مردم استان همدان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا برخی مجالس ختم را برگزار نمی کنند.

لغو مراسم ختم در برخی از شهر‌های استان همدان برای پیشگیری از کرونابه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، ویروس کرونا مهمان ناخوانده این روز‌های کشورمان است.

کرونا ۲۰۱۹ بعد از جان گرفتن در چین وارد کشور ما هم شد و حالا برای خارج کردنش نیاز به عزمی ملی و همگانی است.

در این میان مردم ایران که همواره به همدلی و مهربانی معرف بودند و علاقه‌ی زیادی به تجمع و برگزاری جشن‌ها و آیین‌های عزاداری دسته جمعی دارند،حالا در این اوضاع و با این مهمان ناخوانده  و تاکید مسئولان بر پرهیز از حضور در اجتماعات رفتار خود را به گونه ای دیگر تغییر داده اند .

این اتفاقات مشکلاتی و خوبی‌هایی را برای مردم به وجود آورده و شاید یکی از مهمترین آن‌ها تغییر در مراسم‌های مردم است.

مردم برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در تجمعات شرکت نکنند

لغو مراسم ختم در برخی از شهر‌های استان همدان برای پیشگیری از کرونا

استاندار همدان هم گفته تمامی اماکن برگزاری مراسم شادی و سوگواری، سالن‌های ورزشی، استخر‌ها و اماکن پرجمعیت و پر تردد که برنامه‌های آن‌ها می‌تواند به زمان دیگری که خطر بیماری کرونا در استان فروکش کند، موکول کنند.

شاهرخی اضافه کرد: هیچ سالن پذیرایی و رستوران، عکاسی و یا آموزشگاهی حق ندارد هزینه پیش پرداخت را به مردم پرداخت نکند.
علی شاهرخی افزود: تمامی کافه ها، سالن‌های ورزشی و استخر‌ها و کلاس‌های آموزشی مدارس، دانشگاه ها، زبان سرا‌ها و مراکز اموزشی علمی و آزاد هم در استان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است.

او همچنین از کم شدن ساعات کار ادارات استان هم خبر داده است افزود: ما در استان هر روز دستگاه‌ها و ادرارت استان را ضد عفونی می‌کنیم و هر مراجعه کننده هم به ادارات باید  در بدو ورود به آن دستگاه دولتی ابتدا دست‌ها را ضد عفونی کرده بعد وارد شود.

ساعت کار ادارت  استان هم تا پانزدهم اسفند  از ۹:۳۰ صبح تا ۱۴:۳۰  در نظر گرفته شده است.

شاهرخی گفت: ما هم برای پیشگیری از این ویروس جلسات را به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می کنیم.

لغو نماز جمعه  نخستین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

لغو مراسم ختم در برخی از شهر‌های استان همدان برای پیشگیری از کرونا


امام جمعه همدان گفت: نماز جمعه هفته پیش در استان همدان به منظور سلامت نمازگزاران و پیشگیری از ویروس کرونا در محل‌های اجتماع مردمی برگزار نشد.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی موثقی گفت: در صورتی نماز جمعه این هفته برگزار خواهد شد که خطری سلامت مردم را تهدید نکند.

او از ضد عفونی کردن مساجد به خصوص مساجد بین راهی و امازاده‌های استان به طور مستمر هم خبر داد و افزود: ما سلامت مردم برایمان شرط اول عبادت است و از مردم می‌خواهیم مسئولان را همراهی کنند و با تجمع‌های کمتر در کنار هم این ویروس را ریشه کن کننند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان ادامه داد: مردم سلامت یکدیگر و همنوعان خود را در نظر بگیرند و سعی کنند در این روز‌ها کمتر مراسم عزاداری‌های خود را طول دهند و اطعام دهی برای درگذشتگان  را از طریق اعمال حسنه دیگری و اطعام دهی به نیازمندان انجام دهند.

امام جمعه همدان معتقد است کمک به نیازمندان و اطعام آن‌ها برای رفتگان ثواب و پاداش اخروی بیشتری دارد.

مردم هم این روز‌ها بیکار نماندند و سعی کردند با بیشتر در خانه ماندن و تردد نکردن در اماکن عمومی، حذف  سفر‌های غیر ضروروی دولت را همراهی کنند.

از سوی دیگر درگذشت برخی افراد و  در این میان مراسم خاکسپاری و ختم درگذشتگان هم می‌تواند مکانی مناسب برای انتقال ویروس کرونا باشد.

لغو مراسم ختم در برخی از شهر‌های استان همدان برای پیشگیری از کرونا

دربرخی از مناطق  استان همدان مردم در اقدامی خود جوش وهمراهی با دوستانشان مراسم ختم و چهلم‌ها را برگزار نمی‌کنند تا هم مردم در مساجد و تکایا که فضا‌های بسته‌ای هم هستند و احتمال انتقال ویروس کرونا وجود در این اماکن وجود دارد در کنار هم جمع نشوند.

در اقدام قابل تحسین بازماندگان مرحومه ثریا داودی در شهرستان اسدآباد مجلس ترحیم او را  به علت پیشگیری از کرونا لغو کردند .

فرزند مرحومه داودی به خبرنگار ما گفت: اگر چه لغو مراسم ختم مادر برایمان سخت بود، اما سلامتی خانواده و اقوام و دوستان بیشتر برایمان اهمیت داشت.

او افزود: خواستیم اطلاع بدهیم که ما هم مراسم این مرحومه‌ی دلبندمان را بخاطر ویروس کرونا برگزار نمی کنیم  شاید بتوانیم حداقل تا حدودی جلوی پیشرفت این بیماری را بگیریم.

او اضافه کرد: بعد از رفع بحران مراسمی در خور شأن مرحومه داودی برگزار خواهیم کرد.

خانواده دیگری در نهاوند هم این اقدام هوشمندانه را انجام دادند.

لغو مراسم ختم در برخی از شهر‌های استان همدان برای پیشگیری از کرونا

فرزند مرحوم کاویانی در نهاوند هم گفت: مردم ایران همواره همراه با نظام و دولت برای حل مشکلات گام برمی دارند و ما می‌دانیم برای جلوگیری از شیوع این بیماری باید همه همراهی کنند.

او افزود: ما به در خواست پدرمان هزینه ختم و عزاداری او  را به سالمندان و کمیته امداد امام خمینی (ره) نهاوند هدیه می‌کنیم و سلامتی یکایک مردم شهرستان  برایمان ارزش بالایی دارد و حاضر به خطر انداختن سلامتی مردم  نییستیم.

دکتر کاویانی که خود پزشک مقیم تهران است ادامه داد: پپیشگیری مهمترین راه حل برای ریشه کردن این ویروس است و در مراسم عزاداری و ختم ممکن است افرادی که هیچ علائمی ندارند ناقل ویروس کرونا باشند.

دکتر مومنعلی دارابی، رئیس شبکه بهداشت و درمان نهاوند هم گفت: مردم نهاوند تاکنون برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا اقدامات ارزشمندی را انجام داده اند.

او گفت: بسیاری از مراسم‌ جشن و شادی مانند عروسی‌ها لغو شده است.

دکتر دارابی افزود:  تشییع جنازه و ختم ریش سفیدان و بزرگان نهاوند از مراسمی است که تجمع مردمی در ان زیاد است و برگزار نشدن این مراسم از سوی خانواده های درگذشتکان کار ارزشمندی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان نهاوند بیان کرد: در روستای رژیمی نهاوند و در اقدام تحسین برانگیز خانواده مرحوم کربلایی سلطان مراد دارابی جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مراسم ختم را لغو کردند.

او گفت: خوشبختانه با رعایت نکات بهداشتی از طرف مردم شهر و روستا تاکنون مورد مثبت کرونایی در شهرستان نهاوند و روستا‌های آن نداشتیم و چند موردی هم که مشکوک بودند تست آزمایش آن‌ها منفی اعلام شد.

دارابی بیان کرد: جا دارد از رسانه‌های شهرستان نهاوند و فضای مجازی تشکر کنیم که اخبار امیدوار کننده و نکات بهداشتی را برای مردم منتشر می‌کنند.

این روز‌های سخت و برنامه های پیشگیرانه از ویروس کرونا می‌گذرد و مهم این است که ما چگونه در این روز‌ها برای نجات کشور تلاش کرده باشیم.

مهم این است که باور کنیم کوچکترین اجتماعی می‌تواند خود محلی برای انتشار ویروس کرونا باشد و این خانواده‌ها با از خود گذشتگی درسی بزرگ به ما و مسئولان می‌دهند که در مواقع سختی‌ها با تصمیم‌های مهم جلوی مشکلات را چگونه بگیریم.

پس ما هم یادمان باشد برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا بیشتر در خانه بمانیم وشستشو دست‌ها وضد عفونی کردن خانه‌ها را فراموش نکنیم.

گزارش از زهرا امامی

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.