سازمان ملل گزارش داد که در پی حمله آمریکا به قلعه شاطر ۸ نفر در جریان و ۹ نفر بر اثر انفجار بمب منفجر نشده پس از حمله جان باختند و ۱۴ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

بمب های خوشه ای در طول عملیات هوایی آمریکا در افغانستان در سالهای نخستین نقش بسزایی داشتند. طبق گزارش ها، تنها در هفته اول، بمب افکن های B-1 نیروی هوایی ۵۰ فروند CBU-87 حاوی ده هزار و صد بمب را در پنج مأموریت انداخت کردند.

اولین مورد استفاده گسترده از بمب های خوشه ای در ۲۲ اکتبر زمانی رخ داد که ظاهراً حداقل یک بمب خوشه ای در نزدیکی هرات به خطا رفت.

سازمان ملل متحد گزارش داد که ۸ نفر در جریان حمله به قلعه شاطر و نهمین نفر بر اثر انفجار بمب منفجر نشده پس از حمله جان باختند.

بمب ها همچنین ۱۴ نفر دیگر را مجروح کردند و ۲۰ خانه از چهل و پنج خانه روستا را به طور کامل یا جزئی ویران کردند.

مقامات آمریکایی استفاده از بمب های خوشه ای را تأیید کردند اما در مورد این حمله خاص اظهار نظر نکردند.

ژنرال ریچارد مایرز، رئیس ستاد مشترک ارتش در یک نشست رسانه ای در 25 اکتبر گفت: "همانطور که قبلاً گفتیم، ما از کل طیف تسلیحات متعارف خود استفاده خواهیم کرد. و... بله، ما از واحدهای بمب خوشه ای استفاده کرده ایم."

حادثه قلعه شاطر توجه رسانه ها را به خود جلب کرد و بحث عمومی را در مورد استفاده از بمب های خوشه ای در افغانستان آغاز نمود.

این درحالی است که روز جمعه، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که این کشور مهمات خوشه‌ای را در یک بازه زمانی مرتبط با ضد حملات، به اوکراین تحویل خواهد داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار