متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: تغذیه سالم و سبک زندگی صحیح در بهبود کیفیت زندگی و طولانی تر شدن عمر سالمندان نقش مهمی دارد.

مینا وطن خواه متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: سالخوردگی دورانی از زندگی بشر محسوب می‌شود که با کاهش تدریجی فعالیت‌های فیزیکی، افزایش بیماری‌های مزمن، بی تحرکی، مشکلات گوارشی، تداخلات دارویی و مشکلات روحی مانند؛ افسردگی، تنهایی و یا مشکلات اقتصادی همراه است.

او افزود: رعایت اصول تغذیه‌ای صحیح به بهبود کیفیت زندگی سالمندان کمک کرده و باعث طولانی‌تر شدن عمر آن‌ها می‌شود که در این سن توجه به عادات غذایی می‌تواند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

اهمیت تغذیه سالم و سبک زندگی در سلامت و طول عمر سالمندان

وطن خواه با اشاره به افزایش سن در سالمندان اظهار داشت: مشکلاتی از قبیل؛ اضافه وزن، فشار خون، چربی خون بالا، دیابت و پوکی استخوان، توده عضلانی و سوخت و ساز را در بدن کاهش می‌دهد که با تغییرات ایجاد شده، امکان سکته قلبی و مغزی و همچنین سرطان‌ها را افزایش خواهد داد.

متخصص تغذیه بیان کرد: با توجه به مشکل یبوست در اکثر سالمندان، مصرف کافی مایعات (۸ تا ۱۰ لیوان در روز)، مواد فیبردار مانند؛ نان‌های سبوس دار و میوه‌هایی مانند؛ آلو، آلوی خورشتی و سبزیجات (خام و پخته) اهمیت داشته و از مصرف بی رویه مسهل‌ها باید پرهیز کنند.

او ادامه داد: افزایش تعداد وعده‌های غذایی (حداقل ۵ بار در روز) با حجم کم تری نیز در دوران سالمندی توصیه می‌شود.

اهمیت تغذیه سالم و سبک زندگی در سلامت و طول عمر سالمندان

باید‌ها و نباید‌ها در رژیم غذایی در دوران سالمندی

مینا وطن خواه اظهار کرد: رژیم غذایی باید دارای مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و املاح به خصوص کلیسم و آهن باشد، ضمن اینکه مصرف شیر و لبنیات کم چرب، غذا‌های گوشتی کم چرب، سبزی‌ها و میوه‌ها نیز توصیه می‌شود.

او در اداکه گفت: مصرف نمک، قند، شکر، شیرینی ها، انواع روغن‌ها و چربی‌ها به خصوص چربی‌های اشباع و ترانس محدود شود و هم چنین از غذا‌های پرچرب و سرخ شده، سس مایونز و سبزیجات نفاخ مانند کلم‌ها پرهیز کنند.

وطن خواه تصریح کرد: برخی از سالمندان لبنیات پاستوریزه یا روغن‌های گیاهی مصرف نمی‌کنند و همچنان اصرار به استفاده از لبنیات محلی، پرچرب و روغن‌های جامد و محلی دارند که خطرناک است.

متخصص تغذیه افزود: مصرف شام و صبحانه منظم و پرهیز از مصرف مواد پر چرب مانند کره، خامه، بستنی، کله پاچه، دل، جگر و مواد غذایی با قند بالا مانند کیک، بیسکوییت، نوشابه، دلستر و ... را توصیه می‌کند.

اهمیت تغذیه سالم و سبک زندگی در سلامت و طول عمر سالمندان

او با اشاره به بالا رفتن سن اذعان داشت: در پیری سالمندان نیمی از حس خود را از دست داده و در بیشتر موارد حس چشایی و بویایی آن‌ها کاهش می‌یابد هم چنین مصرف بیشتر نمک، ادویه‌ها یا شکر می‌تواند سلامتی آن‌ها را تحت تآثیر قرار دهد.

وطن خواه ادامه داد: در صورت وجود مشکلاتی از قبیل؛ نداشتن دندان، بهتر است از غذا‌های نرم مانند انواع پوره، سوپ، آش کم حبوبات، آبمیوه‌ها و سبزیجات تازه مانند اسفناج استفاده کنند.

چرا ورزش کردن در دوران سالمندی هم مهم است؟

او با اشاره به نقش ورزش در سالمندان و رسیدن به وزن مناسب گفت: پیاده روی در هوای آزاد به مدت ۲۰ دقیقه با سرعت ۵ کیلومتر در ساعت در اکثر روز‌های هفته می‌تواند مفید باشد و جهت پیشگیری از قوس ستون فقرات به طور مرتب روزانه پشت به دیوار بر روی پا بایستند، پاشنه پاها، باسن و کتف را مماس با دیوار قرار داده و این حرکت باید هر روز حداقل ۱۰ دقیقه در چند مرتبه انجام گیرد یا کتابی بر روی سر قرار داده و مستقیم در اتاق یا حیاط منزل به مدت ۵ دقیقه راه بروند.

اهمیت تغذیه سالم و سبک زندگی در سلامت و طول عمر سالمندان

وطن خواه بیان داشت: پیاده روی قبل از صبحانه و قبل از خواب شبانه موجب تسریع گردش خون و باعث تقویت سلول‌های مغزی می‌شود و از پوکی استخوان به دلیل کم تحرکی جلوگیری می‌کند.

او تاکید کرد: سالمندانی که سابقه بیماری دارند، باید با تجویز پزشک ورزش کنند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار داشت: بهترین راه برای دستیابی و حفظ یک وزن مناسب، دریافت کالری کم‌تر نسبت به زمانی است که فرد جوان‌تر بوده و این اطمینان را دارند غذا‌هایی که مصرف می‌کنند، مغذی و دارای چربی و قندکمی هستند.

اهمیت تغذیه سالم و سبک زندگی در سلامت و طول عمر سالمندان

اهمیت وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم در خوراکی‌ها

او با هشدار به کمبود بعضی از ویتامین‌ها گفت: بسیاری از سالمندان به دلایل مختلف، دچار کمبود کلسیم یا ویتامین‌های دیگر به خصوص ویتامین D، آهن و گروه ویتامین‌های B بوده که بهتر است برای حل مشکل خود به پزشک و کارشناس تغذیه مراجعه کنند.

این کارشناس تغذیه قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید، مصرف جگر و روغن کبد ماهی را برای تآمین ویتامین D مفید دانست.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.