در مناظره انتخاباتی دموکرات‌ها جو بایدن برای نخستین بار به طور رسمی اعلام کرد ضربات ایران به سربازان آمریکا در عین‌الاسد شدید بوده و برخلاف ادعای ترامپ ضربه خفیفی در کار نبوده است.

ترور سردار سلیمانی در مناظره دموکرات‌هابه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در آستانه چهلمین روز شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمانش در حمله تروریستی آمریکا، مناظره انتخاباتی دموکرات‌ها پیش از انتخابات ایالت نیوهمپشایر به عرصه انتقاد آن‌ها از عملکرد ترامپ در ترور سردار سلیمانی تبدیل شد.

علاوه بر انتقاد‌ها از صدور مجوز ترور سردار سلیمانی توسط ترامپ، جو بایدن برای نخستین بار به طور رسمی اعلام کرد ضربات ایران به سربازان آمریکا در عین‌الاسد شدید بوده و برخلاف ادعای ترامپ ضربه خفیفی در کار نبوده است.

چهره‌های ارشدی، چون برنی سندرز، پیت بوتیچیچ، الیزابت وارن، جو بایدن و امی کلوباچار، ۳ روز مانده به برگزاری انتخابات مقدماتی نامزد‌های این انتخابات در ایالت نیوهمپشایر، در یک مناظره شرکت کردند. در بخشی از این مناظره، مجری از نامزد‌های دموکرات درباره حمله تروریستی و غیرقانونی بامداد ۱۳ دی‌ماه آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد که به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی انجامید سوال کرد و پرسید: اگر شما بودید دستور این حمله را صادر می‌کردید؟

پیت بوتیچیچ در پاسخ به این سوال گفت: وضعیتی که ما با تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ (برای صدور فرمان ترور سردار سلیمانی) شاهد بودیم، هیچ شواهدی مبنی بر اینکه این اقدام کشور ما را امن‌تر کرده باشد، وجود ندارد.

بوتیچیچ که خود به عنوان سرباز در جنگ آمریکا در افغانستان حضور داشت، گفت: رئیس‌جمهور ما را تا آستانه یک جنگ با ایران برد. البته این موضوع با حمله به ژنرال سلیمانی شروع نشد، بلکه با خارج کردن ما از توافق هسته‌ای ایران این موضوع شروع شد.

مجری این مناظره دوباره از بوتیچیچ سوال کرد: اگر تیم امنیت ملی‌تان به شما رجوع کند و به شما فرصت هدف قرار دادن مقامی مانند سپهبد سلیمانی را بدهد، آیا چنین حمله‌ای را انجام می‌دهید؟ او در جواب گفت: «این موضوع به شرایط بستگی دارد، به اینکه چه راهکار‌های جایگزینی وجود دارد و اینکه اثرات متفاوت چنین حمله‌ای چه خواهد بود. نکته من هم همین است. این وضعیتی است که باید در آن کل تصویر اطلاعاتی از وضعیت در نظر گرفته شود. رئیس‌جمهور ترامپ به جامعه اطلاعاتی ما اهانت کرده، اما آن‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات، جان‌شان را به دست گرفته‌اند؛ اطلاعاتی که برای تصمیم‌گیران بسیار مهم و باارزش هستند. من فکر نمی‌کنم او حتی این اطلاعات را بخواند. ما شایسته داشتن یک فرمانده کل قوای بهتر هستیم».

مجری مناظره نیوهمپشایر، سپس به جو بایدن دیگر نامزد مطرح دموکرات‌ها رو کرد و از او که در ۸ سال ریاست‌جمهوری باراک اوباما معاون او بود، سوال کرد: شما اگر فرمانده کل قوا بودید، دستور این حمله علیه ژنرال سلیمانی را می‌دادید؟ بایدن اینطور پاسخ داد: نه! و دلیل اینکه دستور آن را نمی‌دادم این است که درباره یک تهدید قریب‌الوقوع از ناحیه او (سردار سلیمانی)، هیچ شواهد و مدارکی در دست نبود.

نفر دوم دولت آمریکا در ۸ سال ریاست‌جمهوری اوباما در ادامه گفت: ببینید چه اتفاقی افتاده است. سیاست «اول آمریکا»‌ی او ما را به آمریکای تنها تبدیل کرده است. شما نمی‌توانید در طول عمر خود زمانی را پیدا کنید که در آن ناتو به ایالات‌متحده آمریکا و ایران در یک سطح برابر بگوید: هر دوی شما از تنش‌ها بکاهید. ما اکنون تنها هستیم، ما اکنون در این منطقه و جهان تنها هستیم؛ بدون دوست، بدون حمایت و بدون متحدان‌مان.

وی در ادامه افزود: به علاوه شما دیدید که وقتی ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق حملات موشکی کرد، چه اتفاقی افتاد؛ ۶۴ نفر از نیرو‌های ما مجروح شدند. نمی‌دانم اگر پسر من آنجا بود چه کار می‌کردم. من واقعا عصبانی می‌شدم و نمی‌دانستم که چه بکنم. این اتفاقی بود که برای نیرو‌های ما افتاد. آن‌ها به جراحت شدید مغزی دچار شدند، اما رئیس‌جمهور چه گفت؟ گفت آن‌ها سردرد گرفتند و چیز بدی نبوده، فقط سر درد بوده است. این فرد، حتی برای یک روز بیشتر هم شایستگی آن را ندارد که فرمانده کل‌قوا باشد.

مجری مناظره بعد از بایدن، سراغ برنی سندرز، قانونگذار شناخته‌شده آمریکایی رفت و از او پرسید: سناتور سندرز، شما این حمله را ترور یک مقام دولتی خوانده‌اید. اگر شما بودید، این حمله را انجام نمی‌دادید؟

سندرز گفت: کاری که ما باید بکنیم و ترامپ آن را متوجه نیست این است که وزارت خارجه‌مان و توانایی‌های دیپلمات‌های‌مان را تقویت کنیم، نه اینکه فقط توانایی‌های ارتش‌مان را تقویت کنیم. کاری که ما باید بکنیم این است که با قدرت و ثروت‌مان کشور‌های سراسر جهان را متحد کرده و بگوییم بیایید سر میز نشسته و اختلافات‌مان را از طریق صحبت و بحث با رجوع به سازمان ملل حل کنیم، نه اینکه دست به جنگ‌های بیشتر بزنیم و میلیارد‌ها دلار دیگر صرف کرده و باعث تلفات انسانی که معلوم نیست چقدر خواهد بود، شویم. تام استیر یکی دیگر از نامزد‌های حزب دموکرات درباره مواضع دولت ترامپ در قبال افغانستان و ایران اظهارنظر کرد. به گفته او، مجتمع‌های نظامی (کارخانه‌های تولید سلاح) در سیاست خارجی دولت‌های مختلف آمریکا تاثیر گذاشته و سبب شده کشور ما مانند نیروی پلیس در مناطق مختلف جهان عمل کرده و مداخله کند.

وی همچنین گفت: وقتی درباره نقش‌مان در جهان و همچنین نقش فرمانده کل‌قوا صحبت می‌کنیم، باید این را گفت که ما در دولت ترامپ دیپلماسی را رها کرده‌ایم، ما استراتژی نداریم و همچنین متحدی هم نداریم.

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.