در این جلسه فصل ششم با عنوان معادله و خط تدریس شد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به تعطیلی مدارس کشور به دلیل پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا، وزارت آموزش و پرورش و سازمان صداوسیما برای جبران عقب افتادگی دانش آموزان از دروس، دبیران منتخب به صورت زنده بر روی آنتن تدریس می‌کنند. اگر موفق به دیدن درس مورد نظر خود نشده اید، خلاصه درس مرتبط با مقطع خود را اینجا مطالعه کنید.

خلاصه کلاس ریاضی پایه نهم در شبکه آموزش مورخ ۱۳ اسفند

در این جلسه فصل ششم با عنوان معادله و خط تدریس شد. هرخطی را که در صفحه مختصات در نظر بگیرید، رابطه ای بین عرض نقاط روی آن خط و طول آن نقاط می توان نوشت. به این رابطه که به شکل یک تساوی جبری نوشته می شود؛ معادله خط می گویند. 

معادله نیمساز ناحیه اول و سوم چست؟

نیمساز ناحیه اول و سوم خطی است که این دو ناحیه را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند.  طول تمام نقاطی که روی آن قرار دارند  با عرضشان برابر است. مثلا اگر طول نقطه ای روی این خط ۲ باشد؛ عرضش نیز ۲ است. یا اگر عرض نقطه ای روی این خط ۳- باشد، طولش نیز ۳- خواهد بود. پس معادله خط نیمساز ناحیه اول و سوم به شکل y=x خواهد بود.

با توجه به این معادله ، اگر بخواهیم عرض هر نقطه ای از این خط را با دانستن طول آن نقطه به دست آوریم. کافی است در معادله این خط به جای x مقدار طول آن نقطه را قرار دهیم. آنچه برای y به دست می آید همان عرض نقطه مورد نظر ما روی خط است.

در معادله خط اگر طول نقطه داده شود. آن را به جای x قرار می دهیم. سپس مقدار y به عنوان عرض نقطه به دست می آید و اگر عرض نقطه داده شود. آن را به جای y قرار می دهیم؛ سپس مقدار x به عنوان طول نقطه به دست می آید.

برای دیدن ویدئو کامل این کلاس به لینک زیر مراجعه کنید:

دانلود فیلم کلاس ریاضی پایه نهم در شبکه آموزش مورخ ۱۳ اسفند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار