شرکت آزادراه زنجان - تبریز برای اجرای عملیات انجام نشود و اختصاص ۱۵ درصد از عوارض تغییر داده نشود به حتم از قوه قضائیه درخواست اعلام جرم علیه این شرکت می‌کنیم.

او ادامه داد: از ۹۵ کیلومتر آزادراه در حوزه استان زنجان فقط ۱۷ کیلومتر روشنایی، ۱۴ کیلومتر نیوجرسی بتنی داریم که چنانچه روشنایی بیشتر و نیوجرسی بتنی باشد موجب کاهش سوانح جاده‌ای می‌شود.

استاندار زنجان گفت: ایجاد روشنایی وتسریع در اجرای نیوجرسی بتنی باید در آزادراه‌های زنجان انجام و زمان پایان این پروژه‌ها نیز اعلام شود.

حقیقی اظهارداشت: عدم یکسان سازی عوارض دریافتی از استفاده کنندگان آزادراه زنجان - تبریز در مسیر رفت و برگشت وجود دارد که این مهم به شدت مورد اعتراض شهروندان و شورای تامین استان زنجان است که باید این مهم نیز تجدید نظر شود.

او با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در آزادراه‌های داریم عدم وجود مجتمع‌های خدماتی - رفاهی است، اظهارداشت: علت انجام نشدن این مکان‌ها نیز عدم ارائه تعرفه و تخفیف بوده است که باید راهکار این مهم بررسی شود و اگر میلیون‌ها سوبیت ارائه شود سرمایه بوده و ارزش دارد چرا که کشته و تصادف جاده‌ای نخواهیم داشت.

استاندار زنجان گفت: محور‌هایی که امکان ایجاد مجتمع‌های خدماتی رفاهی جود دارد باید توسط معاون عمرانی استاندار احصا و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز تشویق‌ها و تخفیف‌های خود را ارائه کند.

حقیقی خاطرنشان کرد: حداقل ایجاد حداقل ۲ پاسگاه پلیس راه در لاین‌های جنوبی و شمالی در آزادراه‌های زنجان ضروری است تا پلیس اشراف و کنترل بیشتری داشته باشد و دقیق مکان‌های آن مکتوب به سازمان راهداری اعلام می‌شود.
 

عامل انسانی در سوانح جاده‌ای دخیل است

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان گفت: روز گذشته واژگونی اتوبوس مسافربری موجب فوت چهار نفر و مصدومیت ۲۰ نفر را منجر و در سانحه دی ماه نیز ۱۰ فوتی را رقم زد.

علی مدقالچی اظهارداشت: عامل این ۲ تصادف خواب آلودگی راننده‌های اتوبوس بود.

او با بیان اینکه اتوبوس مسافربری واژگون شده روز گذشته از اردبیل به تهران با سرعت مجاز ۱۰۹ کیلومتر در تردد بوده که راننده آن براساس تصویر سامانه سپهتن یک دقیقه قبل از سانحه خواب بوده است.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان گفت: بر اساس قوانین و تاکیدات پلس راه و سازمان راهداری کشور همه ناوگان اتوبوسی ملزم هستند تا مجهز به سامانه سپهتن باشند و تردد را رضد و تصاویر لحظه‌ای از راننده اخذ و سرعت و ساعت سفر نیز بررسی می‌شود.

مدقالچی اظهارداشت: با راننده متخلف از طریق کمیسیون ماده ۱۱ بر اساس قانون و مقررات برخورد می‌شود.

او  ادامه داد: راننده این اتوبوس واژگون شده چهارساعت رانندگی داشته و ساعت مجاز داشته که نباید در این مدت خواب می‌رفته است.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان گفت: معاینه فنی آن تا خرداد سال آینده فرصت دارد، این اتوبوس مسافربری باید دارای چهار چکش امینی (شیشه شکن اضطراری) داشته که فقط یک عدد داشته و هیچ کپسولی نیز نداشته و لاستک‌های خودرو مناسب بوده است.

مدقالچی تاکید کرد: فعالیت شرکت مسافربری این اتوبوس یک سال از زمان سانحه غیرفعال می‌شود.

او افزود: تخلف راننده این اتوبوس به کمیسیون ویژه ماده ۱۱ ارجاع و فعالیت آن به مدت یک یا ۲ سال غیرفعال خواهد شد.
 

ثبت ساعت رانندگان در پلیس راه‌های کشور اجباری شد

عضو هیات عامل و معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور اعلام کرد: از امروز ثبت ساعت توسط رانندگان خودرو‌ها از ساعت ۲۳ تا هفت صبح در پلیس راه‌های کل کشور اجباری شد تا راننده پیاده شده و از حالت خواب آلودگی خارج شود.

محمد تیموری عضو هیات عامل ومعاون توسعه مدیریت ومنابع سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای شب دوشنبه در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها که به ریاست حقیقی استاندار زنجان برگزاری شد افزود: در ۲ تصادف اخیر اتوبوس‌های مسافربری در استان زنجان عمده قصور ناشی از عامل انسانی بوده است و سانحه صبح ۱۴ بهمن اتوبوس اردبیل به تهران ناشی از خواب آلودگی راننده در سرعت مجاز ۱۰۹ کیلومتربوده و در سانحه اتوبوس اصفهان به تبریز در دی ماه امسال نیز همین عامل دخیل بوده است.

او با بیان اینکه استان زنجان مسیر تردد خودرو‌های سبک و سنگین چندین استان است، اظهارداشت: رانندگان این خودرو‌ها بین ساعت ۱۲ شب تا چهار صبح به زنجان می‌رسند که زمان استراحت و خواب آلودگی می‌باشد.

عضو هیات عامل و معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه باید راننده استراحتی کرده باشد، گفت: با همکاری پلیس راه سعی می‌کنیم گشت‌ها و نظارت‌های مشترک را بیشتر کنیم و مقرر شد از ساعت ۲۳ تا هفت صبح ثبت ساعت در پلیس راه‌های کل کشور اجباری شود و با این اقدام به حالت سابق برگردیم تا راننده پیاده شده و از حالت خواب آلودگی خارج شود.

تیموری تاکید کرد: از ماشین‌های راهداری نیز در استان زنجان با همکاری پلیس راه گشت‌های نامحسوس و نظارت‌های شبانه انجام می‌شود تا خواب آلودگی راننده‌ها کاهش یابد.

او اظهار داشت: آزادراه زنجان - تبریز آزادراهی است که به استناد قانون مشارکت بانک‌ها و موسسات مالی در پروژه‌های عمرانی کشور این مسیر اجرا شده و آزادراه طرف مشارکت دارد که طرف مشارکت باید نسبت به بهسازی مسیر اقدام کند.

عضو هیات عامل و معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: از سال گذشته بر اساس قیررایگانی که وزارت راه کمک کرده آزادراه زنجان – تبریز در حال بهسازی از سمت آذربایجان شرقی است که تاکنون ۳۰ کیلومتر اجرا شده که باید سالجاری از سمت زنجان نیز مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

تیموری با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور علی رغم اینکه نمی‌تواند در آزادراه زنجان – تبریز هزینه کند چرا که مورد بهره برداری شرکتی غیر دولتی قرار دارد، افزود: کمک‌هایی کرده ایم تا این مسیر شرایط بهتری داشته باشد و این روند ادامه دارد.

او به آزادراه زنجان – به سمت قزوین اشاره کرد و ادامه داد: در باند شمالی آن اقدامات خوبی انجام شده از آن جمله ایجاد حفاظ میانی است که امسال به پایان می‌رسد و در باند جنوبی آن نیز انجام می‌شود که با توجه به برودت هوا عملیات آن اجرایی نمی‌شود تا شرایط جوی مساعد شود.

به گفته عضو هیات عامل و معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، مشکل اساسی در پروژه‌های روکش آسفالت در آزادراه‌ها از جمله قزوین – زنجان ضریب ترافیک است که عملیات اجرا را کند می‌کند چرا که باید مدیریت ترافیک انجام و هماهنگی‌های مختلفی با سایر ارگان‌ها انجام و مسائل ایمنی رعایت و منجر به سانحه‌ای نشود.

تیموری یادآوری کرد: سال گذشته برای باند شمالی آزادراه زنجان - قزوین ۳۵۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی اقدامات قابل توجهی شده که این روند برای سالجاری نیز ادامه دارد.

او  اضافه کرد: در حال حاضر روشنایی راه‌ها در نقاطی که حادثه خیز باشد به صورت لکه‌ای اجرا می‌شود تا مخاطرات کاهش یابد چرا که هزینه نگهداری آن برای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور بسیار بالاست.

عضو هیات عامل و معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: در استان زنجان نیز نقاط حادثه خیز برای ایجاد روشنایی لکه‌ای بررسی و ایجاد شود.

تیموری با بیان اینکه تصادف‌های ناوگان عمومی بالا نیست، تاکید کرد: آمار سوانح اتوبوسی نسبت به کل تصادف‌ها حدود یک درصد است، اما بار روانی بالایی را بر جامعه تحمیل می‌کند که شرایط فعلی جامعه تحمل آنرا ندارد.

او  اظهارداشت: از امشب در ستاد سازمان راهداری تیم نظارت آنلاین خودرو‌های اتوبوسی را مستقر کردیم و تیم‌های نظارت و گشت نامحسوس با ناوگان راهداری با همراهی پلیس فعالیت مضاعفی را آغاز کرده اند تا مردم شاهد سوانح رانندگی در جاده‌ها نباشند.
 

سرمایه گذار آزادراه زنجان – تبریز باید توجه ویژه‌ای به مسیر داشته باشد

معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: عامل انسانی نقش بالایی در سوانح جاده‌ای دارد که باید برنامه ریزی جدی برای آن داشتبه باشم، اما با توجه به وجود این علت باید معطوف به سهم کم راه باشیم.

مهرداد سلطانی با بیان اینکه در سهم راه ۲ عامل دخیل است، اظهارداشت: راه مشکل مستقیم دارد و با توجه به بررسی‌های انجام شده این مهم در آزادراه زنجان – قزوین موردی احصا نشد.

او ادامه داد: در آزادراه زنجان – تبریز مشکل مستقیم بودن راه مطرح است که موضوع ناهمواری‌ها موج‌های موجود و آسفالت نامناسب نیازمند توجه جدی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است تا کمک کنند.

معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: سرمایه گذار این مسیر نیز باید نسبت به این مشکلات توجه جدی داشته و تعهدات خود را انجام دهد.

سلطانی تاکید کرد: در بخش دیگری مشکل مستقیم مربوط به راه وجود ندارد، اما ارتقای ایمنی منجر به کاهش سوانح منجر می‌شود که از جمله آن نصب نیوجرسی و ایجاد روشنایی کمک می‌کند تا عامل انسانی منجر به سوانح کمتری شود.

او ادامه داد: کمک برای بهبود آزاد راه زنجان – تبریز و زنجان - قزوین، کمک به ارتقای ایمنی و کاهش تلفات انسانی از جمله با ایجاد روشنایی، نصب نیوجرسی در میانه راه، روی پل هاست.

معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: با ارتقای سامانه سپهن در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، هشدار خواب از طریق فعال کردن سنسور‌ها به راننده، هشدار توقف خودرو به پلیس راه در صورت عدم استراحت بعد از ساعت رانندگی، می‌تواند به صورت سیستمی انجام شود.

سلطانی تاکید کرد: چنانچه کنترل مستمر و نامحسوس انجام شود نه تنها در اتوبوس و سواری‌ها که بیشترین سهم در سوانح را دارند، کاهش می‌یابد.

او ادامه داد: چنانچه خودرو‌های کنترل نامحسوس پلیس راه افزایش یابد به حتم موجب کاهش تخلفات حادثه ساز می‌شود و افزایش شدت جرایم حادثه ساز نیز می‌تواند در جلوگیری از وقوع تصادف‌های جاده‌ای تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.