رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: توسعه صنعت تنها راه برون‌رفت کشور از بحران‌های اقتصادی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامعلی رخصت رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: توسعه صنعت تنها راه برون رفت کشور از بحران های اقتصادی است، هر کشوری به توسعه و پیشرفت دست پیدا کرده، صنعت را پیشران قرار داده است و ما نیز باید از سایر کشورها تبعیت کنیم.

او در هفتمین جلسه کمیسیون صنعت تصریح کرد: در حال حاضر با قرار گرفتن ایران، در لیست FATA ، مراودات بانکی حداقلی که در حال انجام است، ممکن است که قطع شود و مشکلات زیادی را برای کسب و کارشان ایجاد کند.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: امیدواریم که دولت برای این مسئله تدابیر لازم را بیاندیشد تا بتوانیم از این بحران خارج شویم. صنایع اگر مورد تحریم قرار گیرند دیگر نمی توانند مواد اولیه وارد کنند، وزارت صمت باید راهکارهایی را برای این معضل مدنظر قرار دهد.

رخصت با بیان اینکه سازمان بهره‌وری در خصوص -وضعیت قرمز تشکیل سرمایه- هشدار داده است افزود: با نگاه به 3 دهه قبل در حوزه صادرات و واردات می توان دریافت که بسیاری از کالاها از خارج به ایران وارد می شد حال به مجرد آنکه ایران وارد عرصه تولید این کالاها و محصولات شد، کشورهای خارجی به منظور رقابت، کالاهایی را با کیفیت بهتر وارد کشور کردند و آن ها از صادرات به کشور ما بازنماندند بلکه به سمت تولید کالاهای با کیفیت حرکت کردند و روند صادرات را به کشور ما تداوم بخشیدند.

او تصریح کرد: عمده کالاهای صادراتی ما به کشورهای افغانستان، ازبکستان و آسیای میانه انجام گرفته است اما شواهد حاکی از آن است که واحدهای صنعتی در افغاستان و ازبکستان به شدت در حال فعال شدن و تولید کالا هستند، این در حالی است که ایران کالایی ندارد که جایگزین تولیدات گذشته خود کند.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، با طرح این سوال که «فعالان اقتصادی ما چه میزان بر ارتقای بهره وری و فعالیت های دانش بنیان تمرکز کرده اند تا بتوانیم بازار صادراتی مان را حفظ کنیم؟»گفت: ما باید به سمت تولید کالاهای دانش بنیان حرکت کنیم تا بازارهای آسیای میانه را حفظ نماییم، چرا که این بازارها با زحمت بسیاری به دست آمده است.


موانع حوزه صنعت در جلسه ای با رئیس مجلس بررسی شد

علی اکبر لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولتی و بخش خصوصی گفت: موانع حوزه صنعت استخراج شده و در جلسه ای تحت عنوان بررسی قوانین مخل کسب و کار به دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و دکتر الفت معاون قوه قضاییه نیز منعکس گردید، همچنین برخی از این موارد در کمیسیون های مجلس مطرح شده و در دست پیگیری هستند.

او با بیان اینکه ماده 37 قانون تامین اجتماعی مربوط به سال 54 است و این قانون به نحوی انشاء شده که برداشت های یک طرفه از آن صورت می گیرد، تصریح کرد: در حال حاضر حدود 130 واحد و بنگاه تولیدی و اقتصادی در خراسان رضوی با ارزشی بالغ بر حدود 8 هزار میلیارد تومان سرمایه در تملک بانک ها قرار گرفته است.

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولتی و بخش خصوصی گفت: در ماده 37 قانون تامین اجتماعی، واژه "کارگاه" وجود دارد که برداشت مجریان و تامین اجتماعی "کارگاه ها" است. براین اساس اگر بانک یک واحد را توقیف کرد و بخواهد فرآیند مزایده برگزار کند باید مطالبات تامین اجتماعی تمام کارگاه های فرد در سطح کشور را بررسی و پرداخت کند تا آن واحد به فروش برسد و یا اگر مالک بخواهد واحدش را به فروش برساند، باید تمامی مطالبات واحدهای خودش را در حوزه تامین اجتماعی پرداخت کند تا بتواند گواهی لازم را اخذ کند.

لبافی افزود: تقریبا مشکل 50 واحد در استان مورد حل و فصل قرار گرفت،زیرا که برداشت سلیقه ای در خصوص آنان اعمال شده بود و قریب به 80 واحد که در حال حاضر در تملک شبکه بانکی قرار دارند و کسی نتوانسته مشکل آنان را حل کند. این موضوع به کمیسیون اقتصادی مجلس نیز منعکس شده تا بتوانیم برداشت سلیقه ای که در این ماده وجود دارد را شفاف سازی کنیم.

او تصریح کرد: همچنین تاکنون در خصوص طرح توسعه دو شهرک صنعتی مدنظر کمیسیون صنعت مقدمات اولیه فراهم شده و به جمع بندی دبیر خانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان رسیده است.
 

صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران رشد خوبی داشته است

هادی نبی زاده رئیس هیات مدیره شرکت "کف‌ساز شرق" با اشاره به اینکه فرهنگ کار در کشور ما نهادینه نشده است، لذا باید فرهنگسازی واقعی در حوزه کسب و کار صورت گیرد، گفت: کارگران مشکلات معیشتی بسیاری دارد باید با ارائه دستمزد معقول و بیدار کردن وجدان کاری در کارگران بتوانیم گام های موثری را به منظور ترویج فرهنگ کار برداریم هر چند که ممکن است این اقدام به طول انجامد.

او با اشاره به اینکه پایه و اساس صنعت باید تحقیق و توسعه باشد، گفت: جذب و حمایت از سرمایه گذار در حوزه زودبازده بسیار مطلوب است حال اگر فعال اقتصادی در عرصه تولید نیز سرمایه گذاری کرده باید از حمایت های لازم برخوردار شود.

رئیس هیات مدیره شرکت "کف‌ساز شرق" گفت: در سال‌های اخیر که دولت به حوزه تولید توجه بیشتری معطوف کرده، واحدهای تحقیق و توسعه در قسمت مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی رشد بهتری را شاهد می باشند و به همین دلیل تولیدات داخلی با کیفیت توانسته اند قابلیت رقابت با تولیدات خارجی را به دست آورند.

نبی زاده افزود: در تامین مواد اولیه با مشکلات مبادلات بانکی، محدودیت های ارزی و .... مواجه هستیم اما با تمام این تفاسیر صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران رشد خوبی داشته و جایگزین بسیاری از کالاهای خارجی شده است.

او تصریح کرد: چنان که صنعت آرایشی در استان به خوبی پا گرفته است و تداوم این روند مستلزم حمایت اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی است.

فعالیت شرکت های دانش بنیان

اکبر امینی معاون پشتیبانی فناوری پارک علم و فناوری خراسان گفت: با توجه به رویکردهای دولت در چند سال اخیر، حوزه های دانش بنیان مورد حمایت قرار گرفته اند و با ایجاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اعتباراتی که صندوق نوآوری و شکوفایی دولت به این حوزه تخصیص داده، حوزه های دانش بنیان فعال شده اند و از سوی دیگر پارک علم و فناوری خراسان رضوی یکی از بزرگترین پارک های علم و فناوری است که ظرفیت بسیار خوبی دارد.

او تصریح کرد: منابع خدادادی در کشور ما فراوان است و صرف نظر از نفت که صدمه اصلی را به اقتصاد کشور وارد آورده است؛ منابع معدنی و صنایع اولیه در کشور ما کم نیستند و از آن طرف منابع انسانی بسیار خوبی داریم. رشد دانشگاه ها و فارغ التحصیلان دانشگاهی حاکی از آن است که از حیث علمی نیز از سایر کشورها کم نداریم.

معاون پشتیبانی فناوری پارک علم و فناوری خراسان گفت: براساس قوانین و مقررات موجود، پارک های علم و فناوری از قوانین مناطق آزاد برخوردار هستند و کاملا تمام شرایطی که یک منطقه آزاد از آن برخوردار است، پارک علم و فناوری نیز از آن بهره می برد.

امینی افزود: شرکت های دانش بنیان و واحدهای «R&D» صنایع دو دسته اصلی ساکنان پارک علم و فناوری هستند که متاسفانه تعداد واحدها از گروه دوم بسیار اندک است، این در حالی است که در سایر کشورها تمام برندهای معتبر واحدهای تحقیق و توسعه خود را در پارک علم و فناوری مستقر می کنند. صنایع باید از این ظرفیت استفاده نمایند تا بهره وری مطلوب حاصل شود.
 
 

استاندارد کیفیت در استان ما از جایگاه لازم برخوردار نیست

 
علیرضا کیوانی مدیر نمایندگی انجمن دارندگان نشان استاندارد با طرح این سوال که"چرا تعامل لازم میان بخش صنعت و پارک علم و فناوری شکل نگرفته است؟"گفت: حال باید اتاق فکری تشکیل شود تا راهکارهای ایجاد انگیزه حضور صنایع در پارک علم و فناوری مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد، اگر کارخانجات به این نتیجه برسند که می توانند بهره وری حوزه تحقیق و توسعه خود را در پارکها افزایش دهند قطعا تعامل خود را با پارک علم و فناوری تقویت خواهند کرد.

او تصریح کرد: از زمان حضور استاندار، کمیته استاندارد و شورای عالی استاندارد تشکیل شده اما تا کنون استاندارد و کنترل کیفیت در مدل مثلث توسعه اقتصادی جایی نداشته است.

مدیر نمایندگی انجمن دارندگان نشان استاندارد گفت: استاندارد و کنترل کیفیت در استان ما از جایگاه لازم برخوردار نیست، به طوری که واحد نمونه صنعتی از سوی اداره کل صمت انتخاب می شود اما از اداره کل استاندارد استعلام گرفته نمی شود، حتی مواردی بوده که واحد نمونه از نظر اداره کل استاندارد دارای مشکل بوده اما در سطح استان از آن واحد تقدیر و تشکر به عمل آمده است. تمام این موارد حاکی از آن است که استاندارد و کنترل کیفیت، از جایگاه لازم برخوردار نیست.
 

انتهای پیام//ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.