قطعه سازان برای اینکه بتوانند به شعار جهش تولید جامه عمل بپوشانند خواستار تسویه مطالباتشان از خودروسازی ها هستند.

///به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش وزیر صنعت از قطعه سازان و خودروسازان خواست تا توان کشور در داخلی سازی قطعات وارداتی افزایش پیدا کند و این خبر هیاهوی زیادی در رسانه ها ایجاد کرد چرا که تحریم ها تاثیرات به شدت منفی در بازار خودرو گذاشت و تولیدات داخلی به شدت کاهش یافته بود. 

مدتی پس از امضای قرار داد، شاهد افزایش تولید خودروهای داخلی بودیم که خودروسازان و قطعه سازان توانستند به طور چشمگیری تولید خودرو را افزایش دهند اما پس از آن مشکلاتی برای قطعه سازان به وجود آمد.

هم اکنون تولید کنندگان داخلی که اتفاقا عزم جدی برای کاهش وابستگی کشور به واردات قطعات خودرو دارند، بیش از همه از سیاست‌های دو خودروساز در کشور در عدم تامین به موقع مطالبات دچار مشکل هستند و وزارت صمت نیز برخلاف ادعا‌های مطرح شده کمکی به حل مشکلات قطعه سازان نمی‌کند.

هم اکنون بدهى خودروسازان به دلیل نبود نقدینگى ایجاد شده و از آنجا که دو صنعت قطعه و خودرو زنجیره وار به هم متصل هستند، با عدم تامین نقدینگى خودروسازان و در پى آن تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه سازان هر دو صنعت آسیب خواهند دید. مشکل دیگر این است که اگر مطالبات قطعه سازان پرداخت نشود تعداد زیادی از افراد بیکار خواهند شد.

قطعه سازان با ۳۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند و اگر تامین نقدینگی شود می‌تواند به ۶۰ درصد افزایش پیدا کند، اما تا زمانی که با تیراژ کمتری قطعه تولید می‌کنند از این رو تولید قطعه کم خواهد شد.

///

افزایش تولید خودروسازان و قطعه سازان در تولید خودرو

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: از ابتدای امسال تا ۴ ماه پیش تولید خودرو در کشور کم شده بود و تولید این کالا در مقابل سال گذشته از انحراف خارج شده بود و امسال ۳۵ درصد کمتر از سال گذشته خودرو تولید کردیم.

او بیان کرد: پس از آن جلساتی با وزیر، قطعه سازان و خودروسازان برگزار شد که بنا بر آن و به همت قطعه سازان و به شریط تامین نقدینگی و پرداخت مطالبات قرار شد تولید خودرو افزایش یابد و مطالبات صفر شوند. قطعه سازان با همت دست به دست یکدیگر دادند و تولید خودرو افزایش پیدا کرد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان ادامه داد: قرارداد صحبت شده ۳ مزیت بزرگ به دنبال داشت. یکی از اصلی‌ترین آن تجاری شدن خودرو‌های کف بازار بود، دیگری افزایش چشمگیر خودرو بود که تا امروز جمع تولید کمتر از ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است و آخرین نهضت ساخت داخل به دعوت وزیر و قطعه سازان بود.

محبی نژاد تشریح کرد: تمام قطعه سازان کمر همت بستند و توان تولید را به شدت افزایش دادند. از طرفی هیئت دولت مصوب کرد که مطالبات قطعه سازان باید پرداخت شود و به تمام نمایندگام همه ارکان صورت جلسه شد و بانک مرکزی شورای پول و اعتبار را موظف کرد تا پول پرداخت شود.

او ادامه داد: مطالبات قطعه سازان ۱۰ هزار میلیارد تومان بود که با صحبت‌هایی قرار شد ۵ هزار میلیارد تومان به همراه انتشار ۲ هزار و ۳۰۰ اوراق بهادار پرداخت شود که اکنون این رویه کار قطعه سازان را به شدت سخت کرده است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان افزود: هم اکنون تنها یک خودرو ساز توانسته ۵ هزار میلیارد تومان جذب کند و تاکنون غریب به ۲۵ درصد منابع جذب شده و تقریبا ۷۵ درصد منابع به دست قطعه ساز و خودروساز نرسیده است.

