اهالی دو روستای حاشیه تالاب حله با شرکت در کارگاه آگاهی رسانی، با ارزش‌ها و کارکرد‌های این تالاب آشنا شدند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، در اجرای طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، برنامه‌ای با عنوان «استقرار معیشت‌های پایدار و سازگار با محیط زیست در روستا‌های حاشیه تالاب حله» در استان بوشهر در حال اجراست که در همین راستا، کارگاه آگاهی رسانی، توانمندسازی و ظرفیت سازی برای جوامع محلی در دو روستای مُحرَزی و کُرِه بَند برگزار شد.

در این کارگاه پس از ارائه مطالبی درباره ارزش‌ها و کارکرد‌های تالاب حله، مردان کشاورز و دامدار در قالب سه گروه کاری، درباره ارتباط معیشت هر یک از خانوار‌های روستایی با کارکرد‌های تالاب به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

نماینده هر سه گروه پس از ثبت تجربیات ودانسته‌های خود از تالاب، آن را برای شرکت کنندگان بیان کردند.

برگزارکنندگان این کارگاه آگاهی رسانی امیدوارند در کارگاه دوم پس از بررسی تهدیداتی که به علت معیشت‌های کنونی جوامع محلی بر تالاب وارد می‌آید، زنان و مردان روستایی پیشنهاد‌هایی اجرایی برای تعدیل آثار مخرب و فشار‌ها بر تالاب ارائه کنند.

پییش از این در اجرای طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، دو صندوق اعتبارات خرد سبز روستایی در قالب دو گروه زنان روستای محرزی و مردان کشاورز ودامدار روستای کره بند ایجاد شده بود.

طرح حفاظت از تالاب‌های ایران تلاش می‌کند، ضمن بهبود آگاهی و افزایش ظرفیت‌های جوامع محلی و با شکل گیری دو تشکل محلی در هر یک از این روستا‌ها الگوی موفقی از استقرار یک نمونه از معیشت‌های پایدار و سازگار با محیط زیست، در همکاری با انجمن‌های محلی و اداره کل محیط زیست استان بوشهر ارائه کند.

تالاب حلّه سال ۱۳۴۳ پس از طغیان رودخانه حلّه و تغییر مسیر دادنش به زمین‌های این منطقه به وجود آمده است. جایی که زیستگاه پرندگان آبزی و کنارآبزی، گیاهان شورپسند و چند گونه حیوان به شمار می‌رود.

جغد انبار ودراج دو گونه پرنده بسیار کمیاب است که در حله می‌توان پیدایشان کرد و روباه، کفتار، گراز، گرگ، شغال، خرگوش، گربه جنگلی و گربه وحشی گونه‌هایی از گربه سانان هستند که در آنجا یافت می‌شوند.

مسوولان استان بوشهر در نظر دارند با توجه به اهمیت تالاب در زندگی اهالی منطقه، مردم را به مشارکت در اجرای این طرح ترغیب کنند.

انتهای پیام/ک

تلاش برای حفاظت از تالاب حله

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.