مشخص شدن ارزش واقعی آب افزایش بهره وری در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با مشخص شدن ارزش واقعی آب کشاورزی در فارس بهره وری در این بخش افزایش می‌یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در نشست تخصصی سند بهره وری آب و کشاورزی در اتاق بازرگانی فارس بیان کرد: در استان فارس حدود ۸۰ درصد از منابع آب زیر زمینی است از این رو طرح تعادل بخشی در دستور کار قرار گرفته و در این طرح به بحث مسلوب المنفعه چاه‌های غیر مجاز توجه شده است.

او، با اشاره به ضرورت حل مشکل چاه‌های غیر مجاز، تصریح کرد: در صورتی که آب به صورت حجمی و کنترل شده تحویل کشاورز داده نشود، انگیزه کافی برای بالا بردن بهره وری آب در کوتاه مدت ایجاد نمی‌شود.

قاسمی به ضرورت آموزش و فرهنگ سازی ترویجی به منظور افزایش بهره وری نیز اشاره کرد و ادامه داد: با همین میزان آب در دسترس می‌توان تولید قابل قبولی داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: به منظور صرفه جویی در مصرف ذخایر آب‌های زیر زمینی باید وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای نیز مشارکت داشته باشند.

او، تاکید کرد: الگوی کشت بهاره و پاییزه، بذور مختلف، تناوب زراعی، استفاده از ارقام جدید، افزایش چشمگیر ضریب مکانیزاسیون در چند سال اخیر، توسعه آبیاری تحت فشار با تخصیص یارانه از جمله اقدامات وزارت جهاد کشاورزی به منظور صرفه جویی در مصرف آب است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار