عملیات روانی استراتژیک برای پیشبرد اهداف وسیع و دراز مدت طراحی و اجرا میشود و اثرات خود را در دراز مدت میگذارد. اما عملیات روانی تاکتیکی در منطقه نزدیک ذهن اجرا شده و اثرات آن زودبازده میباشد.
در جریان انتخابات با توجه به محدود بودن زمان و کوتاه مدت بودن اهداف، از جنگ روانی تاکتیکی استفاده میشود و اقشار مختلف مردم با دریافتِ ناخودآگاه پیامهای مختلفی از جنس جنگ روانی، در میدان جنگِ جناحها و کاندیداهای مختلف قرار میگیرند.
این روزها با گرم شدن تنور انتخابات مجلس یازدهم، فضای مجازی، گروههای انتخاباتی و رسانههای غیرمستقلِ وابسته به کاندیدا و جناحهای خاص، پایگاههایی برای اجرای جنگ روانی شده اند و با استفاده از تاکتیک و ابزارهایی همچون انتشار اخبار جعلی، ترور شخصیت، قراردادن یک خبر ساختگی و جعلی در کنار چند خبر درست برای افزایش احتمال پذیرش از سوی مخاطب، انتشار آمار غیر واقعی و کذب، بحران سازی با بزرگ کردن اتفاقات کوچک و عادی، تضعیف روحیه رقیب، قاطعیت و اعتبارسازی غیرواقعی با انتشار اطلاعات غلط، ترساندن رقیب با پررنگ جلوه دادن خطر شکست و نیز پیش بینیهای بی اساس، سعی بر تسلط بر افکار مردم و در نتیجه پیروزی در انتخابات دارند.
برای خنثی کردن و مقابله با جنگ روانی کافیست با داشتن نگاهی انتقادی و موشکافانه به پیامها و محتویات رسانهای، صحت آنها را برسی کرده و از هرگونه عجله در قضاوت و تصمیم گیری پرهیز کنیم.
در قدم اول هویت منبع منتشر کننده پیام را شناسایی کرده و سابقه آن را برسی کنیم؛ برای مثال شناخت رویکرد، شخصیت، سوابق کاری و فعالیتهای انتخاباتی سابقِ مدیران و گردانندگان رسانههای فعال در انتخابات و یا فعالان انتخاباتی، از نکات ضروری و مهم برای تصمیم گیری هوشمندانه و خنثی کردن جنگ روانی است.
همچنین مطابقت پیام منتشر شده با اسناد و اطلاعات موجود، عدم اکتفا به تیتر اخبار، رجوع به منابع مقابل و رقیب و عدم تصمیم گیری احساسی و غیر منطقی نیز از جمله اقدامات موثری میباشد که با استفاده از آنها میتوان جنگ و عملیات روانی را خنثی کرد و در نتیجه با انتخابی هوشمندانه، منطقی و عاقلانه در راه آبادانی و توسعه شهر و کشورمان قدم برداشت.
یادداشت از فاتح استادعبداله پور
انتهای پیام/ظ