"آسیب کرونا به کارگران و فضای کسب و کار؛ راه کار‌ها و حمایت‌ها" در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب نوزدهم اسفندماه بررسی شد.

حسن پور: مردمی که باید در خانه‌هایشان بمانند؛ چگونه باید زندگیشان را تامین کنند؟به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آسیب کرونا به کارگران و فضای کسب و کار؛ راه کار‌ها و حمایت‌ها امشب ۱۹ اسفندماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور عوض پور رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه و حسن پور بیگلری رئیس فراکسیون اصناف در مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رضا عوض پور رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه ۲۷ میلیون خانوار در سطح کشور داریم که از این تعداد ۲۳ میلیون خانوار کارمند، بازنشسته، مستمری‌بگیر، تحت پوشش نهاد‌های حمایتی و یا تحت پوشش صندوق‌های اجتماعی خاص هستند گفت: تقریبا نزدیک به کمتر از ۴ میلیون خانوار فاقد هویت صنفی مشخص هستند؛ مانند دستفروشان، کارگران فصلی و کارگران روز مزد.

شهباز حسن پور بیگلری رئیس فراکسیون اصناف در مجلس با اشاره به اینکه بنده به اصل ستاد مبارزه با کرونا ایراد اساسی دارم؛ افزود: ستاد مقابله با کرونا حتماً باید به ریاست شخص رئیس جمهور و یا معاون اول ایشان در کشور تشکیل می‌شد تا به همه ابعاد و قضایا بپردازند، امروز این ماموریت به وزیر بهداشت و درمان به عنوان رئیس ستاد داده شده است در حالی که باید، همه پشتیبانی کننده وزارت بهداشت باشیم، جا دارد از مجموعه پرسنل درمانی و همه نیرو‌های خدماتی بیمارستان‌ها تقدیر و تشکر کنیم. 

حسن پور بیگلری با اشاره به اینکه باید در این جلسه وزرای مربوطه حضور پیدا می‌کردند و پاسخگو باشند اظهار کرد: رسانه ملی اعلام می‌کند که مردم در خانه‌هایشان بمانند، اما اعلام نشده که مردم چه باید بخورند، چگونه باید زندگیشان را تامین کنند، کسی که یک آرایشگاه دارد و تعدادی کارگر در آن مشغول به فعالیت بوده اند و اکنون به آن‌ها اعلام شده که باید در خانه‌هایشان بمانند چه باید کنند؟ آیا فکر تامین مواد اولیه برای آن‌ها شده است؟ به غیر از بحث ۴ میلیون خانواری که اعلام شد، کشور ما ۵ میلیون نفر بیکار دارد، سازمان تامین اجتماعی به کسی که در طول ۱۱ ماه بیمه خود را پرداخت کرده و الان یک ماه است که بیکار شده می‌گوید که بر اساس قوانین نمی‌توانند کاری انجام دهند، در اینجا شرایط خاص ایجاد شده و باید به گونه‌ای خاص عمل کرد.

او با اشاره به اینکه هفت روز است که سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون پیشنهادات مشترکی را به دولت داده اند، اما تا به این لحظه هیچ خروجی از سمت دولت نداشته ایم ادامه داد: دولت چه زمانی می‌خواد به فکر مردم باشد، دولت هنوز نتوانسته است ماسک بیمارستان و پرستاران را تأمین کند چه انتظاری دارید که به مشکلات دیگر بتواند رسیدگی کند.

عوض پور در ادامه برنامه تصریح کرد: دولت به بعضی از مشاغل و نیروی کاری که متأثر از این شرایط بیکار شده اند بیمه بیکاری پرداخت می‌کند که برآورد مالی آن حدود سه هزار میلیارد تومان است، از طرف دیگر از اقشار خاص که شامل ۴ میلیون خانوار می‌شود حمایت خواهد شد، دولت تسهیلات ۱ تا ۲ میلیونی با نرخ حداقلی در نظر گرفته است لذا حسب درخواستی که در سامانه وزارت رفاه اعلام خواهد شد ثبت نام به عمل می‌آید، کارت یارانه آن‌ها شارژ خواهد شد و لذا متقاضیان نیازی به ارائه ضامن ندارند؛ به طوری که ساز و کار‌های حاکم بر تسهیلات در این مورد وجود ندارد و اقساط نیز از یارانه آن‌ها کسر خواهد شد.

او با بیان اینکه  شارژ کارت یارانه به تحریک تقاضا کمک می‌کند؛ گفت:  بین ۶ تا ۸ هزار میلیارد تومان منابع از این طریق به سمت حوزه تولید ایجاد خواهد شد و باز توزیع می‌شود.

ستاد مقابله با کرونا حداکثر می‌تواند  بهداشت عمومی را تحت پوشش قرار دهد

سیدشمس‌الدین حسینی منتخب مردم در مجلس یازدهم در تماس تلفنی  با اشاره به اینکه در دنیا چهار محور برای مقابله با کرونا در نظر گرفته شده است گفت: بحث اول؛ توسعه بهداشت عمومی، بحث دوم؛ حمایت از خانوار‌ها، بحث سوم حمایت از کسب و کار‌های کوچک و متوسط و بحث چهارم؛ بهبود تقاضا است، ستاد مقابله با کرونا حداکثر می‌تواند محور اول را تحت پوشش قرار دهد لذا جا دارد رئیس جمهور به میدان بیاید و در این رابطه همکاری کند و دستگاه‌های اقتصادی را به کار بگیرد، آنچه در دنیا مطرح شده را می‌توانیم استفاده کنیم که یکی از آن‌ها کاهش ساعات کار و توسعه دورکاری ها، اعطای مرخصی‌ها، اعطای پرداخت‌های نقدی، بیمه‌های بیکاری و پرداخت‌های هزینه‌های بیماری است.

او افزود: در کشور ما خوشبختانه در قسمت وام‌های بانکی اقداماتی صورت گرفته است، اما باید در بحث چک‌های برگشتی نیز اقداماتی صورت بگیرد، سران سه قوه در بحث چک‌های برگشتی باید ورود پیدا کنند، این بحث به صورت حقوقی مطرح است و نیاز به مقررات و ساختار دارد، در این راستا می‌توان از نهاد‌ها و تشکل‌های مدنی استفاده کرد.

منتخب مردم در مجلس یازدهم عنوان کرد: به نظر بنده ساختار نهادی لازم که می‌بایست شکل بگیرد شکل نگرفته است، برآورد‌هایی که صورت گرفته کافی نیست، یک درصداز بودجه کشور برای این موضوع نمی‌تواند مسئله را برطرف کند، بنده با محدودیت‌ها به خوبی آشنا هستم و ظرفیت‌های بودجه کشور را به خوبی می‌دانم؛ متاسفانه این حد از برآورد و برداشت مناسب نیست و کفاف نمی‌کند و باید حتما تجدید نظر شود.


حسینی با اشاره به اینکه ما با کمبود تقاضا در اقتصاد مواجه هستیم و لذا با تحریک تقاضا باید به این مسئله کمک کنیم تا حل شود گفت: در این شرایط به کار گیری ابزار‌های پولی و مالی موثر خواهد بود.

عوض پور رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از برنامه بیان کرد: دست‌فروشان، کارگران فصلی و آن دسته از مشاغلی که هویت صنفی مشخصی ندارند یعنی جایگاه و پایگاهی برای حمایت از حقوق آن‌ها وجود ندارد و مشاغلی را که هویت دارند مورد حمایت قرار خواهیم داد، از مشاغلی که دارای هویت هستند مانند مشاغل زنجیره گردشگری مانند رستوران، هتل‌ها، حمل و نقل هوایی، زمینی، دریایی و ریلی؛ مهد‌های کودک و مدارس، به غیر از مدارسی که تسهیلات عمومی را ارائه می‌دهند، پوشاک فروشی‌ها، قنادی‌ها حمایت می‌کنیم. حدود ۱۴ رسته از مشاغل با احتساب زنجیره ارزش شناسایی شده اند به طوری که پیشنهاد شده تا معافیت‌های مالیاتی، بیمه‌ای و یا استمهال تسهیلات بانکی ارائه شود.

کمک بلاعوض یا سبد کالا برای مشاغلی که بیمه نیستند

او ادامه داد: برای مشاغلی که بیمه نیستند و آسیب پذیر‌تر از بقیه هستند پیشنهاد شده تا کمک بلاعوض یا کارت اعتباری و یا این که سبد کالا به آن‌ها بدهیم، از مجموعه این سناریو‌ها آن چیزی که می‌تواند جذابیت بیشتر داشته باشند دادن کارت اعتباری است که بر روی آن تمرکز شده لذا به دولت پیشنهاد شده تا به این عده تسهیلاتی را بدهیم لذا بین ۱ تا ۲ میلیون بسته به بعد خانوار به آن‌ها تسهیلاتی ارائه خواهد شد.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه دامنه فعالیت‌های دولت در خصوص کرونا وسیع است گفت: دولت خدمتگزار برای این موضوع بر سر کار آمده است که در خدمت مردم باشد، از ابتدای بروز این بیماری ستاد مقابله با کرونا تشکیل شد و به صورت جداگانه کمیسیون اقتصادی دیگری علاوه بر ستاد مقابله با کرونا به ریاست رئیس‌جمهور تقریباً هر روز تشکیل جلسه می‌دهد وزرا و معاونان اقتصادی در این کمیسیون عضو هستند.

او با اشاره به عزم و اراده مقام معظم رهبری برای راهگشایی بن بست جدید افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به این موضوع دارای شناخت است لذا نهاد سازی مناسبی برای تحقق این اهداف صورت گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اقدامات و تمهیدات در قبال آسیب دیدگان ویروس کرونا گفت: دامنه فعالیت‌های دولت در این باره بسیار وسیع است که تشکیل ستاد مقابله با بحران کرونا از جمله اقدامات دولت در این باره بوده است.

شریعتمداری افزود: در همه جلسات هیات دولت، حین و پس از ورود ویروس منحوس کرونا به کشور، مقدمه‌ای با محوریت موضوع کرونا و هماهنگی وزراء و طرح مسائل و بیان گزارشات کار دستگاه‌های اجرایی گوناگون درباره کرونا مطرح شده است.

او با اشاره به سرنوشت کارگران بیکار شده به علت شیوع کرونا در جامعه گفت: براسای نص صریح قانون و بر اساس ضوابط قانونی، همه کسانی که براثر بیماری کرونا از کار بیکار شوند با تشخیص سازمان‌های مربوطه شان مشغول بهره مندی از ظرفیت‌های حمایتی سازمان و وزارتخانه مربوطه خواهند بود.

عده‌ای  شامل قانون بیمه کار نمی‌شوند و مرجع و پناهی ندارند

وزیر تعاون با بیان اینکه عده‌ای وجود دارند که شامل قانون بیمه کار نمی‌شوند و مرجع و پناهی ندارند افزود: جلسات فراوانی با مسئولان مربوطه برگزار شد و به نظرات گوناگونی رسیدیم و در نهایت به تخصیص دو یا ۳ هزار میلیارد سرمایه رسیدیم، تا این مبالغ به پرداخت بیمه‌های بیکاری و ارائه تسهیلات بیانجامد.

شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اقدامات بسیار ارزشمند و خوبی در خصوص پرستاری و درمان مبتلایان به کرونا در سراسر کشور شده است و در باب شکل نگرفتن تجمعات اجتماعی به منظور شیوع پیدانکردن کرونا در سطح جامعه، حذف حدود ۴ میلیون مسافرت در ایام پایانی سال، تعویق پرونده‌های موجود در شورا‌های حل اختلاف، راه اندازی و برقراری نظام آموزش از راه دور برای دانش آموزان و دانشجویان و هزار و یک اقدام دیگر از جمله اقدامات دولت در این خصوص است.

مصری نایب رئیس مجلس در ادامه برنامه گفت: تا این لحظه از بسته‌های حمایتی خبری نیست و گویا این بسته‌ها هنوز باز نشده اند، اما به نظر می‌رسد اعطای تسهیلات با نرخ پایین یعنی بدهکار کردن ضعیف‌ترین اقشار جامعه.

دولت می‌تواند برای عده‌ای تنفس مالیاتی ۶ ماهه اعمال کند 

او ادامه داد: دولت راهکار‌های بهتری همچون اعمال فعالیت مالیاتی را هم در اختیار دارد و به راحتی می‌تواند در جای مناسب اعمال کند و دولت می‌تواند برای عده‌ای معافیت مالیاتی و برای عده‌ای دیگر هم تنفس مالیاتی ۶ ماهه اعمال کند.

مصری به بخشودگی جرائم به عنوان عمده‌ترین مسئله موثر در شرایط فعلی اشاره کرد و افزود: اگر دولت در این باره تصمیماتی هم گرفته باشد در عمل چیز دیگری مشاهده می‌شود در برخی جا‌های کشور همین امروز آمار قطع کردن برق از سوی اداره برق گزارش شده و گویا به اداره برق ابلاغیه‌ای مبنی بر خواب ۳ ماهه هزینه برق مصرفی ارسال نشده است.

او با اشاره به اینکه اعمال حق بیمه کارگران آسیب دیده و امحال وام‌ها آن هم بدون سود و جریمه از جمله مواردی است که دولت می‌تواند در شرایط کنونی اعمال کند گفت: یکی دیگر از موارد جدی هم اینست که شهرداری باید به برخی از افراد در خصوص پرداخت عوارضی شهرداری مهلت تنفس دهد و پس از پایان زمان تنفس، عوارض را با تعرفه ۹۸ محاسبه کند، زیرا تعرفه ۹۹ عوارض را سنگین‌تر از امسال خواهد کرد.

نایب رئیس مجلس درخصوص عملکرد نامطلوب پایگاه اطلاعات ایرانیان گفت: این پایگاه درباره کمک معیشتی حاصل از گرانی بنزین، عملکرد شایسته‌ای نداشت و نمی‌شود به اطلاعات این پایگاه به عنوان اطلاعات قابل اعتماد، استناد کرد کما اینکه بسیاری از خانواده‌ها شرایط نامطلوب داشتند، اما از یارانه معیشتی بی بهره ماندند.

مصری با بیان اینکه مردم، بهترین مرجع در حوزه کسب اطلاعات هستند ادامه داد: وقتی در پایگاه اطلاعات جامع ایرانیان اطلاعات جامع نداریم ناچار باید به سراغ تشکل‌هایی از قبیل خانه اصناف برویم و اطلاعات مردمی را از آنجا کسب کنیم و خانه اصناف ظرفیت بالایی در شناسایی همه کسبه و صنوف دارد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۱:۵۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
چیزی زیادی از8سال دفاع مقدس دوم نمونده هم وطن های عزیزم این یکی دوسال روهم تحمل بفرمائید منتها خواهشاً انتخابات ریاست جمهوری آینده باعقل انتخاب کنید نه با احساس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
مگر در اين چهل سال مردم چيزي جز دروغ ، دزدي ،فساد ، اختلاس ، گراني ، رانت ، ديدن
آخرین اخبار