برای تشخیص ویروس کرونا از یک روش آزمایشگاهی رایج استفاده می‌شود که برای تشخیص ویروس‌هایی مثل ایدز یا سارس استفاده می‌شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با ورود کرونا ویروس به کشورمان شاید در ذهن بسیاری از افراد این سوال مطرح باشد که چگونه می‌تواند این ویروس را تشخیص داد تا بتوان روند مقابله با آن را در پیش گرفت.

ویروس کورنا چگونه تشخیص داده می‌شود

برای تشخیص این ویروس کیت مخصوصی با نام (۲-SARS-CoV) تولید شده که در ۴ مرحله با آن می‌توان فهمید بیماری کرونا هست یا نه و پس از آن روند لازم را در پیش گرفت.

پژوهشگران چینی در نیمه اول ژانویه فرمول ژنتیکی را برای ویروس کرونا را مشخص و در اختیار همه قرار دادند تا تمام دانشمندان جهان از آن استفاده کنند و به راحتی بیماران مبتلا به کرونا را از سایر بیماران تشخیص دهند.

ویروس کورنا چگونه تشخیص داده می‌شود

چگونه کرونا ویروس را تشخیص دهیم؟

در گام اول برای این موضوع از گلو یا بینی فرد مشکوک به ابتلا نمونه‌گیری و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و در برخی مواقع نمونه خلط یا ترشحات فرد مشکوک هم به همراه نمونه خون به آزمایشگاه ارسال می‌شود البته این را باید گفت نمونه معمولا از کسانی گرفته می‌شود که تب، تنگی نفس و سرفه دارند.

برای تشخیص آزمایشگاهی ویروس جدید کرونا از روشی به نام واکنش زنجیره‌ای پلی‌مراز کمی با استفاده از آنزیمی به نام نسخه‌بردار معکوس استفاده می‌شود که باعث می‌شود تا علاوه بر تشخیص ویروس، می‌توان تعداد ویروس را از روی تعداد ژنوم در نمونه آزمایش شده تعیین کرد.

ویروس کورنا چگونه تشخیص داده می‌شود

آنزیم نسخه‌بردار معکوس با استفاده بخشی از ژنوم ویروس که تک‌رشته‌ای است، به دست می‌آید و بعد از روی آن یک نسخه دورشته‌ای مکمل یا DNA ساخته می‌شود و سپس این محتوای ژنتیکی با استفاده از واکنش زنجیره‌ای تکثیر می‌شود، پس از این مرحله با پرتاب نور فلورسانس و روشی موسوم به در لحظه مقدار و نوع ماده ژنتیکی ویروس مشخص می‌شود.

با انجام این اقدامات دو مرحله اصلی آزمایش یعنی تشخیص اولیه و تائید تشخیص انجام می‌شود؛ البته آزمایش کرونا ویروس در ۳ مرحله انجام می‌شود که هر آزمایش در واقع بررسی و اندازه‌گیری یک توالی ژنتیکی ویروس است، البته گام آخر آزمایش هم در دو مرحله انجام می‌شود.

ویروس کورنا چگونه تشخیص داده می‌شود

در دو دهه اخیر سه نوع بیماری ویروسی سارس، مرس و کرونا منطقه و جهان را تحت تاثیر قرار داده است.  ویروس عامل کرونا سارس- کرونا- دو (۲-SARS-CoV) نام گرفته چرا که نزدیک به ۸۲ درصد شباهت به ویروس سارس دارد، نکته جالب این است که برای تشخیص کرونا ویروس ابتدا تست برای شناسایی آن انجام می‌شود و سپس نتیجه با آزمایشی دیگر تائید می‌شود، اگر هر دو تست مثبت بود؛ تست سوم نوع ویروس کرونا را مشخص می‌کند.


بیشتر بخوانید: کرونا در ایران؛ کدام مسئولان کشور به ویروس کرونا مبتلا شدند؟


در همین زمینه کیانوش جهانپور، رئیس کمیته اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کروناویروس وزارت بهداشت با بیان اینکه سه مرحله تست برای تشخیص ویروس کرونا داریم گفت: کیت‌های لازم برای تشخیص کرونا ویروس با همکاری سازمان جهانی بهداشت تامین شده است.

در زمینه تشخیص کرونا ویروس با انجام آزمایش‌های لازم بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت مشخص می‌شود که فرد به این ویروس مبتلا شده است یا خیر و این نکته بسیار مهم است که بدانیم تشخیص در کشور‌های پیشرفت هم در همین بازه زمانی صورت می‌گیرد. اگر جواب دو تست اولیه منفی باشد یعنی فرد به کرونا مبتلا نشده است.

موضوعی که علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم به آن اشاره کرده است.

به گفته او با انجام این تست به راحتی می‌توان متوجه شد فردی به کرونا ویروس مبتلا شده است یا خیر. البته در برخی موارد نتایج با نقص رو‌به‌رو می‌شود و به همین دلیل پزشکان با توجه به نتایج تست و علائم بالینی تشخیص می‌دهند فرد به چه نوع بیماری مبتلا است و راه مقابله با آن را در پیش بگیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سهیلا
۱۳:۱۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
من حدود بیست روزه که فقط سرفه شدید وخشک دارم شش دکتر رفتم گفتن که اسم والرژی وازسینوزیت هستش بلاخره هفته قبل رفتم بیمارستان سیتی اسکن گفتن کرونا وجواب آزمایشم بعد چند روز منفی شد
بلاخره من نفهمیدم کرونا دارم یا نه
Iran (Islamic Republic of)
foad
۱۷:۱۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مشکلات تنفسی از بینی فقط دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
حس دارم تنگ نفسی دارم خیلی کم خط هم داره
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۴:۰۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
بچم یک سالشه هی به گلوش زور میاره که انگار نفسش نمیاد ایا احتمال کرونا داره.
Iran (Islamic Republic of)
زهرا راد
۱۹:۵۳ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
آیا آزمایش خون تشخیص ویروس کرونا باعث تشخیص ویروس ایدز یا هپاتیت وویروس های دیگر نیز میشود ؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۳:۰۱ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
سلام نه تا امروز سرفه داشتم نه گلو درد نه تب الان خیلی کم سرفه خشک میکنم یجور حالت تهوع مثه اینکه زیاده روی کرده باشم در خوردن غذا و میوه دارم ابلیمو تازه خوردم ولی یبار بدم سردو گرم شد عرق کردم ایا این احتمال برای این ویروس هست
Iran (Islamic Republic of)
امیررضا توپال نیا
۰۰:۵۲ ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
سلام چند وقت است که سرفه دارم بعضی وقت ها خشک است وبعضی مواقع خلط دار است بعدش لوزه سوم هم دارم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه صادقی
۲۱:۱۸ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
دیروز گلو درد داشتم اما تا شب خوب شدم الان هم ابریزش دارم اما تب ندارم صدام هم گرفته باید چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۲۱:۱۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
ناراحت نباشید ونگران نباشید اگر سیگاری هستید نگران نباشید امکان سرما خوردگی وجود داره
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی رنجبران
۲۳:۵۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
سلام من نزدیک به ۱۰روز سینه درد نمیکنه فقط سرفه دارم پزشک گفته از معده است ولی میترسم کرونا باشه چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
سلام ايا مي شود با سي تي اسكن فهميد يا نه
Iran (Islamic Republic of)
مرتصی یوسفی
۱۶:۵۲ ۱۶ اسفند ۱۳۹۸
سلام بنده هنوز نمیدونم آلوده به این ویروس هستم یا نه ولی علایم سرفه وتنگی نفس چند روزه کموبیش دارم بیمارستان ماهم تست انجام نمیدن باید چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ف ک
۲۳:۰۹ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
سلام یعنی ممکنه فردی جواب آزمایش ایدزش منفی ؛آما ویروس ایدز نهفته قابل انتقال داشته باشد ومثلا ۶ تا ۱۵ سال مثلا سرما بخورد اما نمیرد؟یاممکنه تواین مدت طولانی سرما هم نخورد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
اگه بخوان جلوی ویروس را بگیرن باید از همه تست بگیرن تا بیشتر ازین الوده نکردن
Iran (Islamic Republic of)
محمدایرانی
۱۷:۰۴ ۰۹ اسفند ۱۳۹۸
سلام وخسته نباشید به تمام پرسنل خبری
میتوان فهمید که آیا افراد سالم بیشتر آلوده شدن یا افرادی که اعتیاد به نیکوتین و یا مورفین داشته اند ویا اصلا ربطی به این موضوع نداره،با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
lسعید
۱۱:۵۲ ۰۹ اسفند ۱۳۹۸
آیا در افرادی که HIV مثبت دارند نسبت به کل جامعه درصد ابتلایشان به کرونا بیشتر است یا کمتر و ایا رابطه معنی داری وجود دارد یا خیر در ثانی در بین افرادی که به خاطر کرونا قرنطینه میشوند فرد مشکوک به ایدز وجود دارد یا نه ممکنه ایدز در افرادی که قرنطینه می شوند به وجود آید بخاطر قرنطینه شدن با افراد ایدزی
لطفا این سوالات را از کارشناسان بپرسید
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۴۴ ۰۹ اسفند ۱۳۹۸
کسی که نقص ایمنی اکتسابی(ایدز) داشته باشه صد در صد در پی ابتلا به کرونا خواهد مرد
HIV مثل کرونا نیست که در هوا و با خلط و آب دهان و سرفه و عطسه منتقل بشه و باید به واسطه خون، منی، شئی آلوده به مایعات بدن (خون و منی و پلاسما) فرد مبتلا منتقل بشه
بعد هم انسان آلوده به HIV دارای علائم بالینی نیست چون ویروس 6ماه تا 15 سال نهفته هست و چیزی به نام و لفظ مشکوک برای اون ها قابل بیان نیست
گفتم کسی که آلوده به HIV باشه در پی مبتلا شدن به یک سرماخوردگی ساده خواهد مرد چه برسه به کرونا مبتلا بشه
افراد دارای وضع وخیم، اتاق های ایزوله ویژه براشون در نظر گرفته میشه که اگه هم نشه باز هم نمیتونه منتقل بشه
آخرین اخبار