ورزش نه تنها در پیشگیری از سرطان بلکه در درمان این نوع بیماری هم موثر است.

به گزارش خبرنگار  گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در قسمت اول (کدام ورزش‌ها برای بدن و مشکلات جسمی مفید هستند) درباره فواید ورزش‌های هوازی صحبت و اثرات مثبتی که روی سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری‌ها دارند را مروز کردیم. ورزش‌های مناسب برای مبتلایان به کم کاری تیروئید را هم  به صورت مختصر نام بردیم.

در این قسمت به امکان ورزش برای مبتلایان به سرطان و همچنین امکان پیشگیری از این بیماری با ورزش، می‌پردازیم.

قدرتمند کردن بدن در زمان ابتلا به سرطان در کنترل و نگه داری جسم و روح کمک زیادی  می‌کند.

متخصصان می‌گویند مبتلایان به سرطان با ورزش طول عمر بیشتری دارند و بیماری آنها پیشرفت کمتری خواهد داشت.
امروزه بسیاری از موسسات حمایت از بیماران سرطانی آن‌ها را به انجام فعالیت‌های فیزیکی منظم و درست تشویق می‌کنند.

ورزش به بیماران کمک می‌کند تا تناسب اندام بهتری داشته باشند، قدرت عضلانی خود را افزایش دهند، شاخص توده بدنی خود را کاهش دهند و از چاقی پیشگیری کنند.

همان طور که ورزش در افراد غیر مبتلا، به بهبود خلق و خو، افزایش اعتماد به نفس، کاهش خستگی و کاهش خطرات وقوع مشکلات قلبی و عروقی و همین طور دیابت کمک می‌کند، در افراد بیمار هم همین آثار مثبت را خواهد داشت.

البته بیماران سرطانی برای انتخاب نوع و شدت ورزش باید به چندین فاکتور توجه کنند. نوع سرطان، نوع درمان، مرحله درمان، وضعیت و توانایی بیمار از جمله عوامل مهم و قابل توجه است. پس قبل از هر ورزشی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

بیماران سرطانی بهتر است ورزش را با فعالیت‌های سبک شروع کنند.

در هر زمانی که علائمی، چون مشکلات تنفسی، سرگیجه، نداشتن تعادل، درد در سینه و عضلات را حس کردید، حتما ورزش را متوقف و با پزشک خود تماس بگیرید.

متخصصان به این نتیجه رسیده اند که ورزش‌های هوازی در افزایش آمادگی بیماران موثر است و احساس خستگی را در آن‌ها کاهش می‌دهد.

تمرینات کششی

از جمله فعالیت‌های ورزشی مهم برای بیماران سرطانی، تمرینات کششی و انعطاف پذیری است. به طور معمول این گونه تمرینات برای این گروه توصیه شده و سختی خاصی هم ندارد. انجام حرکت کششی اگر در حین حرکت باشد مفیدتر است.

تمرینات هوازی

ورزش‌های هوازی از مهم‌ترین توصیه‌های ورزشی به بیماران سرطانی است. این ورزش‌ها در کاهش وزن مفید و آمادگی فرد در مقابله با بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. در نتیجه خطر سکته مغزی، حمله قلبی و دیابت کاهش پیدا می‌کند.

از این دسته ورزش‌های هوازی، پیاده روی به خصوص اگر کمی تند باشد، دویدن به شکل آهسته و شنا در آب را توصیه می‌شود.

تمرینات قدرتی

از دیگر انواع ورزش‌های توصیه شده، فعالیت‌های ورزشی قدرتی هستند. این تمرینات عضلات را قوی‌تر می‌کنند. در بیماران سرطانی، در بعضی موارد بیمار عضلات خود را از دست می‌دهد. این ورزش‌ها برای جلوگیری از ایجاد چربی در بدن بیمار موثر است.

در بهترین حالت، توصیه می‌شود بیماران سرطانی ترکیبی از تمرینات هوازی و تمرین وزنه را انجام دهند. این ترکیب برای درمان سرطانی بسیار مفید است.

برای برنامه ریزی صحیح، بهتر است از متخصصان ورزشی برای برنامه ورزشی مدون و صحیح کمک گرفت.

انجمن سرطان آمریکا توصیه کرده، ۵ روز در هفته و به مدت نیم الی یک ساعت فعالیت ورزشی ملایم داشته باشید. این توصیه در کاهش ابتلا به سرطان، کاهش مشکلات قلب و عروق، دیابت و دیگر مشکلات آزموده و ثابت شده است.

اگر پیش از ابتلا ورزش در برنامه شما بوده است، حتما برای انجام فعالیت ورزشی خود در زمان بیماری برنامه ریزی کنید. در بیمارانی که فعالیت ورزشی و جسمی نداشته اند، شروعی تدریجی و آرام را توصیه می‌کنیم.

بیمار مبتلا به کم خونی، کمبود گلبول‌های سفید، سدیم و پتاسیم، تا قبل از درمان از انجام ورزش خودداری کند.

در حالت خستگی مفرط بهتر است حدود ۱۰ دقیقه فعالیت کششی داشته باشید.

در انتها توصیه می‌شود از انجام فعالیت‌های سنگین به شدت خودداری کنید.


بیشتر بخوانید : قسمت اول؛ کدام ورزش‌ها برای بدن و مشکلات جسمی مفید هستند؟


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار