سازمان حفاظت محیط زیست به منظور حفظ تالاب‌ها، برای ۳۰ تالاب کشور برنامه مدیریت زیست‌بومی تدوین کرده است.

طرح مدیریت زیست‌بومی برای ۳۰ تالاب کشور تدوین شدبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محسن محفوظی نماینده دفتر حفاظت از تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در جشن روز جهانی تالاب‌ها در بندر دیر با اشاره به کارکرد‌های ملموس و ناملموس تالاب‌ها در زندگی روزمره مردم گفت: در بیشتر موارد کارکرد‌های ناملموس تالاب‌ها به فراموشی سپرده می‌شود و همین باعث می‌شود که به سلامتی و بهداشت شهروندان ضربه وارد شود.

محسن محفوظی افزود: بر همین اساس، در ۱۵ سال اخیر با ارائه طرح مدیریت زیست‌بومی برای ۳۰ تالاب کشور، تلاش کردیم که هم کارکرد‌های ملموس و هم کارکرد‌های ناملموس تالاب‌ها را در زندگی روزمره جوامع محلی با حضور مردم بومی به سامان برسانیم.

او ادامه داد: این طرح با مشارکت همه کسانی که از تالاب سود می‌برند، شامل جوامع محلی، سازمان‌های دولتی مرتبط و سیاستگذاران کلان منطقه و سازمان‌های مردم نهاد تدوین و اجرا شده است.

نماینده دفتر حفاظت از تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: در استان بوشهر نیز طرح مدیریت زیست‌بومی برای سه تالاب حله، نایبند و دیر-نخیلو، تدوین شده و درحال اجراست.

فرهاد قلی نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز با اشاره به وجود تالاب‌های ساحلی، خوریات و مناطق خاص حفاظت شده در دیر، پیشنهاد داد که بندر دیر به عنوان شهر تالابی استان بوشهر معرفی شود و برنامه‌های مختلف در این زمینه با مشارکت فعالان زیست محیطی و رسانه‌ها به اجرا درآید.

در این مراسم، سه نفر از فعالان زیست محیطی شهرستان دیر نیز با اشاره به برخی مشکلات این شهرستان از جمله بی‌توجهی صنایع منطقه به مسوولیت‌های اجتماعی، برخی بی توجهی‌های مسئولان دولتی به توسعه پایدار، مباحث و پیشنهاد‌هایی درباره توسعه پایدار شهرستان ارائه کردند.

کریم علی حسنی فرماندار دیر هم از فعالان محیط زیست خواست که در کنار فرمانداری شهرستان قرار گیرند و راهکار‌های علمی برای حفظ محیط زیست ارائه کنند.

در دوم فوریه سال ۱۹۷۱ برابر با سال ۱۳۴۹ خورشیدی نخستین کنوانسیون محیط زیستی دنیا در شهر رامسر با هدف حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان کنارآبزی، حمایت از جوامع محلی و معیشت مردم اطراف تالاب‌ها به امضا رسید و یکی از قدیمی‌ترین معاهدات زیست محیطی جهان شد.
بر این اساس، این روز که همزمان با سیزدهم بهمن است روز جهانی تالاب‌ها نامگذاری شده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.