به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از صدا و سیما، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حاشیه امضای تفاهم نامه احداث، راه اندازی و سرمایه گذاری متروی پردیس به تهران، گفت: شهرکهای اقماری اطراف تهران جمعیت زیادی را در خود جای داده است به همین خاطر تسهیل تردد مردم یکی از دغدغههای اصلی نظام است که بتواند کمک بیشتری در این زمینه به ساکنان این شهرها با توجه به هزینه سوخت و تردد خودروها انجام دهد.
سعید محمد افزود: وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید گام بزرگی با امضای این تفاهم نامه برداشته اند و آن اتصال شهر جدید پردیس به کلان شهر تهران است.
وی افزود: با توجه به اینکه تعداد زیادی از مردم در قالب مسکن مهر در شهر جدید پردیس ساکن هستند و ساکن خواهند شد این خط اهمیت ویژهای دارد و از لحاظ فنی و مهندسی یک طرح پیچیده است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا افزود: طول خط متروی پردیس به تهران ۲۴ کیلومتر است و تونلی به طول ۹ کیلومتر به صورت دو قلو (رفت و برگشت) یعنی ۱۸ کیلومتر حفاری خواهد شد و پلهای بزرگی با ارتفاع زیاد در این طرح ساخته میشود.
وی گفت: زمان اجرای این طرح ۵ سال است که یک سال تنفس دارد و زمان بازپرداخت این سرمایه گذاری نیز ۵ سال خواهد بود.
محمد گفت: برای اولین بار چنین طرحی به صورت مشارکتی بین قرارگاه سازندگی و وزارت راه و شهرسازی در زمینه مترو اجرا میشود که ۳۰ درصد تامین مالی طرح را ما در دست میگیریم و ۷۰ درصد دیگر را وزارت راه و شهرسازی به عهده دارد.
وی افزود: ارزش این طرح حدود ۴ هزار میلیارد تومان است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز در حاشیه امضای این تفاهم نامه، گفت: این اولین طرح مشارکتی در حوزه ساخت قطارهای ریلی و مترو با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاست که امیدواریم بعد از این استفاده بیشتری از بخش خصوصی انجام شود و فضای کسب و کار و توسعه فعالیتهای اقتصادی در این زمینه نیز راه اندازی شود.
حبیب الله طاهرخانی افزود: شهر جدید پردیس که یکی از شهرهایی است که بیشترین بارگذاری مسکن مهر در آن صورت گرفته است و جمعیت در آن به سرعت در حال افزایش است به همین دلیل در سالهای آینده حمل و نقل جادهای نمیتواند پاسخگوی تردد ساکنان دو شهر تهران و پردیس باشد.
وی گفت: راه اندازی قطار شهری (مترو) بین دو شهر تهران و پردیس موجب کاهش زمان هزینه سفر و همچنین کاهش ترافیک و آلودگی شهر تهران خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تجربه خوبی در حوزه توسعه مترو در کلان شهرها و ایجاد سیستمهای ریلی در سراسر کشور دارد که قطعا این ظرفیت به بخش خصوصی جسارت میدهد تا در حوزه ریلی به صورت مشارکتی اقدام به ساخت طرحهای ریلی کند.
وی افزود: ۷۰ درصد تامین مالی این طرح از منابع دولت تامین میشود که بخشی از منابع مورد نیاز طرح را نیز شرکت عمران شهرهای جدید تامین میکند.
طاهرخانی تاکید کرد: با بهره برداری از این طرح کیفیت و شرایط زندگی شهروندان پردیس متحول خواهد شد.
انتهای پیام/