رئیس بخش جراحی‌های کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سرطان معده یکی از شایع‌ترین و مرگ آورترین سرطان‌ها در کشور و از جمله فارس است.

ابه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمد ایزدپناه رئیس بخش جراحی‌های کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: این بیماری جزء سرطان‌های سایه در استان بوده، که درصد‌ی از مبتلایان وقتی متوجه می‌شوند که بیماری پیشرفت کرده و همین مسئله سال‌های امید به زندگی در آن‌ها را کاهش می‌دهد.

او، تصریح کرد: ۹۰ درصد افراد‌ی که در درجه اول متوجه سرطان معده می‌شوند و مراجعه می‌کنند، بعد از ۵ سال پس از تشخیص زنده می‌مانند و بر عکس آن‌هایی که در مرحله اول بیماری مراجعه نمی‌کنند و در درجات بعد‌ی به پزشک مراجعه می کنند عمر ۵ ساله آن‌ها کمتر از ۱۰ درصد است.

ایزدپناه ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع و مراجعه به موقع می‌توان سرطان معده را زود تشخیص داد و درمان کرد، که در برخی از کشورها افراد بالای ۴۰ سال غربالگری می‌شوند و منظور از غربالگری این است که پس از بررسی وضعیت فرد، اندوسکوپی برای او انجام می شود و در صورتی که سرطان معده تشخیص داده شود، بیمار شناسایی شده تحت جراحی‌های وسیع قرار می‌گیرد و براساس مطالعات، امید به زندگی این افراد به حد قابل توجهی بالا می‌رود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به عوامل موثر بر ابتلا به سرطان معده، افزود: ژنتیک می‌تواند یکی از این دلایل باشد و افراد‌ی که یکی از بستگان نزدیک آن‌ها دچار سرطان معده شده اند، باید حساسیت بیشتری نسبت به شرکت در غربالگری‌ها نشان دهند.

او، با اشاره به اینکه این افراد باید به طور دوره‌ای زیر نظر پزشک باشند تا در صورت ابتلا، بیماری آن‌ها به موقع تشخیص داده شود، اضافه کرد: غذا‌های پخته که طولانی مدت فریز شود نیز می‌تواند جزو عوامل ایجاد کننده سرطان معده باشد که از مردم درخواست می شود این مسئله را رعایت و سعی کنند غذا‌های تازه استفاده کنند.

رئیس بخش جراحی‌های کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: ماهی‌های نمک سود نیز یکی از دلایل مستعد کننده سرطان معده است مصرف نکردن این نوع مواد غذایی توصیه می‌شود تا سلامت خانواده بیش از پیش حفظ شود.

ایزدپناه گفت: تغییر سبک زندگی از جمله کاهش مصرف بی رویه فست فود‌ها و استفاده از سبزی و میوه تازه می‌تواند در کاهش احتمال بروز سرطان تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: از دیگر علامت‌های این بیماری اشکال در بلع و خوردن غذا و یا عبور نکردن غذا از معده به روده است که در این باره به خصوص افراد بالای ۴۰ ساله‌ اگر با مشکلات هضم یا بلع غذا و یا علامت‌های جدید‌ی در قسمت بالای شکم، مثل درد‌هایی که قبلا فرد نداشته مواجه شوند، باید تحت بررسی کامل قرار گیرند.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار