مدیر دفتر مطالعات سازمان آب و برق خوزستان نسبت به آبگرفتگی معابر اهواز در پی بارش شدید باران هشدار داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کاظم حمادی مدیر دفتر مطالعات سازمان آب و برق خوزستان نسبت به آبگرفتگی شدید شهر اهواز در بارش روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری هشدار داد و گفت: حجم رواناب سطحی تولید شده ناشی از باران در محدوده شهری اهواز حدود ۲.۱ تا ۶.۶ میلیون مترمکعب پیش‌بینی می‌شود.

او افزود: طبق پیش‌بینی هواشناسی خوزستان، بارش‌ها در اهواز از روز دوشنبه ۵ اسفند جاری تا اواخر روز سه شنبه در مدت حدود ۲۴ ساعت به میزان ۲۵ تا ۵۰ میلیمتر است.

حمادی با اشاره به برآورد رواناب سطحی ناشی از بارش در این مدت در سطح محدوده شهری اهواز، بیان داشت: رخداد بارشی پیش بینی شده ۵ اسفند نادر نیست، اما در مقیاس زمانی روزانه، دوره بازگشت آن کمتر از ۵ ساله است.

این مقام مسئول تصریح کرد: بارش روزانه با دوره بازگشت ۵ ساله در محدوده شهری اهواز معادل ۴۷ میلیمتر است که با بارش پیش بینی شده مطابقت دارد.

مدیر دفتر مطالعات سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه رواناب ناشی از بارش‌های پیش بینی شده بین ۱۱ تا ۳۵ میلیمتر در روز است، اظهار داشت: در این بارش، حجم رواناب خالص محدوده شهری اهواز (بدون احتساب شهرستان کارون) با وسعت ۱۸۶ کیلومتر مربع، حدود ۲.۱ تا ۶.۶ میلیون مترمکعب برآورد شده که دبی معادل این حجم برابر ۲۴ تا ۷۶ مترمکعب در ثانیه در طول یک شبانه روز (با فرض تخلیه در یک روز) به عبارت دیگر این دبی در طول روز به بزرگی جریان روزانه یک رودخانه بزرگ مثل مارون است.

او ادامه داد: بر اساس پیش بینی‌ها بیشترین رواناب تولید شده مربوط به منطقه ۴ شهری با حدود ۰.۴ تا یک میلیون مترمکعب و دبی معادل ۴ تا ۱۳ متر مکعب بر ثانیه در روز و کمترین رواناب شهری مربوط به منطقه یک است.

حمادی گفت: هر چه زمان تخلیه جریان بیشتر طول بکشد، دبی تخلیه آن کاهش می‌یابد، اما اثرات بهداشتی و زیست محیطی آن بیشتر می‌شود.

او اذعان داشت: در صورت تحقق این بارش‌ها حجم رواناب شهری بزرگ و قابل توجه بوده است که این مقدار نه تنها از طریق شبکه فاضلاب شهری قابل دفع نیست بلکه به آن آسیب شدید می‌رساند.

کاظم حمادی، همچنین با اشاره به بارندگی شدید ۲۵ آذر گذشته در اهواز بیان کرد: در آن بارندگی ۱۴ میلیون مترمکعب رواناب در اهواز تولید شده بود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.