محبی نژاد تشریح کرد: مشکلی که وجود دارد پرداخت حقوق کارگران است که باید پرداخت شود، اما اکنون در پرداخت حقوق آن‌ها مشکل وجود دارد. با همتی که قطعه سازان در تولید قطعه انجام دادند انصاف نیست که وعده سرخرمن بدهند و عزم جدی دیده نشود.

او تشریح کرد: اتفاق بد دیگر این است که با توجه به افزایش تولید و استفاده از قطعات تولید شده انبار قطعه خالی شده است و اگر قطعه سازان مطالبات خود را دریافت می‌کردند اکنون می‌توانستند با کمبود مواد را جبران کنند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان افزود: کرونایی که تولید چین را فلج کرده است ضربه مستقیمی نیز به تولیدات داخلی ما نیز گذاشته است. اگر نقدینگی تامین می‌شد اکنون با این وضع کمبود رو به رو نمی‌شدیم و هم اکنون هیچ کاری از دستمان بر نمی‌آید و متاسفانه نمی‌توان کاری انجام داد.

محبی نژاد گفت: انتظارمان از دولت این است که به فکر اشتغال صنعت خودرو باشند. امسال ۱۳۰ هزار نفر از ۲۸۰ هزار نفری که سال گذشته تعدیل شده بودند سرکار آمدند، اما با این حال این امکان وجود دارد که مجدا بیکار شوند.

///

داخلی‌سازی قطعات خودرو نیازمند عزمی جدی است

بهنیا سخنگوی انجمن قطعه‌سازان درباره داخلی‌سازی قطعات خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: داخلی‌سازی قطعات خودرو نیازمند عزمی جدی است که اگر هیچ کمکی در این زمینه نشود این پروژه متوقف خواهد شد یا پیشرفت آن بسیار کند خواهد شد.

او بیان کرد: در سال ۹۸ برای داخلی سازی حدود ۶۸ قطعه قراردادی امضا شده است، حدود ۳۲ قطعه به تولید انبوه رسیده و ۷ قطعه دیگر به زودی به تولید انبوه خواهد رسید. در سال ۹۹ حدود ۲۲۱ قطعه به خودکفایی خواهد رسید که اگر این پروژه اتمام پیدا کند برای خودروسازان در ارزآوری به صرفه‌جویی خواهند رسید.

بهنیا ادامه داد: خودکفایی در داخلی‌سازی قطعه فقط برای گروه خودروسازی سایپا حدود هزار و ۲۰۰ صرفه‌جویی ارزی خواهد شد. هم اکنون با توجه به نیاز سرمایه‌گذاری و رونق تولید خودروسازان باید بتوانند پرداختی به قطعه‌سازان داشته باشند، اما به دلیل مشکلات نقدینگی برای خودروسازان از عهده پرداخت مطالبات روزمره بر نمی‌آیند.

سخنگوی انجمن قطعه سازان افزود: حدود سه هزار میلیارد تومان به یکی از خودروسازان مجوز پیش فروش صادر کرده‌اند، اما با توجه به وضعیت بازار این فروش غیر منطقی است چرا که ممکن است برگشت پول طولانی شود.

او گفت: هم اکنون با توجه به اینکه نقدینگی یکی از مشکلات بارز در صنعت خودرو است تمام فعالیت دراین کار را تحت شعاع قرار داده است.
بهنیا درباره قاچاق قطعات خودرو گفت: هم اکنون حدود ۲۰ درصد قطعات خودرو بومی سازی شده اند و ما بقی قطعات خودرو در بازار قاچاق یا وارداتی است. متأسفانه راه‌های برای کنترل قاچاق در کشور وجود ندارد.

بهنیا درباره قطعات دسته دوم خودرو گفت: متاسفانه در بازار آشفته زمانی که تقاضا و مشتری وجود دارد عرضه کم می‌شود و با توجه به مشکلات ارزی ممکن است برخی قطعات که مدت‌ها در انبار وجود داشته‌اند در بازار عرضه شود و ممکن است جنس‌های از رده خارج و تاریخ انقضا گذشته در بازار دیده شود که می‌تواند وضعیت بحرانی ایجاد کند.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با اشاره به راهکار‌های موجود برای بحران‌های کشور گفت: باید ظرفیت تولید داخل به حدی افزایش یابد که توان تامین را داشته باشد که نیازمند نقدینگی است.

او افزود: قطعه سازان با ۳۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند و اگر تامین نقدینگی شود می‌تواند به ۶۰ درصد افزایش پیدا کند، اما تا زمانی که با تیراژ کمتری قطعه تولید می‌کنند از این رو تولید قطعه کم خواهد شد.

حال انتظار می رود که مسئولان بالادستی به پرداخت مطالبات و وعده هایی که داده اند بیشتر بپردازند تا روند تولید خودرو افزایش یابد و انرژی قطعه سازان در داخلی سازی قطعات کم نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۲۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
اونا که با پیش فروش محصولات به راحتی دارن نقدینگی جمع می کنند پس چرا مطالبات قطعه سازانو پرداخت نمی کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
چرانرخ دلار وسکه سربه آسمون زده!؟!؟ آیاکسی درخانه ی دولت هست!؟؟؟ یاهمه کرونا گرفتید!!! ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
وقتی یه بیماری همه گیر میشه سهام دارا به سمت بازار های امن تر مثل طلا و ارز میرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
بهانه هر ساله شروع شد
ورشکستگی ، بیکاری کارکنان ، واردات قطعه ، افزایش قیمت خودروها و در نهایت عدم تحویل خودروها و بالابردن حاشیه بازار
و این قصه ادامه دارد
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۲۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
خدارو شکر که کرونا صنعت ارابه سازی مرگ رو تعطیل کرد..
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۱۴:۰۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
اینا خودشون بلدن چطور گرون کنن،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
رمز ماندگاری مافیای خودرو در ضعیف نگهداشتن قطعه ساز
United States of America
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
تو رو خدا بییید این دو خودروساز رو تعطیل کنید ما از دستشون راحت شیم و یه شرکت خارجی رو اختیار کامل بدین بیاد ایران که حتماً با شرایز اختیار تام میاد خودرو تولید بکنه به خدا آلودگی و مصرف بنزین هم کم میشه. یا جازه بدین هرکی بخواد خودش خودرو تولید کنه و دولت تو کار شماره گذاری اختلال ایجاد نکنه. خیلی ها هستند با همین قطعات تو بازار خودروی بهتری می سازن...
به خدا خسته شدیم...
Turkey
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
تو روخدا واردات ازاد بشه هر چی گرانیه از همین خودرو سازیه نشات میگیره
Iran (Islamic Republic of)
A
۱۲:۰۵ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
شرکتهای خودروساز که پول این گاریها را پیش پیش از مردم میگیرند، چرا پول قطعه سازا رو نمیدن پس، احتما اینجا هم مافیا داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
آقا قطعه سازان منظورتون کدومه؟؟ مافیا رو میگین یا شرکت های ورشکسته شده بخاطر همین مافیا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
تا کجا
آلان که پول خودرو رو پیش پیش از مردم میگیرید و یکسال و بیشتر خودروشان رو تحویل می دهید پس چرا بازم این چنین
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۹:۱۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
سال گذشته بانک مرکزی ۵۰ هزار میلیارد ریال جهت پرداخت به قطعه سازان پرداخت کرد .چرا این خودرو سازی ما اینقدر میلنگه!!!!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
چون پولش میره جای دیگه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۰۲ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
به دلیل اینکه سهامداران عمده خودروسازی ایران همان قطعه سازان میباشند و در واقع تامین نکردن قطعه و گران شدن خودرو به نفع خود قطعه سازان هستش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
همیشه این قطعه سازها طلبکار هستند و این قطعات هم هیچ کیفیتی نداره انگار پول این مردم به چاه ریخته میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
پول خودرو که پیش پیش و نقد از مردم میگیرند ایراد کار کجاست که همیشه با کمبود نقدینگی مواجه هستند و پول قطعه ساز نمیدهند پول ها کجا میرود قیمت ماشین هم که سر به فلک کشیده بازم میگن پول نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
باسلام از نخبه های کشور کمک بگیریدتا قطعه خودرو براتون بسازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۸ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
عزیزان یک سال ديگه دوام بيارين انشاالله بعدش درست ميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۴ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
اولا درد دل اینها به ما ربطی نداره

دوما بازبان زرگری به هم پیام دادن که نیاز به شفاف سازی داره

به فلان خودروساز مجوز ۳ هزار میلیارد فروش داده شده
یا فلان خودرو ساز ۵ هزار میلیارد تامین بودجه کرده

سوما بیخود این چرندیات رو تحویل هم ندید

رو راست بگید قصد داریم
قیمت ها رو بالا ببریم
و از گرده ما مردم بدبخت کسری بودجه تون رو بیرون بکشید
آخرین اخبار