در شورای پیشگیری از وقوع جرم ویژه انتخابات مطرح شد که مجازات جرایم حقیقی و مجازی در انتخابات برابر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، گل محمدی رئیس دادگستری طبس در شورای پیشگیری از وقوع جرم در انتخابات گفت: رسانه‌ها در دوره تبلیغات انتخابات از القاء نظرات خود در رسانه شان به مردم بپرهیزند.

او با اشاره به امتیازات استفاده از فضای مجازی در انتخابات افزود: نامزد‌ها با توجه به طرفیت این فضا، از چاپ بنر و عکس بی نیاز هستند که این یک امتیاز و نوعی صرفه جویی است، اما فضای مجازی نیاز به مدیریت دارد.

گل محمدی با اشاره به اهمیت و وابستگی مردم به فضای مجازی تاکید کرد همانطور که در فضای حقیقی قوانین وجود دارد در فضای مجازی نیز وجود دارد و باید رعایت شود و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

حجت الاسلام زارع حسینی دادستان عمومی و انقلاب طبس نیز با اشاره به آغاز رسمی زمان تبلیعات انتخاباتی نامزد‌ها از ساعت ۱۲ امشب گفت: در فعالیت‌ها حضور حداکثری و شور و نشاط انتخاباتی مد نظر باشد.

او با مرور ماده ۶۵ مکرر الحاقی ۱۳۹۵/۰۳/۰۳ تاکید کرد: انجام اموری مثل نشر مطالب خلاف واقع، دیوار نویسی، انتشار اعلام نظر مقامات، فریب و اغوای مردم از طریق استفاده از عکس مقامات و مسئولان، تبلیغ علیه دیگر نامزدها، تخریب عکس دیگر نامزدها، اخلال و برهم زدن اجتماعات و سخنرانی سایر نامزدها، انتشار مطالب خلاف واقع دال بر ائتلاف برخی نامزدها، دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی توسط نامزدها، استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگو در خارج از محیط سخنرانی و غیره ممنوع است.

حجت الاسلام زارع حسینی بیان کرد: اقدامات فوق در فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات توسط نامزدها، احزاب و گروه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی جرم است و متخلفان علاوه بر مجازات‌های مقرر در قوانین مربوطه به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند.

دادستان عمومی و انقلاب طبس ضمن اشاره به این مطلب که فعالیت‌های انتخابانی صرفا باید اثباتی باشد و از تخریب نامزد‌های دیگر پرهیز شود تاکید کرد: انجام هر یک از موارد فوق از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضا‌های مجازی، حسب مورد مشمول مجازات مربوطه می‌باشد.

در این جلسه مصوب شد:

۱_ الزام به رعایت قوانین موضوعه انتخاباتی در فضای مجازی و اعمال قانون نسبت به متخلفین و مجرمین مشابه فضای حقیقی

۲_ تشکیل کمیته صیانت از فضای مجازی به ریاست پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی طبس و با حضور نمایندگان منتخب فعالان فضای مجازی

۳_ تعیین مهلت ۸ ساعته برای مدیران کانال‌های اطلاع رسانی و سایت‌ها و خبرگزاری‌های فعال در فضای مجازی جهت انتشار تکذیبیه یا اصلاحیه اخبار منتشر شده خلاف واقع که مورد اعتراض کاندیدا‌ها و یا نمایندگان رسانه‌ای آنان قرار میگیرد. (در راستای ماده ۶۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۱۳۹۵ در خصوص رسانه‌های مکتوب)

۴_ مسئولیت کیفری مدیران، مالکین وادمین‌های کانال‌ها و گروه‌های اطلاع رسانی در قبال مطالب کذب منتشر شده و همچنین باز نشر شده در فضای مجازی

۵_ممنوعیت هرگونه گمانه زنی در خصوص نتیجه انتخابات در زمان تبلیغات و یا پس از آن (شامل نظرسنجی‌ها و یا هرگونه اقدام مشابه برای جهت دهی به افکار عمومی و بدون مجوز از ناحیه مراجع دارای صلاحیت) تا اعلام نهایی نتایج توسط مراجع رسمی

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.