کارشناس آسیای مرکزی و قفقاز گفت: ایران سعی کرده کم‌تر خود را درگیر تنش‌ها و اختلاف نظر‌های حاکم بر ادلب بکند؛ بنابراین در حال حاضر ساز و کار‌های دو طرفه اولویت پیدا کرده است.

ساز و کار‌های دوطرفه بین روسیه و ترکیه در حل بحران ادلب اهمیت دارد/ راه حل نظامی در سوریه بی اثر استجعفر حق‌پناه کارشناس مسائل آسیای مرکزی و قفقاز  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به عوامل تنش زا میان آنکارا و دمشق گفت: ترکیه سرمایه گذاری گسترده‌ای در سیاست خاورمیانه‌ای خود کرده که نهایاتا باید درتحولات شمال سوریه و منطقه ادلب از آن بهره برداری کند.

او افزود: اصولا تنها نقطه‌ای که نیرو‌های وابسته به ترکیه در سوریه حضور داشتند، منطقه ادلب بود و مروری بر تحولات دو ماه اخیر نشان می‌دهد که ارتش سوریه با کمک مسکو، به تدریج توانسته حاکمیت خود را در این مناطق شمالی گسترش دهد؛ قرار بود در منطقه ادلب تمام تغییر و تحولات شمال سوریه تعیین و تکلیف شود.

حق‌پناه با بیان اینکه ترک‌ها از خلف وعده‌ای که روسیه داشته گلایه‌مند بودند، اظهار کرد: مسکو- آنکارا در حوزه دیپلماتیک علی‌رغم رابطه دوستانه‌ای که میان روسای جمهور دو کشور وجود دارد نتوانستد به توافق برسند و نهایتا کار به درگیری‌های مستقیم رسید که الان شاهد به اوج رسیدن آن هستیم، به نظر می‌رسد این تنش‌ها که در آینده نزدیک فروکش نخواهد کرد.

این کارشناس مسائل آسیای مرکزی و قفقاز با اشاره به اجلاس سوچی توضیح داد: اجلاس سوچی جایی بود که سه کشور ایران، ترکیه و روسیه با یکدیگر توافقاتی انجام داده بودند که تا حدودی هم موفقیت آمیز بود. در حال حاضر هم تمایل به احیای اجلاس سوچی از سمت آنکارا و مسکو وجود دارد، ولی موضوع این است که ایران سعی کرده کم‌تر خود را درگیر تنش‌ها و اختلاف نظر‌های حاکم بر ادلب بکند؛ بنابراین در حال حاضر ساز و کار‌های دو طرفه اولویت پیدا کرده است.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد ترکیه بی میل به پیگیری روند حل منازعه خارج از اجلاس سوچی نیست. زیرا ورود ایران می‌تواند وزنه سوریه و روسیه را تقویت کند. البته ترکیه در حال حاضر در جست و جوی راهکاری است که کشور‌های اروپایی مانند آلمان و فرانسه را به مذاکراتی بکشاند که روند متوازن سازی در برابر روسیه را در پیش بگیرد، به طور کلی بعید می‌دانم بحث اجلاس سوچی در حال حاضر موضوعیت پیدا کند.

حق‌پناه با اشاره به مواضع مجامع بین المللی درباره حوادث شب گذشته منطقه ادلب، توضیح داد: سازمان ملل خواستار کاهش منازعه شده و نهاد‌های دیگر وابسته به سازمان ملل هم توجه خود را بر بحث آوارگان و کشته شدن شهروندان معطوف کرده است که در حال حاضر وضعیت وخیمی دارند.

او اضافه کرد: برای نهاد‌های اروپایی بیشتر مسئله مهاجرت آوارگان مهم است؛ ترکیه هشدار داده که شاید نتواند مانع رفتن آوارگان به اروپا شود و از این موضوع به عنوان یک ابزار تهدید استفاده می‌کند.

حق‌پناه گفت: ناتو به عنوان مجموعه‌ای که ترکیه هم عضوی از آن است، اعلام کرده از موضع ترکیه حمایت خواهد کرد و حملات ارتش سوریه را محکوم کرده و آن را کورکورانه نامید است، اما با این حال خواهان کاهش بحران شده است؛ در حال حاضر هم اقدام خاصی را مد نظر ندارد، ولی احتمالا اجلاسی را در استانبول برگزار کنند.

کارشناس آسیای مرکزی و قفقاز با اشاره به آینده اوضاع غرب آسیا اظهار کرد: ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که درآن موضوعات غافلگیر کننده زیادی وجود دارد. در چند ماه گذشته کسی فکر نمی‌کرد که میان روسیه و ترکیه تا این اندازه تنش بوجود بیاید و در حال حاضر به نظر می‌آید که این دفعه جنگ تا کوتاه مدت ادامه‌دار باشد و شاهد افزایش درگیری‌ها خواهیم بود.

او در پایان خاطرنشان کرد: اما طبیعتا به این دلیل که اصولا بحران سوریه وارد مرحله‌ای شده که راه حل نظامی در مورد آن بی اثر است، باید در میان مدت شاهد روند صلح از طریق دیپلماتیک باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
بله کاملا موافقم راه حل نظامی برای این کشور دیگه تاثیری نداره
آخرین اخبار