معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان، احداث طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری را درکاهش خسارات سیل، کم آبی و خشکسالی موثر دانست.

کاهش خسارات ناشی از سیل ارمغان طرح های آبخیزداری استبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، جعفر بیات معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به نقش مهم اجرای طرح‌های آبخیزداری در نقاط مختلف استان گفت: این پروژه‌ها درکاهش خسارات سیل، کم آبی، خشکسالی و تخریب آبخوان‌ها گفت: این پروژه‌ها در راستای کمک به تعادل بخشی آبخوان‌ها و بویژه در دشت ابهر – خرمدره که با افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی مواجه است و نیز کاهش خسارات سیل در سکونتگاه‌های استان و از جمله شهر آب بر برنامه ریزی و مکان یابی شده است.

او افزود: برای تأثیرگذاری بیشتر این اقدامات از ظرفیت تسهیلگران دانشگاه زنجان در قالب حضور گروه‌های ترویجی، آموزشی و تسهیلگری برای ایجاد ارتباط موثر، شناخت نیاز‌های جوامع محلی و هم سو سازی اقدامات آبخیزداری با آن‌ها و جلب همکاری و مشارکت مردم با دست اندرکاران اجرای پروژه‌های آبخیزداری و استفاده می‌گردد.

به گفته بیات اجرای پروژه‌های آبخوان داری و کنترل سیل چهرآباد و خراسانلو در شهرستان‌های زنجان و ابهر، کنترل سیل حوزه آبخیز آب بر در شهرستان طارم، کنترل سیل حوزه آبخیز مشرف به روستای میرآخور در شهرستان ماهنشان، تکمیل سازه جمع آوری رواناب در حوزه کرسف شهرستان خدابنده از پروژه‌های شاخص صندوق توسعه ملی سال ۹۸ در استان زنجان است.

او همچنین خاطر نشان کرد: برآورد می‌شود با تکمیل این اقدامات ضمن کنترل تقریبا ۴ میلیون متر مکعب از سیلاب‌های این حوزه‌های آبخیز، حدود ۱۲ میلیون متر مکعب از رواناب‌های حوزه‌ها نیز به سفره‌های زیرزمینی تزریق شود.

این مقام همچنین از اجرای پروژه‌های آبخیزداری از محل اعتبارات استانی سال ۹۸ در حوزه‌های آبخیز شهری زنجان، حسن ابدال، گوجه قیا، سهرین، رامین، آقبلاغ حومه، زاغه لو (در شهرستان خدابنده) و قارختلو (درشهرستان ایجرود) با اعتبار حدود ۳۰ میلیارد ریال و حجم ۵ هزار متر مکعب عملیات بنایی و ۲۶ هزار متر مکعب عملیات خاکی خبر داد.

انتهای پیام /ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.