مشاور سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: انتگرال مفهومی مهم در علم ریاضی است که از برنامه درسی حذف نشده بلکه به دوره آموزشی در دانشگاه انتقال یافته است.

محمود امانی طهرانی مشاور علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تأثیر حذف انتگرال از کتاب‌های درسی دوره متوسطه دوم اظهار کرد: موضوعات این چنینی وقتی از حوزه تخصصی تصمیم‌گیری خارج می‌شود و صرفاً بهانه‌ای برای هجمه علیه کسی یا جلب توجه باشد از بستر طبیعی خود خارج شده است که اکنون با این شرایط مواجه هستیم.

او ادامه داد: انتگرال مفهوم مهمی در ریاضیات محسوب می‌شود چراکه به واسطه این مفهوم می‌توان مساحت اشکال هندسی نامنظم را محاسبه کرد بنابراین به عنوان یک دستاورد مهم در علم ریاضی شناخته می‌شود.

مشاور علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه با توجه به مفهوم با اهمیتی که انتگرال دارد شناخت آن از سوی دانش‌آموزان ضرورت دارد، گفت: اما اینکه این آشنایی باید در پایه تحصیلی خاصی صورت گیرد یا خیر نیازمند بررسی تخصصی است.

طهرانی افزود: با توجه به اینکه در دوره‌های تحصیلی فعلی پیش دانشگاهی حذف شده است و در مقابل یک سال به دوره ابتدایی اضافه کردیم بنابراین پایه ۹، ۱۰ و ۱۱ سابق جای خود را به پایه‌های ۱۰، ۱۱ و ۱۲ جدید داده است بر همین اساس، چون یک سال حذف شده است آموزش انتگرال هم به بخش بعدی آموزش که دانشگاه می‌شود، محول شد.

نگاه ما حذف انتگرال از آموزش ریاضی نیست

او با تأکید بر اینکه نگاه ما حذف انتگرال از آموزش ریاضی نیست، گفت: دانش آموزان پس از ورود به دانشگاه و رشته‌های مرتبط با مفهوم انتگرال آن را در ریاضی یک دانشگاه آموزش می‌بینند بنابراین مفهوم انتگرال جزء مفاهم پایه‌ای است که هرگز نباید حذف شود، اما آنچه در این مورد تصمیم گیری شده است جایگاه آموزش آن از سه پایه متوسطه دوم  به دانشگاه تغییر پیدا کند.

مشاور علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یادآوری کرد: در برنامه درسی فعلی مفهوم کلی انتگرال از متوسطه ۲ به برنامه درسی دوره دانشگاه انتقال پیدا کرده است، اما مفهوم پایه آن که به دیفرانسیل مرتبط بشود همچنان در کتاب‌های درسی مدرسه وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.