یک استاد دانشگاه گفت: میزان بهره گیری از آموزش آنلاین در مدارس دولتی ضعیف است و مدیران مدارس باید تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد رحیمی استاد دانشگاه، با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس در کشور، اظهار کرد: متاسفانه شاهد عدم توانایی و ظرفیت شمار زیادی از مدارس به ویژه مدارس دولتی در شروع به کار کلاس‌های آموزش از را دور (اینترنتی) برای دانش آموزان هستیم و همین موضوع سبب تعطیلی آموزش و روند تحصیل بسیاری از دانش آموزان شده است.

رحیمی گفت: مدارس غیرانتفاعی امکانات بیشتری نسبت به مدارس دولتی در اختیار دارند، این مدارس از همان روز‌های اولیه کار آموزش از راه دور را آغاز کردند، اما متاسفانه دانش آموزان مراکز دولتی با بی توجهی و نگاه تبعیض آمیز برخی مسئولان در این مقطع زمانی در حال آسیب دیدن هستند.

مدیران مدارس دولتی انگیزه‌ای برای بهره‌مندی از ملزومات آموزش از راه دور ندارند

او ادامه داد: با پیشرفت‌های گسترده در زمینه نرم افزار و IT در ایران و جهان، شاهد تولید نرم افزار‌های بسیار گوناگون و متنوع در تمامی زمینه‌ها از جمله پیام رسان‌ها و نرم افزار‌های ساده آموزش‌های مجازی هستیم، که بسیاری از آن‌ها رایگان هستند و ملزومات آموزش‌های مجازی و راه دور در چنین مواقع خاصی را دارند. اما متاسفانه اکثر مدیران مدارس دولتی و دیگر مسئولان معلوم نیست به چه دلیلی انگیزه‌ای برای بهره مندی از این امکان را برای دانش آموزان ندارند.

این استاد دانشگاه افزود: با کمی مدیریت و تعهد مدیران مدارس می‌توان بدون صرف هزینه‌های گزاف آموزش‌های از راه دور را عملیاتی کرد. خوشبختانه در حال حاضر در داخل کشور نمونه‌های خوبی از برنامه‌های آموزشی ایرانی موجود است و دانش آموزان با در اختیار داشتن یک گوشی تلفن همراه ساده آموزش آنلاین را با همان کادر آموزشی مدرسه دنبال کنند.

برنامه‌های تهیه شده در صدا وسیما مکمل بسیار خوبی برای دانش آموزان 

رحیمی در خصوص برنامه‌های آموزشی صداوسیما هم گفت: برنامه‌های تهیه شده در صدا وسیما مکمل بسیار خوبی برای دانش آموزان است، اما متاسفانه اکثر مدارس دولتی شاید به دلیل وجود این ظرفیتی که صداوسیما با هماهنگی آموزش و پرورش ایجاد کرده است از این مسئولیت سر باز زده اند.

او بیان کرد: رایگان بودن مدارس دولتی برای دانش آموزان دلیلی برای عدم مطالبه در خواست‌های معقول اولیا از مجموعه‌های دولتی به شمار نمی‌آید؛ چرا که نظام آموزشی کشور با توجه به رایگان بودن برای خانواده‌ها بودجه قابل توجهی از درآمد‌های کشور را به خود اختصاص داده و از سرمایه‌های کشور است.


بیشتر بخوانید: ثبت نام مجدد در کنکور سراسری آغاز شد


رحیمی افزود: در مدارسی که آموزش از راه دور اجرایی شده است در همین مدت کوتاه دانش آموزان برای مثال تصویر دیکته‌ای که معلم بصورت آنلاین به آنان گفته را، برای معلم خود ارسال می‌کنند و متقابلا بعد از تصحیح توسط معلم به همراه تکالیفشان به دانش آموز برگردانده می‌شود. مدیران مدارس باید شرایط پیش آمده را به عنوان یک موقعیت طلایی برای بالابردن کیفیت آموزشی و استفاده از شیوه‌های جدید آموزش ازراه دور ببینند تا با بالا بردن کیفیت آموزشی، شیوه‌های نوین و عدم تعطیلی آموزش تهدیدات را تبدیل به فرصت کنند.

 این استاد دانشگاه در پایان درباره  برنامه‌های آموزشی تولید شده در شبکه آموزش صدا و سیما را بسیار مطلوب و ارزشمند گفت: از مسئولان این شبکه می‌خواهیم که در کنار فعالیت‌های آموزشی و تدریس در راستای استفاده از ابزار‌های آموزش از راه دور توسط مدیران مدارس و والدین نیز تاکید لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار