استان آذربایجان شرقی در سال ۹۸ مدل جدیدی را در ارتباط با ساماندهی و بازسازی مناطق زلزله زده با حمایت دولت اجرا کرده است.

به گزارش  خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، استان آذربایجان شرقی جزو آن دسته از استان‌هایی است که از لحاظ منابع و صنایع تولیدی برای ایجاد اشتغال از اهمیت بالایی برخوردار است؛ همچنین یکی از ارکان اصلی ایجاد اشتغال، نیروی انسانی و حمایت دولت است.

سال قبل دولت تدبیر و امید اعلام کرد که برای اجرای طراح‌های اشتغال زایی در روستا‌های استان آذربایجان شرقی ظرفیت مناسبی را فراهم خواهد کرد و به گفته کارشناسان خبر خوب این بود که باتوجه به محدودیت اعتبارات، دولت قصد دارد با جلب مشارکت روستائیان در اجرای طرح‌های تولیدی زمینه کسب درآمدی مستمر را برای آن‌ها فراهم کند.

این در حالی است که شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در ۲۸ شهریور ماه سال ۹۸، معتقد است که دولت امکان ایجاد اشتغال ندارد و با مشکلات روبه‌رو است؛ زمانی تبریز مرکز تجارت ایران بوده و باید دست به دست هم دهیم تا این استان به جایگاه اصلی خود برسد.

ویژه نوروز/ احداث مسکن دائم برای زلزله زدگان آذربایجان شرقی/دولت با همه توان در خدمت زلزله‌زدگان است

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اقدامات انجام شده برای افراد آسیب دیده در زلزله بیان کرد که استان آذربایجان شرقی در سال ۹۸ مدل جدیدی را در ارتباط با ساماندهی و بازسازی مناطق زلزله زده با حمایت دولت اجرا کرده است.

او بیان کرد که پس از اسکان اضطراری، هلال احمر و دستگاه‌های دیگر، طرح اسکان موقت را پیگیری کردند در این طرح افراد آسیب دیده می‌توانستند ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت کنند، در کنار اطرافیان خود زندگی کنند و یا بنیاد مسکن برای آن‌ها اتاق کوچکی ایجاد کند؛ البته قبل از شروع برف و سرما در سال ۹۸، آواربرداری بیش از ۲ هزار واحد مسکونی انجام و احداث بسیاری از واحد‌ها به پایان رسید، اما تمامی خانوار‌ها هنوز در واحدهای احداثی مستقر نشده اند.

گازرسانی در استان آذربایجان شرقی

مساله گاز و طرح‌های گازرسانی به مناطق استان آذربایجان شرقی یکی از آن موضوعاتی است که پس انقلاب اسلامی به عنوان دستاوردی مهم و بزرگ تلقی می‌شود و باید بدانیم که گازرسانی از لحاظ افزایش عدالت اجتماعی، کاهش آلایندگی، تولید ثروت و ایجاد اشتغال بسیار حائز اهمیت است.

ویژه نوروز/ احداث مسکن دائم برای زلزله زدگان آذربایجان شرقی/دولت با همه توان در خدمت زلزله‌زدگان است

دهه فجر سال قبل ۱۵۷ طرح گازرسانی با سرمایه‌گذاری ۷۹۲ میلیارد ریال در آذربایجان‌شرقی افتتاح و کلنگ‌زنی شد که با بهره برداری از این طرح‌ها تعداد ۳ هزار و ۸۵۳ خانوار آذربایجان شرقی از نعمت گاز بهره‌مند شدند.

طبق آمار دولت با افتتاح این پروژه‌ها، تقریبا به بیش از ۶۱ شهر و ۲۴۴ روستا در سطح استان کاملا گازرسانی شده و با احتساب این آمار می‌توان گفت که آذربایجان‌شرقی از نظر بهره‌مندی از گاز طبیعی، جزو استان‌های سبز کشور محسوب می‌شود.

زلزله‌ای که لرزش آن را مناطق دیگر هم حس کردند

از بحث داغ اشتغال و گازرسانی که بگذریم، به موضوع بسیار حساس و بزرگی به نام "زلزله" در استان آذربایجان شرقی می‌رسیم؛ ساعت حدود ٠٢:١٧ دقیقه بامداد روز ۱۷ آبان ماه بود که زمین لرزه ٥.٩ ریشتری در عمق ٢ کیلومتری شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی رخ داد و حتی این زمین‌لرزه در استان‌های آذربایجان غربی، گیلان، زنجان و اردبیل هم حس شد؛ متاسفانه این زمین لرزه به دنبال خود ۵ کشته و ۳۴۸ مصدوم داشته است و می‌توان گفت که بیشترین خسارت هم در روستا‌های ورنکش، بال استیل، ورزقان، گاوینه رود و گین علی بار بوده است.

میزان خسارات زلزله ۵۰۹ ریشتری آذربایجان شرقی

با توجه به آمار‌های اخیر، در این زمین لرزه ۴۰۰ واحد مسکونی خسارت و ۳۰ واحد مسکونی هم به طور کامل تخریب شده‌اند و به ۲۷۰ جایگاه دامپروری آسیب جدی وارد شد و همچنین حدود ۹۵۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی این منطقه خسارت وارد شده است.

در ساعات اولیه این حادثه، سید محمد موسوی مدیرکل دفتر مدیریت بحران کشور برای بازسازی اماکن دامپروری خسارت دیده در زلزله آذربایجان شرقی از ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و ۱۵۰ میلیون ریال نیز تسهیلات قرض الحسنه بانکی خبر داد.

افزون بر این اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از کمک ۱۰ میلیونی دولت برای ساماندهی واحد‌های مسکونی آسیب‌دیده خبر داد و بیان کرد که زلزله زدگان با ۱۰ میلیون تومان تخصیص یافته می‌توانند موقتا در سرپناهی زندگی خود را سپری کنند؛ همچنین خانواده‌های آسیب دیده می‌توانند بجای دریافت ۱۰ میلیون تومان بلاعوض، اتاقک ۳*۴ متر از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دریافت کنند؛ افزون بر این طبق تصمیم‌های دولت کانکس به زلزله زدگان اهدا نمی‌شود.

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در آخرین گفت و گو با خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد که ۳۰ درصد از افراد اتاق‌های کوچک را برای سکونت موقت ترجیح دادند، اما ۷۰ درصد باقی مانده کمک مالی را انتخاب کردند.

جواد رحمتی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ساخت مسکن دائمی برای مناطق زلزله زده بیان کرد که تا پایان تیر ماه ۹۹ عملیات احداث مسکن دائم زلزله زدگان به پایان می‌رسد.

اقدامات دولت دوازدهم در جهت تسریع روند خدمت رسانی

با توجه به میزان خسارت حادثه زلزله این استان، دولت ۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات و کمک بلاعوض به واحد‌های مسکونی آسیب دیده را تخصیص داده است و بنا به اظهارات معاون اول رئیس جمهور، حداکثر تا تیرماه امسال، واحد‌های آسیب‌دیده نوسازی و بازسازی می‌شوند.

ویژه نوروز/ احداث مسکن دائم برای زلزله زدگان آذربایجان شرقی/دولت با همه توان در خدمت زلزله‌زدگان است

البته ناگفته نماند که دولت برای جبران خسارت زلزله‌زدگان، ۱۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۲۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی با سود ۴ درصد اختصاص داده که این کمک‌های بلاعوض و تسهیلات شامل ساخت، تعمیر، خرید لوازم خانه، کمک هزینه اسکان، احداث جایگاه دامپروری و خدمات فنی است؛ در حال حاضر بیش از نیمی از اعتبارات بازسازی مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی تخصیص یافته است.

علی ربیعی سخنگوی دولت، ۲۰ آبان ماه سال ۹۸ به منظور بازدید از مناطق زلزله زده به استان آذربایجان شرقی سفر کرد؛ او همچنین  در سفر خود تاکید کرد که دولت با همه توان در خدمت زلزله‌زدگان است.

حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم وعده دولت برای انجام و یا اتمام پروژه‌های نیمه تمام مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی چه روزی تحقق می‌باید تا شاید از نگرانی افراد آسیب دیده کمی کاسته شود.

گزارش از نوشین نثاری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار