معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه با اشاره به افزایش قابل توجه مصرف آب در کرمانشاه، گفت : فقط ۴۰ میلیون لیتر در شبانه روز افزایش مصرف ناشی از شست و شوی دست‌ها در شهر کرمانشاه داریم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،رضا داوودی معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه گفت : این افزایش مصرف ناشی از رعایت موازین بهداشتی به دلیل نگرانی از شیوع کرونا و همچنین خانه تکانی پایان سال است.

او گفت : هم اکنون از نظر میزان مصرف در سطح الگوی مصرف فصل تابستان قرار داریم و میزان مصرف کلی آب در استان ۴۰ درصد و مصرف ناشی از شست و شو و نظافت فردی حدود ۲.۵ برابر شده است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه بر اساس برآورد‌های تقریبی انجام شده فقط در شهر کرمانشاه روزانه ۴۰ میلیون لیتر افزایش مصرف ناشی از شست و شوی دست‌ها داریم، گفت: عمده افزایش مصرف مربوط به بخش خانگی بوده، زیرا سایر بخش‌ها از جمله مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند.

داوودی افزود: این افزایش مصرف شوک هیدرولیکی به شبکه آب وارد کرد که شدت آن را در جمعه گذشته (۹ اسفند) شاهد بودیم و باعث شد در برخی نقاط افت فشار و یا حتی قطعی آب جزیی را شاهد باشیم.

او از افزایش ظرفیت تامین آب شهر کرمانشاه به میزان حدود هزار لیتر در ثانیه از روز شنبه (۱۰ اسفند) خبر داد و گفت: از این میزان ۱۲۰ لیتر در ثانیه از محل پنج حلقه چاه تامین شده و به علاوه استفاده از خط اضطراری آبرسانی از سد گاوشان نیز در مدار قرار دارد.

 این مسئول،گفت: با اقدامات انجام شده اکنون شبکه آب در تمام نقاط شهر کرمانشاه پایدار است و در هیچ نقطه‌ای مشکل خاصی نداریم.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه از پایش مستمر وضعیت تامین آب در شبکه هم یاد کرد و افزود: برای این منظور در زمینه افت فشار‌های احتمالی صرفا به گزارش‌های مردمی اکتفا نمی‌کنیم و اکیپ‌هایی به صورت ۲۴ ساعته در تمام محلات خصوصا مناطقی که مشکل داریم، وضعیت شبکه را رصد می‌کنند.

داوودی با بیان اینکه در شهر کرمانشاه در چند نقطه در ایام پیک مصرف معمولا افت فشار داریم، افزود: این مناطق شامل شمال شرق و جنوب غرب شهر است.

او دلیل اصلی این مشکل را کمبود ۸۰ هزار مترمکعبی مخازن شهر کرمانشاه برای توزیع مناسب آب دانست و گفت: در شرایطی که منابع تامین آب کافی داشته باشیم، باید برای توزیع مناسب آب، مخازن ذخیره و خطوط بین مخزنی از سوی شرکت آب منطقه‌ای تعریف شود که در این زمینه با مشکلاتی مواجهیم که عمدتا ناشی از کمبود اعتبار است.

داوودی درباره وضعیت تامین آب سایر شهر‌های استان گفت: گزارش خاصی از ناپایدار بودن شبکه از سایر شهر‌های استان نیز دریافت نکردیم و البته برای کنگاور نیز یک حلقه چاه را تجهیز و وارد مدار کردیم.

او از اهمیت کیفیت آب هم یاد کرد و گفت: آب سالم خط قرمز ما است و در این زمینه یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های کشور را داریم.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه با بیان اینکه گاهی در برخی از شهر‌های استان از جمله هرسین، کرند و ریجاب مشکل کدورت آب داشتیم، گفت: مشکل کدورت هرسین مرتفع شده و تصفیه خانه آب کرند و ریجاب نیز در مراحل نهایی کار است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به وضعیت فاضلاب شهر کرمانشاه داشت و گفت: هم اکنون برای جمعیت حدود یک میلیون و ۱۵ هزار نفری شهر کرمانشاه برای ۱۰۰ درصد نقاط شهری شبکه فاضلاب را داریم.

او افزود: البته ۶۵ درصد شبکه فعلی فاضلاب شهر کرمانشاه مدرن و مهندسی و در ۳۵ درصد مابقی نقاط که عمدتا نیز مناطق بافت قدیمی هستند، شبکه به صورت سنتی و قدیمی است.

داوودی اصلاح شبکه در بافت قدیمی شهر را کاری بسیار سنگین و پرهزینه دانست که با وجود همه مشکلات در حال انجام است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه مشکل دیگر فاضلاب شهر کرمانشاه را مربوط به تصفیه‌خانه فاضلاب دانست و گفت: هم اکنون یک مدول تصفیه‌خانه فاضلاب داریم که فاضلاب بیش از ۳۰ درصد شهر یعنی برای جمعیت ۳۲۴ هزار نفر را با ظرفیت ۶۰ هزار مترمکعب در شبانه روز تصفیه می‌کند.

او با بیان اینکه برای رفع مشکل فاضلاب شهر کرمانشاه در کنار اصلاح خطوط سنتی باید ظرفیت تصفیه‌خانه را نیز افزایش دهیم، گفت: برای همین منظور علاوه بر ارتقا کمی و کیفی تصفیه خانه موجود نیازمند احداث دو مدول تصفیه‌خانه با ظرفیت ۱۴۴ هزار مترمکعب در شبانه روز برای جمعیت ۷۸۰ هزار نفری باقی مانده شهری هستیم که تا افق ۱۴۱۰ نیاز شهر کرمانشاه را پوشش دهد.

 این مسئول،گفت: در زمینه ایستگاه‌های پمپاژ نیز از سه ایستگاه موجود کنونی دو ایستگاه نیازمند بازسازی است و یک ایستگاه جدید نیز باید احداث شود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه مجموع اعتباراتی که برای ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه مورد نیاز است را بیش از هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از آنجایی که از طریق بودجه سالیانه فقط یک تا دو درصد این مبلغ در سال به ما داده می‌شود، باید سراغ منابع جدیدی می‌رفتیم.

داوودی با اشاره به توافقاتی که با بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا در این زمینه در اوایل سال ۱۳۹۶ انجام شد، گفت: اگرچه پروژه فاضلاب شهر کرمانشاه اولین اولویت این بانک در ایران بود، اما تا کنون به دلیل مسائل ناشی از تحریم‌ها موفق به اخذ این تسهیلات نشدیم که البته پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

او افزود: به دنبال منابع مالی دیگری برای اجرای پروژه فاضلاب شهر کرمانشاه هستیم که یکی از آن‌ها فروش پساب شهر کرمانشاه است که پتروپالایش آناهیتا به عنوان مشتری اصلی ۵۰۰ لیتر در ثانیه از این پساب را نیاز دارد.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه افزود: استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری نیز راهکار دیگر است که موافقت‌های اولیه این موضوع را نیز اخذ کردیم.

داوودی از وضعیت هدررفت آب در کرمانشاه یاد کرد و گفت: جزو چند شهر اول در زمینه هدررفت آب هستیم که این هدررفت ناشی از دو بخش هدررفت ظاهری و واقعی است.

او هدررفت واقعی را مربوط به فرسودگی خطوط، نشت شبکه و ... دانست و گفت: در بخش هدررفت ظاهری مهمترین معضل ما انشعابات غیرمجاز است.

معاون بهره‌برداری شرکت اب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه از وجود ۲۰ هزار انشعاب غیرمجاز در استان کرمانشاه خبر داد و با بیان اینکه ۷۰ درصد (حدود ۱۵ هزار مورد) از این انشعابات مربوط به شهر کرمانشاه است، افزود: در شهر کرمانشاه بیشترین مشکل را در شمال شهر خصوصا شهرک‌هایی مانند کرناچی، ظفر و ... داریم.

داوودی گفت: وجود انشعابات غیرمجاز ارتباط مستقیمی با وضعیت زندگی مردم دارد و علاوه بر اینکه هزینه آب مصرفی این انشعابات برنمی‌گردد، معمولا مصارف غیرمتعارف دارند.

او با بیان اینکه هزینه تمام شده هر مترمکعب آب برای شرکت آبفا هزار تومان است، گفت: از این میزان فقط ۳۰۰ تومان از مشترکین اخذ می‌شود .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.