وکیل موسس پایگاه اینترنتی افشاگری ویکی‌لیکس اعلام کرد ممکن است به دولت فرانسه برای اعطای پناهندگی به موکلش درخواست داده شود.

آسانژ به دنبال دریافت پناهندگی از فرانسهبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، وکیل جولیان آسانژ، بنیانگذار پایگاه افشاگری ویکی لیکس اعلام کرد موکل او ممکن است به فرانسه درخواست پناهندگی بدهد.

وکیل آسانژ گفت تیم حقوقی او با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برای دریافت پناهندگی برای موکل خود صحبت خواهد کرد. آسانژ پیشتر گفته بود که کوچکترین فرزند او و مادرش شهروند فرانسه هستند. وکیل آسانژ یادآور شد که این درخواست پناهندگی یک درخواست معمول نخواهد بود، زیرا موکلش در خاک فرانسه حضور ندارد.

بنا به گفته وکیل آسانژ، درخواست پناهندگی او بر مبنای شرایط انسانی و سلامتی او صورت می‌گیرد، زیرا موکلش علائمی از شکنجه روانی را از خود نشان داده است. وکیل آسانژ یادآور شد که بند ۵۳ قانون اساسی این اجازه را به فرانسه می‌دهد که به فردی که به دلیل آزادی بیان مورد تهدید است، پناهندگی اعطا کند.

آسانژ ۴۸ ساله، سال ۲۰۱۰ میلادی با تاسیس پایگاه اینترنتی ویکی لیکس، پرده از جنایات آمریکا در عراق و افغانستان برداشت و اسناد آن را منتشر کرد. با زلزله‌ای که با این افشاگری‌ها در سیاست آمریکا رخ داد او مجبور شد در لندن به سفارت اکوادور پناهنده شود و هفت سال آنجا بماند تا اینکه دولت اکوادور مصونیت او را لغو کرد و انگلیسی‌ها، وی را دستگیر و به زندان انفرادی انداختند.

بنا به گزارش نماینده ویژه سازمان ملل متحد، این افشاگر در زندان انگلیس شکنجه می‌شود و حدود ۲۳ ساعت در روز را در حبس انفرادی به سر می‌برد.

ترامپ ابتدا از آسانژ به علت افشای اسنادی علیه هیلاری کلینتون دفاع کرد، اما حالا خواستار استردادش شده و انگلیس می‌خواهد در ماه اسفند، دادگاه او را برگزار کند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار