دادگاه جنایی بین‌المللی طی حکمی به دادستان ارشد خود اجازه داد تا تحقیقات علیه جنایات جنگی آمریکا در افغانستان را آغاز کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک‌تایمز، دادگاه بین المللی لاهه روز پنجشنبه طی حکمی دادستان ارشد خود را مامور به آغاز تحقیقاتی درباره جنایات جنگی در افغانستان کرد. این تحقیقات شامل شکایت افغانستانی‌ها از نظامیان آمریکایی هم می‌شود. افغانستانی‌ها معتقدند که نظامیان آمریکایی در این کشور مرتکب جنایت جنگی شده‌اند.

حکم دادگاه جنایی بین المللی در لاهه به احتمال فراوان با واکنش تند آمریکا همراه خواهد بود. مقامات آمریکایی پیش از این صلاحیت این دادگاه را درباره بررسی این مورد نپذیرفته بودند و سال گذشته از اعطای ویزا به یک دادستان ارشد خودداری کردند.

وزارت خارجه آمریکا همچنان نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده است.

خانم بنسوادا دادستان ارشد دادگاه جنایی بین‌المللی پس از سال‌ها جمع آوری اطلاعات در مورد جنگ افغانستان، خواستار تحقیق درباره جنایات جنگی  علیه بشریت شد که در این کشور رخ داده است. جنایات جنگی‌ای که عمدتا بواسطه نیرو‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکایی بوده است.

دادستان تاکید کرده که دادگاه اطلاعات کافی برای اثبات ارتکاب جنایات جنگی از سوی نظامیان آمریکایی را دارد. به گفته دادستان ارشد، این جنایات شامل اعمال شکنجه، رفتار‌های ظالمانه، تجاوز و خشونت جنسی بوده است.

گفتنی است، در پی تجاوز آمریکا به افغانستان نه‌تنها اوضاع عمومی این کشور بهبود نیافت بلکه حضور نظامی آمریکا در افغانستان توام با جنایات گسترده علیه مردم افغانستان بود.

ترامپ طی توافقی با طالبان که مفاد آن انتقاد جمهوری‌خواهان را هم برانگیخته، اعلام کرده که نظامیان آمریکایی طی ۱۴ ماه آتی افغانستان را ترک خواهند کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار