دستور العمل واگذاری ارگ کلاه فرنگی بیرجند به میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان جنوبی ابلاغ شد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ شریعتی منش معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: نامه تحویل این بنای تاریخی ۱۴ اسفند ابلاغ شد و با این دستورالعمل، دور ارگ و محدوده کوچکی از اطراف آن فنس کشی می‌شود تا برای بازدید گردشگران آزاد باشد.

او با اشاره به این که از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، درخواست شده تا در بودجه سال آینده برای مرمت و بازسازی ارگ کلاه فرنگی اعتبار پیش بینی شود، افزود: برای مرمت این بنای تاریخی، با نصب تاسیسات گرمایشی و سرمایشی و نورپردازی به ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

شریعتی منش بیان کرد: ارگ کلاه فرنگی به عنوان دارالحکومه محل حکمرانی امیر معصوم خان بوده که در اواخر دوره زندیه احداث شده و بنای آن به طور کلی از نظر فرم معماری با سایر بنا‌های شهری متفاوت است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: این ساختمان در ۶ اشکوب بنا شده، دو اشکوب آن فضا دار و بقیه طبقات برای تکمیل فرم نمای بیرونی بر روی گنبد حوضخانه ساخته شده است.

او عنوان کرد: بخش همکف آن از یک پلان مربع شکل که اتاق‌های متعددی آن را احاطه کرده تشکیل شده و در همین طبقه ۴ هشتی به شکل قرینه بچشم می‌خورد، که اصلی‌ترین بخش ساختمان یعنی حوضخانه نیز در آن واقع شده است.

شریعتی منش تصریح کرد: حوضخانه دارای پلان هشت ضلعی است که طاقنما و سکو‌هایی آن را احاطه کرده اند و یک حوض در وسط و گنبد با تزئینات مقرنس، رسمی بندی و کاربندی‌های زیبا به شکوه آن افزوده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: طبقه دوم شامل یک هشت ضلعی است که چند اتاق را در خود جای داده و بخش‌های فوقانی فقط جنبه سمبلیک و زیبایی داشته با پنجره‌هایی کوچک وکم عرض که جهت تأمین نور حوضخانه تعبیه شده وبه کلاه فرنگی موسوم است.

او افزود: بخش محوطه و باغ مجموعه بر اساس اسناد قدیمی آن به شکل چهارباغ بوده که به دلیل تغییراتی که در آن ایجاد شده شکل اصلی خود را از دست داده است.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.