معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه از معافیت دانشگاه‌ها از پرداخت هزینه‌های شهرداری خبر داد.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،نشست رئیس دانشگاه علم وصنعت ایران در سالن جلسات ریاست این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست ذاکری، رییس دانشگاه علم و صنعت ایران، با تبریک دهه مبارک فجر، گزارشی از وضعیت فعلی و میزان دستیابی به اهداف تعیین شده در برنامه راهبردی دانشگاه ارائه کرد.

ذاکری به تعداد مجلات نمایه شده ISI ، حضور ۱۸ عضو هیئت علمی در زمره دانشمندان یک درصد برتر جهان، وصولی قراردادهای صنعتی در ده ماهه نخست سال جاری، تعداد استادان دارای قرارداد صنعتی، وجود ۴۹ شرکت در مرکز رشد و تعداد ماموریت های فرصت مطالعاتی اشاره شد.

او به تبیین اقدامات برجسته دانشگاه در زمینه امضای تفاهم‌نامه‌های خارجی و داخلی و دستاوردهای اجرایی شدن این تفاهم نامه ها پرداخت.

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر اینکه هدف دانشگاه، تنها امضای تفاهم نامه نیست و عملیاتی شدن تفاهم نامه ها مورد توجه ماست، گفت: در سال گذشته وزارت علوم، دانشگاه علم و صنعت ایران را به عنوان رتبه نخست نسبت تفاهم‌نامه عملیاتی شده به تفاهم‌نامه امضا شده معرفی کرد.

ذاکری با اشاره به اینکه دانشگاه علم و صنعت ایران در موضوع تفاهم‌نامه‌ها هدفمند پیش رفته است، گفت: مدل ۲+۲ در اجرای تفاهم‌نامه‌های خارجی دانشگاه به منظور تحقق انتقال فناوری اجرایی خواهد شد. در این مدل یک دانشگاه و یک صنعت از دو سوی قرارداد با هم همکاری دارند و در واقع، دو دانشگاه حامی صنعت می‌شوند تا انتقال دانش و فناوری به خوبی صورت پذیرد.

او در بخش معرفی تفاهم نامه های داخلی نیز به قرارداد دانشگاه با منطقه آزاد کیش اشاره کرد و افزود: در این تفاهم‌نامه به دنبال امور آموزش نبوده‌ایم و حل مشکلات صنعتی کشور را مدنظر قرار دادیم و از این رو، توسعه مراکز نوآوری و آزمایشگاه مرجع را در کیش پیگیری می‌کنیم.

ذاکری در ادامه گزارش اقدامات جدی انجام شده دانشگاه، به تاسیس و راه اندازی سه مرکز نوآوری در دانشگاه ظرف دو سال گذشته و پایان عملیات اجرایی پروژه ساختمانی مراکز تحقیقاتی مهندسی پزشکی و فناوری های عصبی اشاره کرد.

او با اشاره به رونمایی از قرارداد سرمایه گذاری ۲ میلیارد تومانی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه با شرکت دانش بنیان فناوران پزشکی رایبد علم و صنعت برای حمایت از تولید سرنگ اینفلیتور گفت: با حمایت صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه، این محصول مورد نیاز در عمل جراحی قلب باز، به تولید انبوه رسید و موجب شد تا سالانه ۳۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای عدم واردات این محصول در کشور به وجود آید.

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران سپس به برگزاری دوره های مشترک با دانشگاه های خارجی از جمله ENSAM فرانسه و پلی تکنیک مادرید اشاره کرد و این دوره های مشترک را شرایط برد-برد توصیف کرد.

او اجرای سه پروژه مهم در پژوهشکده فناوری عصبی؛ موفقیت موسسه کامپوزیت در پروژه تعمیر مخازن نفتی؛ موفقیت مرکز تحقیقات فضایی در طراحی و ساخت سه نسل ماهواره با اسامی نوید، تدبیر و ظفر؛ طراحی و ساخت دستگاه بومی جمع آوری لکه های نفتی از سطح آب توسط محققان دانشکده فناوری های نوین و دستاوردهای خوب همکاران دانشکده مهندسی شیمی در زمینه کاتالیزورهای مورد استفاده در صنایع نفت و فولاد را از دیگر افتخارات دانشگاه برشمرد.

آلودگی هوا و ناوگان فرسوده، معضلات مهم کشور

در ادامه پورمحمدی معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و عضو هیات امنای دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص همکاری دانشگاه و سازمان برنامه و بودجه گفت: سازمان برنامه و بودجه می‌تواند پل ارتباطی دانش و حوزه‌های اقتصادی کشور باشد و اگر بتوانیم ساز وکاری فراهم کنیم که نیازهای کشور را به درستی تشخیص و متناسب با ماموریت‌های دانشگاه، در زمینه رفع آن ایفای نقش کنید، سازمان برنامه و بودجه نیز می تواند در تامین بودجه و مقررات آن همراهی کند. برای مثال یکی از معضلات مهم کشور بحث آلودگی هوا و ناوگان فرسوده حمل و نقل است و سازمان برنامه و بودجه آمادگی دارد در این زمینه و همچنین ذخیره انرژی و امثال آن سرمایه گذاری جدی انجام دهد.

 پورمحمدی افزود: یکی از ماموریت‌های سازمان برنامه و بودجه این است که دست حوزه نیاز و حوزه علم را در دست یکدیگر گذارد و در این میان نقش تسهیل‌گری ایفا نماید که باید برای مصادیق این کار، اندیشه کرد.

او تصریح کرد: بودجه سال ۹۹ در مجلس در دست بررسی و تصویب قرار دارد. همچنین فرصت‌هایی برای حوزه‌های دانشگاهی و آموزش عالی در بودجه سال بعد پیش بینی شده است.

 پورمحمدی از معافیت دانشگاه‌ها از پرداخت هزینه‌های شهرداری خبر داد وگفت: در توافق انجام شده با دفتر مقام معظم رهبری برای استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی، بنا شده است برای کارخانه‌های نوآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح‌های نوآورانه و تجهیز دانشگاه‌ها، منابع یورویی در نظر گرفته شود که امکان خوبی برای دانشگاه‌هایی است که در این زمینه‌ها فعال شوند.

در پایان محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: دانشگاه ها مشکلات جدی در منابع مالی دارند که اگر نتوانیم کمک کنیم، باید هزینه بسیار بیشتری که مناسب کشور نیست، بپردازیم. امیدواریم  با تلاش سازمان برنامه و بودجه، دانشگاه‌ها امسال بتوانند تخصیص مناسب تا ۱۰۰ درصد را داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار