تا کنون پاسخ آزمایش یک بیمار مشکوک به کرونا در استان چهارمحال و بختیاری مثبت بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: تا کنون پاسخ آزمایش یک بیمار مشکوک به کرونا ویروس در استان مثبت بوده است.

او افزود: بیشترین مورد بستری بیماران مشکوک به کروناویروس طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ مورد بوده است.

شیرانی اضافه کرد: با گسترش تعداد آزمایشگاه‌های مرجع در سطح کشور، زمان پاسخ دهی به نمونه‌های ارسالی از مراکز درمانی از ۷۲ تا ۹۶ ساعت به ۲۴ تا حداکثر ۴۸ ساعت تقلیل یافته است.

او، از علایم ابتلا به کرونا ویروس، تب شدید و ناگهانی و معمولاً بالاتر از ۳۹ و ۴۰ درجه سانتیگراد، کوفتگی و درد شدید عضلانی، خستگی و بی حالی، سرفه خشک و تنگی نفس اشاره داشت.

شیرانی ادامه داد: هم اکنون چندین مرکز به صورت سرپایی علایم بالینی مراجعین مشکوک به کرونا ویروس را بررسی و در صورت احتمال ابتلا فرد به کرونا، اقدامات تکمیلی و ارجاع فرد به مراکز درمانی جهت بستری انجام می‌شود.

او گفت: کرونا معمولاً از طریق ترشحات تنفسی آلوده و سطوح براق، صیقلی منتقل می‌شود، لذا رعایت فاصله یک تا یک و نیم متری با سایر افراد و قرار دادن دستمال و یا گرفتن آستین لباس در مقابل دهان و بینی حین سرفه و عسطه برای پیشگیری از انتقال ویروس ضروری است.

شیرانی به باقی ماندن ویروس بر روی سطوح به مدت ۳ ساعت تا ۹ روز اشاره و اضافه کرد: محیط‌های خارج از منزل حداقل هر یک ساعت و در منزل هر دو تا سه ساعت و پیش از تناول خوراکی یا غذا و تماس دست‌ها با مخاط دهان، چشم و بینی دست‌ها به طور صحیح و حداقل ۲۰ ثانیه با صابون و مواد شوینده شست و شو و یا با مواد ضدعفونی کننده استریل شود.

او افزود: افراد دارای نقص سیستم ایمنی شامل بیماران مزمن کلیوی، ریوی، قلبی و هر نوع بیماری مزمن در اعضای حیاتی بدن، افرادی که عمل پیوند عضو انجام داده و دارو‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می‌نمایند باید توجه بیشتری به رعایت نکات بهداشتی داشته باشند.

شیرانی با بیان اینکه، الکل صنعتی برای ضدعفونی سطوح مناسب است نه دست‌ها افزود: الکل طبی نیز باید با حداکثر غلظت ۷۶ درجه و پس از رقیق کردن برای ضد عفونی دست‌ها استفاده شود.

او ادامه داد: استفاده از ماسک برای عموم و افراد سالم ضرورت ندارد، افراد دارای بیماری حاد دستگاه تنفسی، افرادی که در مراکز بهداشتی و درمانی و به طور مکرر با بیماران دارای علایم حاد تنفسی در ارتباط هستند و افرادی که مواجهه مکرر و با فاصله کمتر از یک و نیم متر با افراد زیادی دارند باید از ماسک استفاده نمایند.

شیرانی در پایان گفت: ضمن ارائه آموزش‌های لازم به متصدیان نانوایی‌ها و منع آن‌ها از به کار گیری یک نفر برای دریافت پول‌های نقد و کارت‌های بانکی و تحویل دادن نان به مردم، توصیه می‌شود، افراد حین تحویل و انتقال نان به منزل نکات بهداشتی را رعایت و پیش از مصرف نان را در فریز نگه داری و برای مصرف داغ نمایند، تا حد امکان خطر انتقال ویروس کاهش یابد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار