کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: علاوی معتقد است مجموعه وزرای انتخابی او سابقه اتهام به فساد نداشته و با کابینه قبل متفاوت است.

تحولات عراقمصیب نعیمی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روند تشکیل کابینه و گرفتن رای اعتماد محمد توفیق علاوی به عنوان نخست وزیر از پارلمان عراق اظهار کرد: از  آغاز معرفی محمد توفیق علاوی نظرات مخالف با او مطرح شده بود، ولی با وجود آن  روند تشکیل کابینه توسط او پیش رفته و حلبوسی رئیس پارلمان امروز زمان رای گیری و رای اعتماد به کابینه نخست وزیر جدید را اعلام کرده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: احتمال می‌رود با توجه به مشورت‌هایی که با فراکسیون‌های مختلف صورت گرفته است کابینه  پیشنهادی علاوی رای کافی را به دست بیاورد.

نعیمی عنوان کرد: بدون شک نخست وزیر جدید عراق با توجه به عبور عراق از بحران های سیاسی اخیر، همچنین نارضایتی مردم از امور خدمات دولتی و اجتماعی مشکلات و چالش‌های زیادی پیش رو دارد علاوه بر این علاوی پیشنهاداتی را مبنی بر  نحوه همکاری و اجرای قوانین و  مقررات مبارزه با فساد و اخراج افرادی که مورد اعتراض مردم بودند،  از پست‌های دولتی مطرح کرده است.

او با اشاره به پیش بینی زمان شروع به کار کابینه  پیشنهادی محمد علاوی نخست وزیر جدید خاطر نشان کرد: بخش بزرگی از گزینه‌های کابینه او متشکل از تکنوکرات‌ها هستند. در همین راستا، علاوی با نمایندگان مختلف برای کسب رای اعتماد مشورت کرده است، زیرا در غیر این صورت امکان دستیابی به رای  واحد مشکل می‌شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: علاوی ادعا دارد مجموعه وزرای انتخابی او از جهت نداشتن سابقه اتهام به فساد و و توانایی در بُعد کارشناسی انتخاب شدند و از این لحاظ با کابینه قبل متفاوت است، در حال حاضر هم رایزنی‌های برای رضایت سایر فراکسیون‌ها انجام شده است، ولی همچنان علاوی و گزینه های انتخابی او مخالفان زیادی هم بین کرد‌ها و اقلیت‌های مجلس وجود دارند.


بیشتر بخوانید: سهم خواهی غیر منطقی فراکسیون‌های مجلس؛علت تعویق تشکیل کابینه عراق


محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق، در آستانه جلسه پارلمان که قرار است امروز برای دادن رای اعتماد به کابینه پیشنهادی «محمد توفیق علاوی» برگزار شود، گفت: مامور تشکیل کابینه، فرد مستقلی نیست و توافقی درباره او وجود ندارد. علاوی در توییتر خود نوشته بود: «به خواست الهی، فردا (پنجشنبه) به اولین کابینه متشکل از کاندید‌های مستقل، پاک‌دست و کارآمد رای داده خواهد شد و حقوق مردم هیبت عراق را برمی‌گرداند.» محمد الحلبوسی، ریاست پارلمان عراق و رئیس ائتلاف سنی «تحالف القوی العراقیه» پیش از این امروز پنجشنبه را زمان تشکیل جلسه ویژه اخذ رای اعتماد برای کابینه توفیق علاوی تعیین کرده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار