حجت الاسلام شرافتی گفت:هدف حضرت ام البنین(س) از تربیت فرزندانش، دفاع از حریم امامت و ولایت بود و بیش از فرزندانش نگران فرزندان حضرت فاطمه(س) بود.

حجت الاسلام والمسلمین معین شرافتی سخنران و کارشناس امور دینی در گفت و گو با حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره الگوی رفتاری حضرت ام البنین (س) اظهار کرد:  دین مبین اسلام از همان روز نخست با نگاه ابزاری به زن مبارزه کرده و با صدای بلند معیار برتری را تنها تقوا و پرهیزگاری معرفی کرده است؛ نه جنسیت یا نژاد و قومیت خاص.همانطور که می‌بینیم آسیه همسر فرعون یا حضرت مریم(س) هر دو به جهت مقام ایمانی خویش در قرآن کریم به عنوان الگویی جهانی معرفی شده اند.

وی در ادامه بیان کرد: در احادیث حضرت زهرا سلام الله علیها اسوه و الگو معرفی شده اند، الگویی بی نظیر که حیات طیبه را به ارمغان می‌آورد. یکی دیگر از این بانوان ماندگار و درس آموز تاریخ، حضرت ام البنین سلام الله علیها هستند؛ بانویی که بر قله‌هایی از فضیلت ایستاده و همه را به سوی سعادت و چشمه حقیقت راهنمایی می‌کند.

این کارشناس علوم حدیث گفت: فاطمه(حضرت ام البنین(س))، دختر حزام، فرزند خالد بن ربیعه بن کلاب از دامن مادری پاک سرشت به نام شمامه از خانواده سهل بن عامر بن مالک بن جعفر بن کلاب است. خانواده و خاندانی که در دلاوری و شجاعت زبانزد بوده و با چند واسطه نسب به جد اعلای پیامبر یعنی عبد مناف می‌رسد بدون توجه به دشمنی قدرت حاکمه آن روز به علی بن ابی طالب(ع) جواب مثبت داد و وارد خانه امام شد. خانه‌ای که چندی قبل با هجوم‌های متعدد دشمنان، همسری فداکار را از دست داده و چهار طفل داغدیده از آن خانواده به جا مانده بود. پذیرش چنین ازدواجی به تنهایی نشان روشنی از معرفت بالای این بانو نسبت به خاندان اهل بیت علیهم السلام بود؛ معرفت و بصیرتی که نتیجه آن تشخیص و همراهی با حق است.

وی با اشاره به مقام معرفتی حضرت ام البنین (س) بیان کرد: بر مقام معرفتی حضرت ام البنین (س) روز به روز افزوده شد تا جایی که هنگام برگشت کاروان کربلا به سوى مدینه، ایشان به بشیر گفتند: «اى بشیر! از ابا عبد اللّه الحسین‏ (ع) برایم بگو.» بشیر، خبر شهادت چهار فرزندش را به او داد. ولى او گفت: «قَطَّعْتَ نِیاطَ قَلْبِى، اَخْبِرْنِى عَنْ اَبِى عَبْدِ اللَّه‏ علیه‏السلام اَوْلادِى وَمَنْ تَحْتَ الْخَضْراءِ کُلُّهُمْ فَداءً لِاَبِى عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَین‏ علیهاالسلام...؛ [اى بشیر! با این خبر ناگوار]بندهاى دلم را پاره کردى. از حسین برایم خبر بده. فرزندانم و هر آنچه در زیر آسمان کبود است، فداى ابا عبد اللّه الحسین ‏(ع) باد.» این سخنان ام البنین‏ (س) مقام امام شناسی و میزان ولایتمداری در زندگی این مادر نمونه را نشان می دهد. او که از مادری خویش و فرزندان و تربیت آن‌ها هدفی جز دفاع از حریم امامت و ولایت نخواسته و ندارد.

این کارشناس امور دینی بیان کرد: در زندگی حضرت ام البنین (س) محبت موج می‌زند. محبتی که با خود به خانه حضرت علی(ع) آورد و آن خانه را گرما بخشید. محبتی که نه تنها شامل تمام فرزندان همسرش شد بلکه بینوایان و مستمندان و ایتام مدینه نیز از آن بهره مند می‌شدند. محبتی که نشان از قلب رئوف و الهی ایشان داشت و همیشه این دل مهربان در راه رضایت خداوند صرف شد. نه آنکه علاقه‌ها و نفع شخصی اولویت زندگی اش شود و راه کمال به سوی معبودش را قطع کند.

وی ادامه داد: این بانوی گرانقدر وقتی خبر شهادت چهار فرزند برومند خود یعنی حضرت ابوالفضل ۳۴ ساله، عبداللّه ۲۴ ساله، عثمان ۲۱ ساله و جعفر ۱۹ ساله را شنید مقام صبر را برگزید و بی آنکه لب به گله و شکایت از قضا و قدر الهی داشته باشد پا در مقام رضا گذاشت و سعادت خود و فرزندانش را فنا شدن در دین الهی و حمایت از اسلام ناب دید. این بانوی نمونه در مقام مادرانه خویش توانست این چهار پسر را به گونه‌ای تربیت کند تا برای برپایی حکومت الهی و اسلامی و نهی از منکر، شمشیر به دست بگیرند و بر دشمن بتازند و صد البته از امام زمان خویش دفاع کرده و تا آخرین نفس و تا آخرین قطره خون مدافع امام خود و حافظ جان او باشند.

حجت الاسلام والمسلمین شرافتی در پایان گفت: عرفا که به دنبال بیان مقام صبر در ظرف کلمات هستند و از آن با عنوان خودداری و حبس نفس از شکایت به خدا یا سر باز زدن از اوامر الهی یاد می‌کنند، باید بیایند و نمود آشکار مقام صبر و صابران را در حضرت ام البنین(س) ببینند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار