مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی؛

دو سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی همزمان بارگیری شدند

معتمد گفت: با اجرای عملیات بارگیری دو سکوی گازی فاز ۱۳ پارس‌جنوبی، تولید روزانه گاز ترش به ۲۸.۴ میلیون مترمکعب افزایش می یابد.

دو سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی همزمان بارگیری شدندبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پیام معتمد مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی گفت: پیشرفت ساخت سکوی اصلی ۱۳A و سکوی اقماری ۱۳C را بیش از ۹۸ درصد اعلام کرد و گفت: این دو سکو که هر یک حدود ۲۵۰۰ تن وزن دارند، به صورت همزمان با روش Push Pull بر روی شناور FLB۱۲۴ از یارد شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) بارگیری شدند.

او بارگیری این دو سکو را یکی از اقدامات مهم در راستای تکمیل زنجیره دوم بخش دریایی فاز ۱۳ پارس جنوبی عنوان کرد و گفت: در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی، این دو سکو پس از عملیات مهاربندی، توسط شناور FLB۱۲۴ به خلیج فارس حمل و با جرثقیل HL-۵۰۰۰ در بلوک مخزنی فاز ۱۳ پارس جنوبی نصب می‌شوند.


بیشتر بخوانید: بازار گواهی ظرفیت طی هفته آینده رسما راه‌اندازی می‌شود


به گفته مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی، در ساخت هر یک از این سکو‌ها حدود ۳۶ هزار قطر – اینچ لوله‌کشی و ۶۷ هزار متر کابل‌کشی به کار رفته است.

وی با بیان اینکه تولیدات گازی این دو سکو در مجموع معادل نیمی از ظرفیت تولید اسمی هدفگذاری شده (روزانه ۲۸.۴ میلیون مترمکعب گاز ترش) برای طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی است، گفت: هر یک از سکو‌های اصلی ۱۳A و اقماری ۱۳C توان تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش (معادل ۱۴.۲ میلیون مترمکعب) را دارد که کلیه مراحل طراحی، ساخت، بارگیری، نصب و بهره‌برداری از آن‌ها توسط مهندسان و کارگران ایرانی انجام شده است.

بر اساس این گزارش، عرشه‌های دریایی ۱۳A و ۱۳C آخرین سکو‌های فراساحلی است که در قرارداد همکاری مشترک شرکت نفت و گاز پارس و شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) ساخته و بارگیری شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار