پاسخ سوال‌های شرعی درباره «عمل زیبایی»

پاسخ سوال‌های شرعی خود را درباره «عمل زیبایی» در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در جوامع امروزی و به ویژه در بانوان به خاطر برخی مسائل، شاهد عمل‌های زیبایی هستیم. البته برخی از این عمل ها‌ی زیبایی درمانی هستند و برخی دیگر برای زیباتر شدن فرد که خواسته یا ناخواسته باعث بروز برخی ناهنجاری‌ها و رعایت نشدن حدود شرعی می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان طبق قراری که هر هفته با مخاطبان خود دارد، این‌بار به احکام پیرامون «عمل زیبایی» پرداخته و پاسخ سوا‌ل‌های شما را از حجت الاسلام مهدی آذری طوسی جویا شده است که در ادامه آن‌ها را خواهید خواند:

آیا عمل بینی صرفاً جهت زیبایی از نظر شرعی مشکل دارد؟

نه اشکالی ندارد؛ در واقع به شرطی که مفسده ثانویه ایجاد نکند، اشکال ندارد.

آیا تاتوی خط چشم دائم برای وضو و نماز اشکال دارد؟

اگر تاتو به زیر پوست تزریق شود و مانع رسیدن آب به بدن نباشد، اشکال ندارد. البته اگر زینتی باشد باید آن را از نگاه نامحرم پوشاند.

احکام کاشت ناخن و بر طرف کردن چروک صورت برای به جا آوردن نماز چیست؟

کاشت ناخن مانند سایر موانعی که روی اعضا به وجود می‌آید، محسوب می‌شود و با اینکه نیت فرد به دنبال زیبایی و دوام است، تأثیری در این مانع ندارد. بنا بر حکم شرعی هر مانعی که روی بدن ایجاد شده باید برطرف شود.

همچنین باید اشاره کرد که وضو جبیره برای آن دسته موانعی است که به اضطرار ایجاد شده مانند گچ گرفتگی دست و پا یا پاسنمان روی زخم،  اما مادامی که اضطراری بر کاشت ناخن و ... نیست، مانع باید برای نماز و وضو برطرف شود.

برطرف کردن چروک صورت شرعاً فی نفسه اشکالی ندارد؛ چرا که اگر بوتاکس باشد و زیر پوست ماده‌ای تزریق شود مانعی ندارد، اما اگر رفع چین و چروک همراه با جراحی و پوست مصنوعی باشد، مانند حکم قبلی است و مانع باید برطرف شود.

حکم تزریق چربی از بدن خود به صورت چیست؟

فی نفسه مانعی ندارد. البته جنبه زیبایی هم دارد و آن چنان ضروری نیست.

اخیراً برخى از بانوان برای ابرو یا دور لب، تاتو انجام مى دهند که زینت است و گا‌ه پوشاندن آن نیز مقدور نیست. لطفاً بفرمایید که این عمل مشمول آیه شریفه «وَ لا یُبْدینَ زینَتهنَّ» است، یا نه؟ نگاه به صورت چنین زنانى چه حکمى دارد؟

آیه «لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ» با توجّه به جمله «اِلاّ ما ظَهَرَ مِنْها»، زینت‌هاى موجود در صورت و دست‌ها تا مچ را شامل نمى‌شود. ولى اگر این زینت تند و زننده باشد و منشأ مفاسد شود، جایز نیست.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: سوال شرعی ، حکم شرعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهسا قادری
۱۸:۳۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
سلام باید بعد از انجام و تاثیر عمل زیبایی در جمعیت آن را از نگاه نامحرم پوشاند؟
آخرین اخبار